2022-07-31, 13:52
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StarSky1974
Killen som dog är:
https://se.linkedin.com/in/ju*a-hynninen-b860bb136

* = h

Stämmer detta? En finne till som gått berserk
Citera
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astralhopp
Sidan är borttagen - så klart.

Nej det är den inte. Men om du byter ut * mot ett H så funkar det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astralhopp
Sidan är borttagen - så klart.

Den funkar för mig.
Kanske så då: https://www.linkedin.com/in/juh*-hynninen-b860bb136

* - a
Citera
2022-07-31, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LonelyF18
Tror inte att någon försvarar vad missbrukaren gjorde eftersom det är fel, brottsligt och livsfarligt. Men det är fan inte bra att ha ihjäl brottslingen heller. Lider den av missbruk, en sjukdom, är det ännu värre.

OV går alltid omkring som om de är Gud. De har tydliga mindervärdeskomplex där de står och spänner sig och är aggro. Egentligen är de bara fisar i rymden som inte lyckades bli militärer eller poliser.

Du generaliserar. Visst finns det dem som har komplex av nåt slag. Men såna finns i alla yrken. Men den höga omsättningen på vakter talar om att för många är vaktjobbet ett jobb man har ett kortare tag. Många hamnar in i det av en slump, man behöver ett jobb ett tag. Sen går man vidare till nåt annat eller börjar att studera.
Jag känner både vakter och arbetsledare inom vaktbolag.
Att ordningsvaktskåren skulle bestå av folk som nekats inträde vid polisen, det tror jag inte så mycket på. Visst finns det såna, precis som det finns vakter som blir poliser.
Vad jag däremot alltid tyckt, även min dotter som är vakt tycker det, är att ordningsvakter skall få en längre och bättre utbildning. Det är en sak för politikerna att ordna genom ändrad lag.

Nu gäller tråden ett aktuellt fall, så diskussion om vaktutbildning får tas i andra trådar.

Givetvis tragiskt att en person dött. Men han hade själv satt sig i detta genom att han började att bråka med folk både på gatan och på perrongen. Han borde varit inlåst för tvångsvård på ett mentalsjukhus. Visst ja, dem har ju våra kära politiker lagt ned…
Citera
2022-07-31, 13:53
Medlem
Astralhopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Att inte kunna genomföra ett gripande utan att ha ihjäl personen, det är minst sagt pinsamt.

Ja du hade säkert klarat det bättre - du känner ju till händelseförloppet och hade lätt tagit till den berömda RadhusRoland-tekniken i jaktens hetta.
Citera
2022-07-31, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Stämmer detta? En finne till som gått berserk

Yes. En kompis tjejs klasskompis från typ 7-8:an.
Så säker källa.
Citera
2022-07-31, 13:54
Medlem
Astralhopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn
Nej det är den inte. Men om du byter ut * mot ett H så funkar det.

Tack - såg inte *.
Citera
2022-07-31, 13:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Det håller jag med om.

Alla väktare/ordningsvakter borde anabolatestas regelbundet för att få behälla jobbet!!

Fast då blir det personalbrist
Inför i tillägg iq test ja då är bara 12% kvar och kan jobba.

Så det är inte bara att göra si och så det får rätt stora konsekvenser
Citera
2022-07-31, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AngieD
övervåld av vakterna?

Ja. Ordningsvakterna har gripits av polisen för vållande till annans död.
Citera
2022-07-31, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Vad är det du inte förstår??

"Mannen skadades allvarligt under ordningsvakternas ingripande. "

https://www.tv4.se/artikel/3UlB0bFVPl76KockXDYRSi/man-doed-efter-ingripande-i-tunnelbanan

Att GM skadades allvarligt under ingripandet och senare avled till följd av skadorna betyder inte nödvändigtvis att ordningsvakterna agerat felaktigt.

I videon du länkar framgår att ordningsvakterna i nuläget inte är misstänka för något brott. Därför utgår jag från att de ej använt mer våld än vad som kan anses vara rimligt i situationen.

Rätten till nödvärn är långtgående, det våld som används får inte vara "uppenbart oförsvarligt" i proportion till den risk man är utsatt för. Det är alltså fullt möjligt att GM fick livshotande skador utan att ordningsvakterna agerat felaktigt.

Allt som hittills framkommit tyder på att GM dog till följd av sitt eget våldsamma agerande och därmed besparade samhället framtida kostnader och lidande.
Citera
2022-07-31, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nepodsladen
Han var obeväpnad och väktarna dödade honom genom att han fick syrebrist.

Var de väktare? Det stod ordningsvakter i artikeln.
Citera
2022-07-31, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanig
Var de väktare? Det stod ordningsvakter i artikeln.

Folk blandar alltid ihop dessa begrepp. Sorgligt men så är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in