Citat:
Detta är bara ett intryck jag fått från att kolla runt så jag kan inte bevisa det med statistik eller något sånt men du är välkommen att titta runt själv och se om du får samma känsla.
Citat:
Mja, det är klart åldern på ett hus avgör mycket också men Bergvärme är den enklare uppvärmningen att få till stånd bland de geotermiska värmepumparna (Jord-, Sjö- och Bergvärme) och då krävs det geografiska förutsättningar (avstånd till berggrunden) som avgör kostnad och möjlighet för installation. Min gissning är att förutsättningarna för bergvärme är betydligt bättre i Västra Götaland. Jag vet att så är fallet när man jämför Skåne med Västra Götaland men jag är osäker på om det även gäller Stockholm.
Jag tänker mig att konstruktionen har mest att göra med när det byggdes. 50-60-talskåkar är generellt dåligt isolerade eftersom oljan var i princip gratis då. Däremot har de husen vattenburna värmesystem. På 70-80-talet var det mycket direktverkande el som gällde, vilket är trist att ha idag. Antingen får man en hög elräkning eller ta en hög kostnad för att konvertera till vattenburet system.
Ja, generellt är det så. Det är klart att du kan hitta undantag men lägenheter tenderar vara bättre isolerade med bättre uppvärmningssystem och mindre boyta. Tar du snittkostnaden för att värma ett hus och jämför det med en lägenhet kommer du snabbt se att så är fallet.