2022-07-31, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C189
Lässvårigheter eller inte men personen verkar hur som helst besitta mer juridiska kunskaper än dig.

Kan påpeka att här hade Ov flera paragrafer att arbeta med, LOB, PL13 men även Envarsgrip då ett brott (Misshandel) begåtts. Läser du bland annat i ingripandeskyldigheten i 1§ LOV eller förarbeten i polislagen så ser du att en Ov då har skyldighet att ingripa och även i vissa fall inte får uppenbart underlåta att ingripa.

Huruvida ett strypgrepp anses vara okej eller inte får utredningen avgöra. Har mannen i fråga attackerat Ov så agerar dem under nödvärn och får använda ej uppenbart oförsvarligt våld, exempelvis strypgrepp. Våldet ska dock upphöra så fort det inte finns något hot längre, och det är där frågetecknet är här. Utgjorde mannen ett hot mot Ov tills dess att han tuppade av eller kvarhöll Ov sitt strypgrepp trotts att det inte fanns något hot eller angrepp längre?.

Om du med LOV menar Lagen om Ordningsvakter så är
1.; "1 § I enlighet med vad som föreskrivs i denna lag får den som inte är anställd som polisman förordnas att som ordningsvakt medverka till att upprätthålla allmän ordning.".

Vad i förarbetet Polislagen tar upp ingripandeskyldighet för OV?
Citera
2022-07-31, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ytmamz
De gör bedömning själva,de får omhänderta. I detta fall följde de sin plikt och omhändertog BO. Sen att dom använde övervåld är en annan sak, beror också på motståndet från den omhändertagna personen.

Du påstod att dom inte får ingripa alls utan bara rapportera, hur ska dom då omhänderta någon?

Är det så svårt och erkänna att du har fel?

Jag påstår att de inte MÅSTE ingripa. Du har nog missförstått det jag skrivit.

Jag påstår att det inte finns någon skyldighet för OV att ingripa.
Citera
2022-07-31, 18:49
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Så, en psykgalen och våldsam pundare går runt och oprovocerat attackerar och tillämpar våld mot hederligt folk och skrämmer slag på människor, och sedan åker i backen under ingripande. Avlider sannolikt på grund av att huvudet slagit i för hårt, eller att han fått svårt att andas. Oavsett, inte avsiktligt från vakternas sida. Det kan knappast vara lätt att få en sådan våldsam galning lugn.

Hade det varit bättre om fanskapet haft ihjäl en hederlig person istället? Ett barn?

Gå vidare nu. Ibland går det bara fel.
Jävlar vilka slutsatser du drog från noll underlag. Är du synsk?
Citera
2022-07-31, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nepodsladen
Kan någon lägga ut namnen på dessa väktare som tydligen har licens att döda?

En brud och en kille. Båda är nya..
Citera
2022-07-31, 18:50
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazdockans
Jag skulle inte säga att vi vet det. Man formulerar detta väldigt luddigt från polisens sida i Ab's artikel:

Vid 01-tiden, natten mot söndag, slog ordningsvakter larm till polisen om en stökig man vid Rådmansgatans tunnelbanestation i Stockholm.
Han ska ha sprungit runt, ofredat och misshandlat personer på perrongen, men det är lite oklart i nuläget. De uppgav att det var tumult och att de behövde hjälp, säger polisens presstalesperson Tove Hägg.

Så jag skulle säga att det är öppet för tolkning.

Jag tror inte det varit överdrivet stökigt. Om uppgifterna stämmer att den avlidne stökat först uppe på Sveavägen för att sedan ge sig på flertalet personer nere på tunnelbaneperongen borde vi hört flertalet konkreta vittnesuppgifter kring detta vilket vi inte gjort trots att det förflutit nästan 17h sedan händelsen. De enda vittnesuppgifter som kommit fram tycks vara att ordningsvakterna tagit strypgrepp på offret. Väldigt märkligt tycker jag.

Hade offret börjat stöka uppe på Sveavägen genom att ofreda och försöka misshandla folk borde polis tillkallats från första början och inte ordningsvakter om nu inte stöket skedde i direkt anslutning till tunnelbanan. Oavsett är det underligt att inga vittnesmål om offrets våldshandlingar mot allmänheten kommit fram. Skulle tyvärr inte förvåna mig om det i slutänden visar sig att offret endast var för berusad för att åka med tunnelbanan och att ordningsvakterna agerat vårdslöst med dödsfall som följd.
Citera
2022-07-31, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kca1988
Någon som har signalement..?
Jag ringde trygghetscentralen igår vid ca 21, då var jag vid gamla stan..
Anledningen att jag ringde var pga en man i sjukhuskläder som gick runt på perrongen och skrek, han åkte sen vidare med tunnelbanan mot Skarpnäck. Vet ej var han tog vägen sen eller om någon fick tag i honom, han behövde uppenbarligen vård/hjälp iaf...
Han hade vit sjukhus t-shirt och smutsiga mjukisbyxor/sjukhus byxor.
Tänkte direkt på honom när jag läste det här på nyheterna i morse..

Citat:
Ursprungligen postat av Capulca
Det finns inget som säger att personen var psykotisk eller tagit sig från ett sjukhus.
Kanske inte samma person.
Citera
2022-07-31, 18:55
Medlem
AussieRedMans avatar
Jo påminner en del om kille som blev dödad av poliser. Osmano Vallo
Citera
2022-07-31, 18:55
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Så är det… Arbetar själv med folk utanförskap och det vi i regel alltid börjar med är att hjälpa till att ordna fram id-handlingar vilket ofta är struligt då personerna saknas i systemet. Folk tror att det är enkelt att få ekonomiskt stöd från soc. Sanningen är en helt annan, på sin höjd kan man få nödhjälp initialt men det är inte många kronor. För att sedan få fullt ekonomiskt bistånd krävs mycket som de mest utsatta i samhället inte kan leverera. Bland annat en folkbokföringsadress. Som boende på stödboende där det erbjuds måltider är man endast berättigad till fickpengar om 60kr om dagen, en summa lägre än vad många spenderar på sitt morgonfika på väg till jobbet. 60kr om dagen är även den summa behövande utan stöd från sin stadsdelsförvaltning kan få från socialjouren. Dessa 60kr ska räcka till allt men är främst tänkt att gå till mat.
Nu tänker många att det med enkelhet går att käka gott och bra för 60kr/dag men det stämmer såklart inte då man knappast kan storhandla för 60kr. Saknar man bostad är det inte heller helt enkelt att laga bra mat från grunden utan det är i princip helfabrikat och frukt som gäller för de fåtal som tycker det är värt mödan att ta sig till socialjouren.

Ja, precis så är det. Det är verkligen bedrövligt. Och sedan kräva drogfrihet av dem som då befinner sig längst ner på botten.....

Bostad först, säger jag, fixa fram fler stödboenden. Varför tillåter vi hemlöshet i Sverige? På 1970-talet något år gjorde man forskning, det fanns 273 stycken hemlösa i hela Sverige! Och de var väl egentligen psykfall, de ville inte ha kontakt med soc.

Jag skäms verkligen för Sverige .
Citera
2022-07-31, 18:56
Medlem
nidbilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartapetterdeluxe
En brud och en kille. Båda är nya..

Inkvoterade invandrare ?
Citera
2022-07-31, 18:56
Medlem
efedrinkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smegma
Ordningsvakter är misslyckade individer. Sådana som inte fixar dagisprovet till polisutredningen utan får hävda sig på ovanstående med våld. Ofta någon bokstavskombination inblandad och utländsk påbrå.

Titta i säkerhetskontrollen på
Arlanda. Samma skit.
IQ och service nivån är
skrämmande låg…
Otrevliga jävlar
Citera
2022-07-31, 19:03
Medlem
Gissar att en trappa varit inblandad.
Citera
2022-07-31, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C189
Lässvårigheter eller inte men personen verkar hur som helst besitta mer juridiska kunskaper än dig.

Kan påpeka att här hade Ov flera paragrafer att arbeta med, LOB, PL13 men även Envarsgrip då ett brott (Misshandel) begåtts. Läser du bland annat i ingripandeskyldigheten i 1§ LOV eller förarbeten i polislagen så ser du att en Ov då har skyldighet att ingripa och även i vissa fall inte får uppenbart underlåta att ingripa.

Huruvida ett strypgrepp anses vara okej eller inte får utredningen avgöra. Har mannen i fråga attackerat Ov så agerar dem under nödvärn och får använda ej uppenbart oförsvarligt våld, exempelvis strypgrepp. Våldet ska dock upphöra så fort det inte finns något hot längre, och det är där frågetecknet är här. Utgjorde mannen ett hot mot Ov tills dess att han tuppade av eller kvarhöll Ov sitt strypgrepp trotts att det inte fanns något hot eller angrepp längre?.
Nej, ordningsvakter har ingen skyldighet att ingripa.
Citat:
En ordningsvakt är skyldig att fullgöra sina lagstadgade uppgifter.
Den som därvid missbrukar sin ställning som ordningsvakt riskerar att
göra sig skyldig till tjänstefel enligt 20 kap. 1 § BrB. Den som under-
låter att fullgöra dessa uppgifter löper samma risk.
Någon regel som innebär att en ordningsvakt är skyldig att in-
gripa rent fysiskt i varje situation där han eller hon iakttar personer
som begår brott eller uppträder störande finns däremot inte. Att
ålägga ordningsvakter en sådan skyldighet låter sig inte heller göras,
bl.a. mot bakgrund av deras begränsade utbildning (se SOU 1978:33
s. 212). Huvudregeln måste vara att ordningsvakten med hänsyn till
omständigheterna ska ingripa på det sätt som situationen kräver.
När en lag eller annan författning tilldelar en ordningsvakt en be-
fogenhet att ingripa måste ordningsvakten alltså i viss mån själv kunna
bedöma om han eller hon är skyldig att ingripa och på vilket sätt.
I lagtexten brukar detta markeras genom att ordet ”får” används.

Källa: Statens offentliga utredningar, SOU 2021:38, sid 168
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2021/05/sou-202138/

Det skulle ju bli väldigt problematiskt om en ordningsvakt som utför säkerhetskontroll på en domstol eller flygplats inte ingriper. Men det verkar som att man inte anser att en ordningsvakt behöver ingripa i alla händelser men i så fall behöver de ju meddela detta för sin uppdragsgivare = polisen.
Senast redigerad av Mynicname 2022-07-31 kl. 19:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in