2022-07-31, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ytmamz
Ordningsvakterna har visst plikt att angripa det är just därför de är ordningsvakter.

Förekommer över hela världen att ordningsvakter ingriper om något hotfullt sker, inte begränsat bara till Stockholm.

Enligt vilken lag/bestämmelse har svenska ordningsvakter ingripandeplikt?
Citera
2022-07-31, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AngieD
Nej de kommer nog bli häktade att undvika de pratar ihop sig.

Släpps de innan rättsläkare eller liknande hittad orsaken till döden blir jag förvånad.

Troligtvis är andnöd eller kraftigt våld mot huvud dödsorsaken men ordningsvakterna kommer givetvis dementera detta. Vet vi att han påverkad av droger eller antar folk bara det? Kanske psykotisk?

Enligt vittnet satte de ett brottningsgrepp runt hans hals, ett så kallat nacklås, vilket gjorde att han förlorade syre.
Citera
2022-07-31, 16:25
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Tyvärr så kommer flera i tråden ändå skylla på den avlidna mannen även om OV skulle bli dömda för vållande till annans död.
Ja men dessa flera är samma skrot och korn som OV.
Citera
2022-07-31, 16:27
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nepodsladen
Enligt vittnet satte de ett brottningsgrepp runt hans hals, ett så kallat nacklås, vilket gjorde att han förlorade syre.
Vem vet. Dom kanske bröt nacken på han. Iaf så ska man fan inte ta nackgrepp när man griper någon 😂🤣😭
Citera
2022-07-31, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holf
Enligt vilken lag/bestämmelse har svenska ordningsvakter ingripandeplikt?

Finns ingen sådan lag. Ordningsvakter har rapportplikt men behöver inte ingripa själv om de inte vågar/bedömer att de inte klarar det. De är däremot skyldiga att utan dröjsmål meddela närmaste polis(dvs ringa).
Citera
2022-07-31, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman
Stämmer detta så ser det synnerligen mörkt ut för dessa OV.
Som OV får man endast använda av RPS godkända grepp, halsen ska man ge f-n i..

De kanske missbedömde och trodde att de var med i en mma-match?

Hoppas de får 14-15 års fängelse var.
Citera
Medlem
AngieDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neltet
Har de behövt använda övervåld för att mannen var så vild visar det att vakterna måste ha bättre vapen. Ge dem bedövningspilar som man har på djurparken. Slöddret ska inte dö utan bara sövas tillfälligt.
De är inte ninjas, de har 2 veckors utbildning.
Men det var ett gott skratt.
Citera
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Men VET du att BO tagit narkotika?

Jag är över 60 år, bott i Stockholm fram till år 2006, sedan varit där ca 1 gång om året. Jag kommer ihåg när Lingonpoliserna började att användas i tunnelbanans spärrar.

Jo, de har ofta muppat sig, försökt att "hålla ordning" där det inte behövts! Och det har blivit mycket värre under åren!

Ja, de kallades väl "Basebollligan" om jag inte missminner mig.....

Njae, det är mycket samhällets attityder mot dem som gör dem extra utsatta. Och det är en sjukdom, de borde vara på vårdinrättning!

Nej, det är sådana som du som gör att man förlorar hoppet!

Har du någon källa på att BO var narkotikapåverkad?

Och MGMs, kan de ha varit påverkade av anabola?
Grönsakspolis har jag hört men aldrig lingonpolis.De var i tunnelbanan åtminstone från mitten av 70-talet; troligare än tidigare
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av corv1
Den normala världen.. du borde kanske prova på den.. För fönstret börjar stängas mot att vi accepterar pundande nöthjon..
Bättre att acceptera maktmissbrukande OV?
Citera
2022-07-31, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Vem vet. Dom kanske bröt nacken på han. Iaf så ska man fan inte ta nackgrepp när man griper någon 😂🤣😭

Om de bröt nacken på honom då blir brottsrubriceringen mord.
Citera
2022-07-31, 16:29
Avslutad
Fega vakter.
Citera
2022-07-31, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Grönsakspolis har jag hört men aldrig lingonpolis.De var i tunnelbanan åtminstone från mitten av 70-talet; troligare än tidigare

Lingonpoliser brukar avses personal från Securitas, som i folkmun kallas Tre Lingon på grund av de tre röda prickarna som står för nånting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in