2022-07-28, 10:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av snilsson
De flesta samhällen mellan Vimmerby - Eksjö och Högsby - Ålem är riktigt deprimerande. Pluspoäng för avstickare ännu längre inåt landet

Tack, hittade många bra kandidater i det området!

Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Gusum kommer inte göra dig besviken. Fallfärdiga hus och en pizzeria i en gammal biograf kompletterat med spyflugor som surrar över ingredienserna.
Ett Ica man fortfarande kunde köpa ”back läsk” i vände det hela till +dock

Kanske ska äta lunch där då.

Citat:
Ursprungligen postat av Maackan
Jag var faktiskt i de krokarna ihelgen.
Köpte en pizza i Överum och käkade på den lokala badplatsen vid en sjö samt badade där.
Visst Överum är väl inte jättelivat och något luggslitet men så jäkla illa var det inte.
Där fanns en pizzeria,Coop butik,nån mer restaurang mm samt fina sjöar och natur runtomkring.
Dessutom nära till kusten vid Gamleby och Västervik.

Blackstad var bara ett gupp i vägen.

Ja, det finns nog värre ställen, får ge Överum en ny chans. Blackstad blir väl bara att blåsa igenom.

Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Överum är en trist håla, men värre ställen finns det faktiskt.

Västervik är ju en riktig stad med 21.000 invånare. Faktiskt en fin stad om än väldigt liten. Tyvärr bor där bara arbetare och missbrukare. Inget ställe jag skulle flytta till.

Glöm Kalmar län, överlag inget vidare ställe.

Västervik ligger ju så avsides också. Undrar varför staden heter som den gör när den ligger på ostkusten.
Citera
2022-07-28, 12:14
Avslutad
Jag har kollat på kartan och skannat av efter intressanta mål som ligger inom rimligt avstånd för mig. Planen är att beta av så många jag kan/orkar under sommaren och hösten. Främst har jag försökt välja gamla bruksorter som gärna ligger isolerat och haft ordentligt minskad befolkning, men även bondhålor och kyrkbyar finns med.

Tar gärna emot synpunkter och tips.

Här är resultatet:

Dalarna/Värmland:
  • Björneborg
  • Lesjöfors
  • Persberg

Jönköpings län:
  • Aspö
  • Bruzaholm
  • Hultanäs
  • Höreda
  • Ingatorp
  • Lindshammar
  • Mariannelund
  • Nye
  • Näshult
  • Pauliström
  • Russnäs
  • Skede
  • Skirö
  • Värne
  • Ädelfors

Kalmar län:
  • Blackstad
  • Boda glasbruk
  • Fagerhult
  • Fågelfors
  • Lönneberga
  • Odensvi
  • Orrefors
  • Rosenfors
  • Silverdalen
  • Tyllinge
  • Virserum
  • Åfors

Kronobergs län:
  • Lenhovda
  • Åseda

Skåne län:
  • Farstorp
  • Östanå

Södermanlands län:
  • Flen

Västergötland:
  • Sandtorp

Västmanland/Örebro:
  • Björnhammar
  • Ställdalen

Östergötlands län:
  • Björkfors
  • Gusum
  • Horn
  • Hycklinge
  • Rejmyre
  • Ödeshög
Citera
2022-07-29, 19:05
Avslutad
"Välkommen till Björkfors - pärlan i kindabygden" stod det på en skylt när jag kom fram till byn idag. Det såg lite småmysigt ut med klassiska rödfärgade hus med vita knutar. En sevärdhet fanns i form av en utställd retromack (BP), och en riktig obemannad man kunde tanka på fanns en bit bort.

I Hycklinge stod några glada barn och plingade med cykelklockorna när jag gled förbi.

I Horn fanns en bl.a. en cafeteria och det kändes mer som en stad.

Inte riktigt den misär jag sökte efter men en kul åktur ändå.
Citera
2022-07-29, 21:52
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
"Välkommen till Björkfors - pärlan i kindabygden" stod det på en skylt när jag kom fram till byn idag. Det såg lite småmysigt ut med klassiska rödfärgade hus med vita knutar. En sevärdhet fanns i form av en utställd retromack (BP), och en riktig obemannad man kunde tanka på fanns en bit bort.

I Hycklinge stod några glada barn och plingade med cykelklockorna när jag gled förbi.

I Horn fanns en bl.a. en cafeteria och det kändes mer som en stad.

Inte riktigt den misär jag sökte efter men en kul åktur ändå.
Lesjöfors är ju bara ett måste. Fruktansvärt deprimerande. Nu är det två år sen jag åkte den vägen, men när du kör norrut genom hålan så kommer du komma till en länga med trasiga fönster som förut var flyktingboende. Gamla stålverkert är ju rätt deprimerande det med,
Citera
2022-07-30, 01:10
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Jag har kollat på kartan och skannat av efter intressanta mål som ligger inom rimligt avstånd för mig. Planen är att beta av så många jag kan/orkar under sommaren och hösten. Främst har jag försökt välja gamla bruksorter som gärna ligger isolerat och haft ordentligt minskad befolkning, men även bondhålor och kyrkbyar finns med.

Tar gärna emot synpunkter och tips.

Här är resultatet:

Dalarna/Värmland:
  • Björneborg
  • Lesjöfors
  • Persberg

Jönköpings län:
  • Aspö
  • Bruzaholm
  • Hultanäs
  • Höreda
  • Ingatorp
  • Lindshammar
  • Mariannelund
  • Nye
  • Näshult
  • Pauliström
  • Russnäs
  • Skede
  • Skirö
  • Värne
  • Ädelfors

Kalmar län:
  • Blackstad
  • Boda glasbruk
  • Fagerhult
  • Fågelfors
  • Lönneberga
  • Odensvi
  • Orrefors
  • Rosenfors
  • Silverdalen
  • Tyllinge
  • Virserum
  • Åfors

Kronobergs län:
  • Lenhovda
  • Åseda

Skåne län:
  • Farstorp
  • Östanå

Södermanlands län:
  • Flen

Västergötland:
  • Sandtorp

Västmanland/Örebro:
  • Björnhammar
  • Ställdalen

Östergötlands län:
  • Björkfors
  • Gusum
  • Horn
  • Hycklinge
  • Rejmyre
  • Ödeshög

Har bott i Kalmar län, så där har jag lite koll.

Ankarsrum är en riktig jävla bruksort. Många som bor där är förtidspensionerade och de som jobbar jobbar väl på bruket eller inom vården. En pizzeria och en Ica/Coop är väl typ allt som finns där. Dit bör du åka.

Höll på att säga Loftahammar. Fast där bor det bara 400 personer. Kanske inte så värt att åka dit för det då det ligger väldigt off. En Ica har de iaf.

Kristdala kanske kan vara nåt.

Blackstad är väl inte så mycket att upptäcka. Är väl typ bara villor där, finns nog inte ens en matbutik där. En pendlingsort in till Västervik typ.

I Kronobergs län kan du även passa på att besöka Lessebo (ja, du hör ju bara på själva namnet) och Hovmantorp. Trista små ställen.

Rimbo och Hallstavik sägs vara bland de värsta WT-hålorna i landet. Ligger i Stockholmstrakten. Aldrig varit där själv dock.

Och lyssna på Captain Beyond medan du åker så kommer tiden gå fortare.
Senast redigerad av Adelaide 2022-07-30 kl. 01:20.
Citera
2022-07-31, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Det lustiga med såna här småorter är ju att dom ofta numera är fullproppade med invandrare på en per capita nivå som får storstäderna att blekna i jämförelse, har man nån slags praxis numera att afrikaner placeras i hålor?

Ja, man har följt "minsta motståndets lag" och gett dom lägenhet där det är enklast att få tag på, dvs gamla bruksorter där bruket sedan länge är nedlagt. Vilket naturligtvis är förödande för integrationen då tillgången på lgh beror på just frånvaron av jobb. Vissa storstadskommuner sysslar aktivt med s.k. "social dumpning", dvs skyfflar över individer de inte vill ha på mindre orter. Dessa får sedan i praktiken permanent bidragsförsörjas.
Citera
2022-07-31, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
Limmared i Tranås kommun gjorde ett obehagligt intryck när jag råkade befinna mig där för ett par år sedan.

Tranemo, hälsar "vän av ordning".
Citera
2022-07-31, 00:14
Medlem
Citat:
Hur är det med utdöende hålor runt Östergötland, Småland, Kalmar län, Västervik eller på liknande avstånd?

Jag har varit i Överum med motorcykeln och det var ingen rolig syn. Utforskade det inte direkt utan körde bara in på huvudgatan och vände då jag ville komma hem igen. Dalgången som låg innan var lite häftig i och för sig.

Har även åkt genom Uknadalen.

Jag kan tänka mig att åka norrut också.

Funderar på att besöka Blackstad och Gusum.

Pluspoäng for obefintlig samhällsservice, fallfärdiga hus osv.

Det finns ett "WT-bälte" i södra Östergötland, från Vättern till Östersjön (Ödeshög-Boxholm-Ydre-Kisa-Valdemarsvik) som även "spiller över" på Smålandssidan (Västervik-Vimmerby etc.). Det är deppigt, men inte "nedlagt bruk"-deppigt. Sådant hittar man mer i Värmland och uppåt.
Citera
2022-07-31, 09:02
Medlem
Citat:
Höll på att säga Loftahammar. Fast där bor det bara 400 personer. Kanske inte så värt att åka dit för det då det ligger väldigt off. En Ica har de iaf.

Loftahammar är ju ingen bruksort utan sommarnöje för linköpingsbor. Är mer förvånad att Överum inte nämnts, det är ju rn riktig bruksort (med ett bruk).

Edit: Överum nämndes visst
Citera
2022-07-31, 09:04
Medlem
Lesjöfors känns som ett samhälle som har sina bästa dagar bakom sig.
Citera
2022-07-31, 09:14
Medlem
funktioners avatar
Lessebo i Småland är för deppigt med sitt pappersbruk och under många år har man fullkomligt pressat in importerat mena-pack i byn vilket knappast bidrar till trevlig stämning.
Citera
2022-07-31, 12:48
Avslutad
Citat:
Har bott i Kalmar län, så där har jag lite koll.

Ankarsrum är en riktig jävla bruksort. Många som bor där är förtidspensionerade och de som jobbar jobbar väl på bruket eller inom vården. En pizzeria och en Ica/Coop är väl typ allt som finns där. Dit bör du åka.

Kristdala kanske kan vara nåt.

Blackstad är väl inte så mycket att upptäcka. Är väl typ bara villor där, finns nog inte ens en matbutik där. En pendlingsort in till Västervik typ.

I Kronobergs län kan du även passa på att besöka Lessebo (ja, du hör ju bara på själva namnet) och Hovmantorp. Trista små ställen.

Rimbo och Hallstavik sägs vara bland de värsta WT-hålorna i landet. Ligger i Stockholmstrakten. Aldrig varit där själv dock.

Och lyssna på Captain Beyond medan du åker så kommer tiden gå fortare.

Tack, lade till samtliga ställena du nämnde i checklistan.

Det blir nog att poppa musik under resorna om jag tar bilen, skall försöka få med Captain Beyond också.

Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Det finns ett "WT-bälte" i södra Östergötland, från Vättern till Östersjön (Ödeshög-Boxholm-Ydre-Kisa-Valdemarsvik) som även "spiller över" på Smålandssidan (Västervik-Vimmerby etc.). Det är deppigt, men inte "nedlagt bruk"-deppigt. Sådant hittar man mer i Värmland och uppåt.

Tack, Boxholm ska jag undersöka och även forna Ydre landskommun.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in