2022-07-31, 15:08
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Med nybyggd kärnkraft kommer elpriset att bli ännu högre. Enligt alla bedömare är det väldigt dyrt att bygga kärnkraftverk, dessutom tar det väldigt lång tid. Vi måste minska fossilberoendet snabbare.

Den bästa tiden att plantera ett träd var 20 år sedan. Den näst bästa tiden är nu.
Citera
2022-07-31, 15:14
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Sealers för 60 öre per kWh.

SMR har en annan prisbild, och likt vindkraften blir den billigare att producera om den skalas upp till massproduktion.

Ryssarna har ju kärnkraftverk. Bygger Putin vindkraftverk menar du.

Hur kan Ryssland göra en annan bedömning än du?

https://www.hbl.fi/artikel/f2008ac1-4a6a-4088-a52c-e9d0ad1e85da

Du borde lyssna på din sanningssägare.

Menar du att en person har rätt i precis allt? Är det inte så att behovet av kärnkraft är olika beroende på vilka energiresurser man har i övrigt?
Citera
2022-07-31, 15:16
Medlem
Citat:
Menar du att en person har rätt i precis allt? Är det inte så att behovet av kärnkraft är olika beroende på vilka energiresurser man har i övrigt?

Hur vet du när Putin har rätt och när han har fel? Han har kanske rätt i vindkraften, men fel om Donbass.

Ryssland är perfekt för vindkraft, enorma landområden. Naturligtvis boör Ryssland lägga ner sina enorma kärnkraftverk och kolkraftverk. Och du borde lobba för det, om du har heder i dig.

Du har dubbla standarder en för Ryssland och en för väst.

Södra Sverige är tättbefolkat och saknar vattenkraft = behov av kärnkraft.
Citera
2022-07-31, 15:17
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Den bästa tiden att plantera ett träd var 20 år sedan. Den näst bästa tiden är nu.
Det är bättre att satsa på vind och sol. Den kärnkraft som vi har skall vi behålla tills den kan ersättas med fossilfri och förnybar energi.
Ett allvarligt problem med kärnkraften är att avfallsproblemen fortfarande är olösta. Det är alltför många som struntar i det och skjuter över problemet på kommande generationer.
Citera
2022-07-31, 15:18
Medlem
Citat:
Det är bättre att satsa på vind och sol. Den kärnkraft som vi har skall vi behålla tills den kan ersättas med fossilfri och förnybar energi.
Ett allvarligt problem med kärnkraften är att avfallsproblemen fortfarande är olösta. Det är alltför många som struntar i det och skjuter över problemet på kommande generationer.

Hur löser Ryssland kärnavfallsfrågan?

Varför kan inte vi göra likadant som dem?
Citera
2022-07-31, 15:26
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Hur vet du när Putin har rätt och när han har fel? Han har kanske rätt i vindkraften, men fel om Donbass.

Ryssland är perfekt för vindkraft, enorma landområden. Naturligtvis boör Ryssland lägga ner sina enorma kärnkraftverk och kolkraftverk. Och du borde lobba för det, om du har heder i dig.

Du har dubbla standarder en för Ryssland och en för väst.

Södra Sverige är tättbefolkat och saknar vattenkraft = behov av kärnkraft.
Du förvränger som vanligt. Varför drar du in Putin i det här. Jag ägnar mig inte åt personkult.

Länder har som jag skrev olika energiresurser. Vi har vattenkraft som har tjänat oss väl i lång tid. Har man inte det, utan är stort beroende av fossil el, så kan kärnkraft vara ett alternativ.
Jag ser inte detta som en principiell eller politisk fråga, det handlar om vilka förutsättningar som finns.
Citera
2022-07-31, 15:47
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Min sekreterare har förrått mig med fel information gällande elcertifikat.
Jag ska genast straffa denna person 😂
Hade varit bättre om du tagit ansvar för det DU skrev.
När du nu vill straffa andra så måste vi räkna med att det du skriver är fel även i fortsättningen.
Citera
2022-07-31, 15:53
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonkeyKotte
Sanning med viss modifikation. Endast småskalig vattenkraft tilldelas elcertifikat, vilket utesluter 95% av all vattenkraft. Vindkraften har fått majoriteten av elcertifikaten (50,9%), följt av biomassa och biogas (36,9%), småskalig vattenkraft (10,1%), torv (1,9%) och solkraft (0,3%).
https://www.ekonomifakta.se/fakta/energi/styrmedel/elcertifikat/
Ca hälften till vindkraft då. Så av de 0.3% jag betalar så går hälften, dvs 0.15%, till skattereduktion för vindkraft.
Det kan man ju ha synpunkter på.

Men det blir som att man är arg över att det är 90 på en vägsträcka och inte 90,135 km/h.

Citat:
Ursprungligen postat av DonkeyKotte
Samtidigt visar vetenskapliga studier på att införandet av certifikatsystemet varit skadligt för ekonomin.
https://doi.org/10.1016/j.eneco.2019.06.024
Jag får titta på den. Inte minst för att man lyckas mäta upp så liten påverkan på ekonomin. Och även att en så liten skattereduktion på investeringar leder till en uppmätbar negativ påverkan.
Citera
2022-07-31, 15:53
Medlem
Citat:
Du förvränger som vanligt. Varför drar du in Putin i det här. Jag ägnar mig inte åt personkult.

Länder har som jag skrev olika energiresurser. Vi har vattenkraft som har tjänat oss väl i lång tid. Har man inte det, utan är stort beroende av fossil el, så kan kärnkraft vara ett alternativ.
Jag ser inte detta som en principiell eller politisk fråga, det handlar om vilka förutsättningar som finns.

Putins åsikter om vindkraft är ju intressanta naturligtvis, få kontrollerar lika mycket fossil energi som han. Dina åsikter om vem som skall göra vad i världen är likaså intressanta då du hycklar så extremt.

Det gynnar din slaviska agenda om västvärlden bygger in sig i vind + rysk gas. De två hänger ihop, ryssgasen balanserar vindkraften.

Vattenkraften ligger i norr, i söder har vi byggt kärnkraft för att slippa den dyra oljan. Vattenkraften i Alperna är inte mycket längre bort än Norrlandsälvarna har, det inser du?

Hur skall vi få elektricitet i södra Sverige, det är frågan. Det är inte i norr elen är dyr.

Imorgon kommer spotpriset enligt gällande termin vara 138 öre här nere. Fan vad bra detta funkar, eller hur?

Kärnkraft för 60 öre hade funkat utmärkt. Tyvärr har ju du och dina vänner lobbat för ryzzgas och motarbetat allt vad kärnkraft är. Förutom rysk kärnkraft, den tiger ni om.
Citera
2022-07-31, 15:54
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:

I åtminstone 40 års tid har vi fått höra sagor om att sol och vind skulle kunna stå för energiförsörjningen. Det har inte fungerat. Resultatet är att vi sitter fast i träsket att vara beroende av fossila bränslen. Vi kommer att sitta fast i fossilträsket så länge som vi fortsätter att tro på sagorna om sol och vind.

Citat:

Problemet går att lösa genom att gräva ner avfallet 500 meter ner i urberget. Det finns redan diverse farliga ämnen i jordskorpan, och dom farliga ämnena gör ingen skada så länge dom håller sig kvar i berget.

Jag lämnar hellre efter mig lite avfall långt ner i urberget, än att jag lämnar efter mig en förstörd atmosfär. Atomkraft är det alternativ vi har till fossila bränslen. Vi har inga andra alternativ.
Citera
2022-07-31, 16:00
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Vattenkraften är så gott som fullt utbyggd och pålitlig
Och ändå så vill du koppla ur den. Ja nog är det vänsterpartiet och Nordkorea över det.

Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Således måste framtida energibehov enligt din fantasi helt täckas av vindsnurror
Nej, det är något du fantiserat ihop. Det kommer du aldrig kunna visa.
Finns inget stöd i det jag skrivit.

Citera
2022-07-31, 16:08
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Är inte marknadspriset som är relevant.
Jo, det var det jag skrev. Och det ser man hos NordPool. Det är vad budgivningen slutade i.

Vad franska staten subventionerar elpriserna med är helt irrelevant för producentpriserna.

Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Bara ge dig. Alla kan se att du har fel.
När folk tittar på NordPool priserna ser dom vem det är som har fel.

I morgon är priset i Frankrike som vanligt högst och är på 454.78 EUR/MWh. Ungefär detsamma i öre/kWh.

SE3 ligger på 120.13. Det dras upp av att kärnkrafts-finland (275.36) är ett slukarhål.
Och så propagerar slukarhålet kärnkraftsfrankrike elpriser via UK till Norge och sedan till SE3.
Kärnkrafts-UK ser fö också till att ha effektunderskott.

Kablarna från Tyskland och Belgien till Frankrike är som vanligt glödheta när dom måste hålla Frankrike under armarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in