2022-07-31, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Skulle Ukraina inringa och få 20000 ryska soldater att kapitulera pga av att man sprängt en bro? Er optimism är det inget fel på

Ukraina har ett flertal brigader på offensiven där och dessa förband är slagkraftigare än de ryska försvararna. Genom att spränga broarna förhindrar man det ständiga flöde av bränsle och ammunition som krävs för att föra en framgångsrik försvarsstrid eller för den delen manöverstrid (vilket ryssarna visat sig ej behärska). Det är inte så att ryskt artilleri har flera månaders lager av granater placerat vid frontlinjen och sina pjäser. Nej, det finns ett stadigt flöde hela tiden. Om Ukraina omöjliggör detta flöde förlorar Ryssland.
Citera
2022-07-31, 11:33
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jag förstår det, och mitt problem är inte att herrskapet Zelensky ställde upp. Mitt problem är att reportaget är en (surrealistisk) kulmen på ett större fenomen: personkulten kring inte minst V. Zelensky. Den är väldigt omsorgsfullt uppbyggd.

Well.., iallafall innan kriget så odlades det ju på samma sätt en kult kring Putin även. Barbröstad, stark, ridandes på hästar, en "karlakarl". Blev ju även gjort någon poplåt till honom, utav några babes.

Pr-fungerar

(Annars skulle vi inte ha Coca-cola reklam etc..)
Citera
2022-07-31, 11:35
Avstängd
Alsenos avatar
Citat:
Jag förstår det, och mitt problem är inte att herrskapet Zelensky ställde upp när de blev tillfrågade. Mitt problem är att reportaget är en (surrealistisk) kulmen på ett större fenomen: personkulten kring V. Zelensky. Den är väldigt omsorgsfullt uppbyggd.

Har du isf också problem med den bisarra kult som redan är uppbyggd kring Putin?
Citera
2022-07-31, 11:37
Medlem
En bra tråd om vad som antagligen dödade dessa krigsfångar i Olenivka

https://mobile.twitter.com/noclador/status/1553346547739410432
Senast redigerad av Frassekock 2022-07-31 kl. 11:42.
Citera
2022-07-31, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Enl. John Mark Dougan ska två vakter dödats. Han själv skulle ha varit på plats för intervjuer men fick ändrade planer. Han är inte säker men han menar att utländska POW:s mycket möjligt kan vara bland de döda (video):

Aiden Aslin, Alex Drueke and other POWs Dead? Murdered in Cold Blood? We need to talk!

https://youtu.be/I9mKoOLSvmc

Hursomhelst, ni får ta det för vad det är.
Fortfarande så länkar du människor som är bosatta i ryssland och är betalda av kreml

https://www.thedailybeast.com/florida-fugitive-john-mark-dougan-heads-into-ukraine-war-zone-to-prove-bioweapons-conspiracy

Vart är din oberoende källa???
Citera
2022-07-31, 11:38
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Jag förstår det, och mitt problem är inte att herrskapet Zelensky ställde upp. Mitt problem är att reportaget är ett slags (surrealistisk) kulmen på ett större fenomen: personkulten kring inte minst V. Zelensky. Den är väldigt omsorgsfullt uppbyggd.
Åter igen- bäste Sven... om så är fallet har president Zelensky lyckats med sitt förtroendeuppdrag ställt av det Ukrainska folket. Själv känner jag mig på något sätt aningen stolt då någon svensk i världspress framställs som en god eller framgångsrik människa. Det motsatta blir naturligtvis då någon av våra medborgare begår illgärningar och omskrivs i internationell media.
Citera
2022-07-31, 11:41
Medlem
Citat:
Jag förstår det, och mitt problem är inte att herrskapet Zelensky ställde upp när de blev tillfrågade. Mitt problem är att reportaget är en (surrealistisk) kulmen på ett större fenomen: personkulten kring V. Zelensky. Den är väldigt omsorgsfullt uppbyggd.

Krigspresidenter hamnar ju i ett fokus som är extremt. Man kommer att tänka på Churchill... men hur poppis han ändå var hela livet, hur mycket kulten än odlades, så förlorade han valet när det blev fred.

Det är ingen unik grej det där.
Citera
2022-07-31, 11:44
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Well.., iallafall innan kriget så odlades det ju på samma sätt en kult kring Putin även. Barbröstad, stark, ridandes på hästar, en "karlakarl". Blev ju även gjort någon poplåt till honom, utav några babes.

Pr-fungerar

(Annars skulle vi inte ha Coca-cola reklam etc..)
Jo, jag vet. Det var pinsamt. Det gick ju inte precis hem i Europa eller Amerika heller. Kanske att det gjorde succé i Indien? De gillar machomän där. Fast jag vet inte...

PR funkar — Kiev har lyckats, och de har fått all draghjälp de kunde tänka sig från länder i Väst. Nu finns visserligen redan särskilt en stark antipati mot Ryssland, varför Ukraina får mycket gratis, men det är ändå svårt att avgöra ibland om människor i västvärlden låter sig förledas och bländas av den mest uppenbara propagandan. En annan smart grej Kiev utnyttjar flitigt i sina kommunikationskanaler: ukrainare är djurvänner och soldaterna poserar gärna med katter. Att bry sig om djur är ju kännetecknande för empatiska, vänliga personer. Katter funkar rent psykologiskt.
Citera
2022-07-31, 11:45
Medlem
Citat:

Berätta lite om björbrottande machomannen i Kreml. Berätta helt enkelt lite om Putinkulten...
Citera
2022-07-31, 11:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
Fortfarande så länkar du människor som är bosatta i ryssland och är betalda av kreml

https://www.thedailybeast.com/florida-fugitive-john-mark-dougan-heads-into-ukraine-war-zone-to-prove-bioweapons-conspiracy

Vart är din oberoende källa???
Dougan har bevisligen intervjuat Aislin.

Så vad svamlar du om?
Citera
2022-07-31, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Ukraina har ett flertal brigader på offensiven där och dessa förband är slagkraftigare än de ryska försvararna. Genom att spränga broarna förhindrar man det ständiga flöde av bränsle och ammunition som krävs för att föra en framgångsrik försvarsstrid eller för den delen manöverstrid (vilket ryssarna visat sig ej behärska). Det är inte så att ryskt artilleri har flera månaders lager av granater placerat vid frontlinjen och sina pjäser. Nej, det finns ett stadigt flöde hela tiden. Om Ukraina omöjliggör detta flöde förlorar Ryssland.

Ukraina klarar inte av att hålla ställningarna där dom grävt ner sig hur ska man då klara av att gå på offensiven. Utan flyg dessutom då Ryssland dominerar luftrummet.

Änne ett halmstrå som ukrainarna försöker hålla fast vid.
Citera
2022-07-31, 11:52
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
Har du isf också problem med den bisarra kult som redan är uppbyggd kring Putin?
Ja, självklart har jag det. Min egen bild av Putin fram till i år skiljer sig enormt från den ryska propagandan. Han är inte så macho, fast han håller på med judo.
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Åter igen- bäste Sven... om så är fallet har president Zelensky lyckats med sitt förtroendeuppdrag ställt av det Ukrainska folket. Själv känner jag mig på något sätt aningen stolt då någon svensk i världspress framställs som en god eller framgångsrik människa. Det motsatta blir naturligtvis då någon av våra medborgare begår illgärningar och omskrivs i internationell media.
Jag respekterar det.
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Krigspresidenter hamnar ju i ett fokus som är extremt. Man kommer att tänka på Churchill... men hur poppis han ändå var hela livet, hur mycket kulten än odlades, så förlorade han valet när det blev fred.

Det är ingen unik grej det där.
Mycket bra poäng! Zelensky skulle också kunna vara förbrukad innan vi vet ordet av.

Jag borde kanske köpa Vogue och rama in de här bilderna som kitsch.
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Berätta lite om björbrottande machomannen i Kreml. Berätta helt enkelt lite om Putinkulten...
Varför ska jag göra det, menar du? Den har aldrig fått fäste utanför Ryssland, till skillnad från personkulten kring Zelensky. Zelensky-kulten är bara den senaste i raden av flera som följer på varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in