Citat:
Ursprungligen postat av
LaVerdadTodo
F.d. hjältar menar du väl. Att ryssarna på det mest spektakulära sättet skulle göra sig av med soldater man har torterat för att följa detta är inte speciellt trovärdigt. Varför inte låta dem dö av sina skador? De överlevande lär väl ha något att berätta i det avseendet. Varför låta dem leva?. Eller den än mer skruvade förklaringen att lokalerna man höll fångarna i var utdömda och att Wagner tillskansat sig medlen till nya och nu var tvungna att göra sig av med fångarna.
Du måste förstå att sådana förklaringar inte väger speciellt tunga. Inte heller att ryssarna är orcher som gjort detta p.g.a. någon sorts diabolisk plan då fångarna faktiskt är mer värda levande än döda.
Däremot kan man tänka sig en frustrerad och nedslagen ukrainsk armé i moralupplösning efter att saker som Kherson-offensiven slutligen förklarats omöjlig. Att man gör detta för att ställa till det för ryssarna främst vilket det blir nu när man troligtvis måste flytta alla fångar som man håller i ockuperat område till säkrare förvaring. Det går också tänka sig att man vill tysta vittnen. Särskilt nu när flera videor börjat publicerats med Azov-fångarnas vittnesmål.
Med tanke på tidigare händelser så tror jag nog att Kiev känner sig ganska säkra på att en "oberoende" utredning inte kommer att leda till något åtminstone inte för Kievs del.
Där står jag och jag erkänner att jag inte kan säga något säkert. Jag vill ha en utredning och se fler belägg åt något håll för att säga något. Men jag kan säga så mycket att man får svårt att övertyga mig om ryssarnas skuld med de argument Kiev fört fram.
Som bekant så är det slöseri med tid att debattera det uppenbara med ryss-troll. Det var samma visa när ryssar och deras ukrainska medbrottslingar sköt ner ett Malaysiskt civilt passagerarflygplan. Den ena alltmer fantastiska ryska sk. "förklaringar" kom som ett brev på posten. Men jag skall ändå ge några korta kommentarer:
Nej, AZOV-soldaterna har ingenting att dölja. Civila som var tillsammans med dem under stålverket i Mariopol har vittnat om att soldaterna delade med sig av maten till de civila, trots att AZOV-soldaterna halvsvalt själva.
Det är snarare ryssarna själva som är desperata, avreglade som de blivit i Cherson-,regionen. Hur skall man få dessa soldater att inte kapitulera, nu när de, dessutom, är ca 25 000 st där och grannregionen? Tja, kan man få de ukrainska soldaterna så hatiska att de inte tar fångar, så måste de ryska styrkorna strida till siste man och patron. Men jag hoppas att Ukraina gör det rätta och mest effektiva. Att man följer krigets lagar.
Slava Ukraini!