2022-07-31, 17:49
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ByByBiden
Intressant påstående att villor i Stockholm skulle vara sämre än i Västra Götaland. Vad har du för belägg för detta?
Detta är bara ett intryck jag fått från att kolla runt så jag kan inte bevisa det med statistik eller något sånt men du är välkommen att titta runt själv och se om du får samma känsla.

Citat:
Jag tänker mig att konstruktionen har mest att göra med när det byggdes. 50-60-talskåkar är generellt dåligt isolerade eftersom oljan var i princip gratis då. Däremot har de husen vattenburna värmesystem. På 70-80-talet var det mycket direktverkande el som gällde, vilket är trist att ha idag. Antingen får man en hög elräkning eller ta en hög kostnad för att konvertera till vattenburet system.
Mja, det är klart åldern på ett hus avgör mycket också men Bergvärme är den enklare uppvärmningen att få till stånd bland de geotermiska värmepumparna (Jord-, Sjö- och Bergvärme) och då krävs det geografiska förutsättningar (avstånd till berggrunden) som avgör kostnad och möjlighet för installation. Min gissning är att förutsättningarna för bergvärme är betydligt bättre i Västra Götaland. Jag vet att så är fallet när man jämför Skåne med Västra Götaland men jag är osäker på om det även gäller Stockholm.

Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Du skrev att lägenheter är billigare att värma upp än hus vilket är konstigt och felaktigt påstående.
Ja, generellt är det så. Det är klart att du kan hitta undantag men lägenheter tenderar vara bättre isolerade med bättre uppvärmningssystem och mindre boyta. Tar du snittkostnaden för att värma ett hus och jämför det med en lägenhet kommer du snabbt se att så är fallet.
Citera
2022-07-31, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Mäklarna gör ju allt de kan för att spela ned detta också och svenskar har högt förtroende. Var i en BRF i Vasastan för ett pr år sen som hade 150 msek i lån. Över 100 per kvm. De fick in 5 msek per år i avgifter från butiker men amorterade noll och såg till att ha väldigt låga avgifter. Mäklaren försökte bara slingra sig runt detta.

Har varit på visningar i oäkta föreningar där mäklre sagt att det går att skjuta reavinskatt till dessa och då har de redan sålt massor i samma hus.

De mäklare som är lite ärliga säger att de själva inte tagit en svag förening med tång och att folk jelt slutar bry sig när priserna rusar

Fet: Ja, det är ju här det "bubbliga" i prisbilden på successionsmarknaden kommer in. Jag tror folk i gemen köper utan att läsa det finstilta för att "man kan ju ändå sälja dyrare imorgon". Samma fenomen när börsen rusar, folk skiter i P/E etc, det är "köp vadsomhelst för allt vad tygen håller, det går bara upp, upp, upp!!!11!" [raketemojis].

- "Folk köper för att bo"! kommer flera påpeka och, ja - det stämmer i väldigt hög grad. Men jag kan betta min ena pungkula alla dagar i veckan på att det hos de flesta finns en förväntan om att kunna sälja dyrare i morgon. Jag skulle t.o.m. gå så långt som att påstå att mångas långsiktiga "15-årskalkyler" helt bygger på en bostadskarriär och prisutveckling likt de senaste 15 åren. Att du köper en bostadsrätt som ung, och sedan löser sig villa "automatiskt" när du är 30 plus utan att du behöver göra ett skit.

Därför tror jag en rejäl urblåsning av marknaden vore nyttig, för eftertanke och ett sundare synsätt hos massorna på vad det är du egentligen köper. Nu verkar det ju vara på gång med större krav på ekonomiska nyckeltal frontade i annonserna. Alltid något.
Citera
2022-07-31, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ingen i tråden verkar ens ha läst artikeln så hur vet du vad de ens pratar om?

Jag har inte heller läst den. Min kommentar avsåg hur det generellt brukar gå till när media kommenterar utvecklingen på bostadsmarknaden. Man intervjuar nån mäklare som säger nåt i stil med att "Det är ett bra läge att köpa nu och priserna går alltid upp på sikt. Bla bla bla..." Sen presenterar journalisten detta som fakta.

Det är väl inte en allt för vågad gissning att det är ungefär vad som står i den här artikeln också
Citera
2022-07-31, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Detta är bara ett intryck jag fått från att kolla runt så jag kan inte bevisa det med statistik eller något sånt men du är välkommen att titta runt själv och se om du får samma känsla.

Mja, det är klart åldern på ett hus avgör mycket också men Bergvärme är den enklare uppvärmningen att få till stånd bland de geotermiska värmepumparna (Jord-, Sjö- och Bergvärme) och då krävs det geografiska förutsättningar (avstånd till berggrunden) som avgör kostnad och möjlighet för installation. Min gissning är att förutsättningarna för bergvärme är betydligt bättre i Västra Götaland. Jag vet att så är fallet när man jämför Skåne med Västra Götaland men jag är osäker på om det även gäller Stockholm.

Ja, generellt är det så. Det är klart att du kan hitta undantag men lägenheter tenderar vara bättre isolerade med bättre uppvärmningssystem och mindre boyta. Tar du snittkostnaden för att värma ett hus och jämför det med en lägenhet kommer du snabbt se att så är fallet.

Stockholm är om inte lika så mer lämpligt än Götaland med sin berggrund. Tror snarare att gemene familj i Stokcholm i fristående hus har så bra ekonomi att de inte brytt sig om några tusenlappar hit eller dit. De vill slippa besväret och göra annat. Först det senaste året folk har börjat få upp ögonen. Nu annonseras verkligen hus i Stokcholm som energieffektiva när de är det. Förr brydde sig ingen
Citera
2022-07-31, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Ja och det är helt orimligt, därför ska priserna NED.

Som höginomtagare med 50 brutto/37netto kan man spara 240 000 kr/år om man lever väldigt sparsamt.

på 30 års tid, som en akademiker karriär brukar vara, sparar man 7.2 miljoner, inte ens 1/4 del av vad en Villa i Västerled går för. Under hela sin yrkeskarriår och lever som ett snik har man knappt råd med kontantinsatsen, trots man snålar hela livet! Det är meningen man nästan ska kunna köpa en villa i västerled kontant om man sparar 30 år. De flesta hus där är inte speciellt märkvärdiga och har typ hög takhöjd ofta vilket är trevligt, thats about it.
Den sparsamma Höginkomstagaren kommer så ledes aldrig ha möjlighet köpa och inte heller avbetala en villa i Bromma västerled. Hur fan är det rimligt? Varför ska man som sparsam höginkomstagare aldrig kunna bo i en villa i västerled vad man än gör?
Eller det kanske inte är ett område en höginkomstagare platser i ens, inte ens som supersparare i 30 år?!
Priserna ska ner till 7.5 miljoner på en sund marknad! En vanlig villa i Huddinge eller Värmdö ska kosta 2.5-3 miljoner. Exceptionella arkitektritade stora lyxvillor i Västerled ska kosta 10-15 miljoner.
Nybyggda hyresrätter ska ha en hyra på omkring 6700 för 55 m2 och 9000 för 80 m2. 1 or ska kosta max 5000 kr.

Politikerna måste ta sitt ansvar och kraftigt reformera bostadsmarknaden alternativt krascha den.

Det behövs ett nytt parti i Sverige som vill förvandla Sverige till Danmark i många avseenden, sänka arbetstid, mer semester, 130 på motorvägen, fri öl och vin försäljning, legaliserad prostistution, ökad promille halt på vägar och i synnerhet för fritidsbåtar, sänka bomarknaden totalt, expecetionella program för storskalig byggnation, statliga byggbolag, ta bort alla meslagar och ideologi, stabil energiförsörjning med kärnkraft, stoppa massinvandringen och skicka hem massor av utomeuropeer. Det här går inte längre. SD har ju totalt säckat ihop och har ingen politik längre för lösa de stora problemen.

De som bor i dessa hus ocj inte är lastgamla och bott där i över 30 år har ärvda pengar och sitter inte och knåpar ihop löner till insatser. Alternativt har de gjort enorma pengar på börsen eller har företag och skatteplanerar.

En vanlig tjomme utan förmögenhet i släkten som lyckas få ihop den i Stockholm mediokra lönen 50k kommet aldrig någonsin ha råd med en bra Brommavilla. De får nöja sig med Haninge, Åkersberga, Vällingby eller dylikt område med såna här lirare till grannar;

https://youtu.be/EJvzbRt3Sbk
Citera
2022-07-31, 19:09
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Fet: Ja, det är ju här det "bubbliga" i prisbilden på successionsmarknaden kommer in. Jag tror folk i gemen köper utan att läsa det finstilta för att "man kan ju ändå sälja dyrare imorgon". Samma fenomen när börsen rusar, folk skiter i P/E etc, det är "köp vadsomhelst för allt vad tygen håller, det går bara upp, upp, upp!!!11!" [raketemojis].

- "Folk köper för att bo"! kommer flera påpeka och, ja - det stämmer i väldigt hög grad. Men jag kan betta min ena pungkula alla dagar i veckan på att det hos de flesta finns en förväntan om att kunna sälja dyrare i morgon. Jag skulle t.o.m. gå så långt som att påstå att mångas långsiktiga "15-årskalkyler" helt bygger på en bostadskarriär och prisutveckling likt de senaste 15 åren. Att du köper en bostadsrätt som ung, och sedan löser sig villa "automatiskt" när du är 30 plus utan att du behöver göra ett skit.

Därför tror jag en rejäl urblåsning av marknaden vore nyttig, för eftertanke och ett sundare synsätt hos massorna på vad det är du egentligen köper. Nu verkar det ju vara på gång med större krav på ekonomiska nyckeltal frontade i annonserna. Alltid något.

Det har inte räckt med att köpa en startbostad för att kunna pytsa in 4m i insats på en 7-10m villa. Spelet har krävt att man i minst två steg till fortsatt "karriären" med maxad belåning, kanske ett steg om man sammanstrålade med någon annan på resan.

Maximal risk har gynnats, men nu står vi här vid avgrunden. Spelet har tidigare fått avbrott (2008, 2017) men då kunnat återhämta sig genom penningpolitiska åtgärder. Nu driver snarare PPn BLTs mot avgrunden tillsammans med all annan skit som kommer stormandes.
Citera
2022-07-31, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Det har inte räckt med att köpa en startbostad för att kunna pytsa in 4m i insats på en 7-10m villa. Spelet har krävt att man i minst två steg till fortsatt "karriären" med maxad belåning, kanske ett steg om man sammanstrålade med någon annan på resan.

Maximal risk har gynnats, men nu står vi här vid avgrunden. Spelet har tidigare fått avbrott (2008, 2017) men då kunnat återhämta sig genom penningpolitiska åtgärder. Nu driver snarare PPn BLTs mot avgrunden tillsammans med all annan skit som kommer stormandes.

Det är det jag (mellan raderna) menar med "bostadskarriär", även om jag var lite otydlig. Du köper för 85% belåningsgrad i "varje steg". Annars hade det ju inte blivit någon reell trappa med hävstång på hävstång. En modell som ju bara funkar i bullmarknad, lite som aktiebelåning.
Citera
2022-07-31, 19:19
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Det är det jag (mellan raderna) menar med "bostadskarriär", även om jag var lite otydlig. Du köper för 85% belåningsgrad i "varje steg". Annars hade det ju inte blivit någon reell trappa med hävstång på hävstång. En modell som ju bara funkar i bullmarknad, lite som aktiebelåning.

Jo jag förstod det men ville ändå förtydliga. Bostadskarriären bygger precis som du säger på ökad belåning i en uppgående marknad. Kan kalla det bolånekarriär snarare.

Därför blir det stopp i spelet när marknaden går ner 5-10%. Uppgången avtar eftersom hävstången inte kan ökas för de som är med och spelar. Efter en konsolideringsfas med sparande och löneökningar kan sen marknaden få fart igen.
Citera
2022-07-31, 19:34
Medlem
https://tramsfrans.aftonbladet.se/2022/07/carola-haggkvist-har-salt-sitt-hus/

Stackars Carola fick gå ner 2miljoner 😪
Citera
2022-07-31, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Jo jag förstod det men ville ändå förtydliga. Bostadskarriären bygger precis som du säger på ökad belåning i en uppgående marknad. Kan kalla det bolånekarriär snarare.

Därför blir det stopp i spelet när marknaden går ner 5-10%. Uppgången avtar eftersom hävstången inte kan ökas för de som är med och spelar. Efter en konsolideringsfas med sparande och löneökningar kan sen marknaden få fart igen.

Och sen får vi se när the FED slutar dutta med 0,75%-höjningar och plockar fram storsläggan, det kommer inte bli gulligt.
Citera
2022-07-31, 19:41
Medlem
Nu börjar höstsäsongen på Hemnet. 1000nya objekt bara idag.
Blir spännande vart det tar vägen.
Citera
2022-07-31, 20:16
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Marknaden för attraktiva objekt är fortfarande urstark, men så handlar det ju också om ett segment för vilka några procent hit och dit i bolånekostnad är fullständigt försumbar.
Haha du är rolig du!
Alla objekt faller i pris.
Det är väl klart att attraktiva områden och bostäder går att sälja, frågan är bara till vilket pris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in