2022-07-30, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Ryssland är tvärkört

Gör en liten djupdykning på temat

I princip all utrustning och teknik som idag används är av västligt ursprung eller har västerländska komponenter inblandade
Varför pratar ni bara om västerländska komponenter? Många moderna komponenter utvecklas ju och tillverkas i Asien vilket ni väl borde veta….
Ryssland är definitivt inte tvärkört…Kommer troligen tillbaka snabbt efter att stridigheterna är slut…
Citera
2022-07-30, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jag tänker mig någon kärring med lustiga brillor och det här numret av Vogue vid ett stort soffbord i ett spartanskt inrett fyrtiomiljonersloft någonstans på centrala Manhattan. Det känns så jävla cyniskt. Det handlar liksom inte ens längre om kriget som sådant, utan om att göra reklam med ett tilltal som passar den övre, övre medelklassen. Vi hamnar så ruskigt långt bort från verkligheten. Det är den totala estetiseringen av kriget, ett gott stycke bortom Sagan om ringen, Fylke och Mordor.

Det är slutpunkten. Den logiska slutpunkten. Zelensky ska säljas in med reklam i ett magasin.

Den kanske puttar ner Putins machoreklam från tronen, jag tror faktiskt att dom uppfattas som verkliga människor till skillnad från Putin med drogad björn, och häst.
Citera
2022-07-30, 22:45
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Okej, men vilka realistiska alternativ har Ukraina ?

I en situation som detta, när Ryssland har invaderat (och tänker sluka hela sulamiten som man har själv sagt), då tar man de vänner man får, man kan inte själv välja de.., speciellt när insatserna är så höga.

Utan att jag känner eller vet något om prezz-frun i Ukraina, så tror jag nog att hon säkert hade föredragit att öppna ett ålderdomshem/barnsjukhus eller liknande (under fredliga förhållanden), istället för att posera i Vogue i krigstid.

Finns ett spanskt ordspråk, som går ca såhär : "När Fan är fattig, äter även han flugor !"

Man gör det man gör, för att överleva.
Det är ju svårt att säga att Zelensky med fru gjort något fel, för det har de väl inte... så. Och givetvis är det Vogue som tagit kontakt — de tycker att det är en ball grej, i ett gott syfte (ungefär). Det är bara det att auran av bedrägeri kring hela grejen är rätt stark. Ett mycket kraftfullt reportage, jo, säkerligen, men även shiny glossy propaganda.

Ukraina åtnjuter redan fullt stöd från Vita huset och Pentagon. Vad är det för opinion någon endaste människa tänker sig att reportaget i Vogue skulle kunna skapa, som inte redan finns?
Citera
2022-07-30, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Zelensky försöker rädda Donetsk från Buchas öde.
Vore det då inte enklare att dra tillbaka sina egna SBU- mördare?
Citera
2022-07-30, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hobby_smoker
Såg nu att SVT skrivit att Zelenskyj säger till sina egna att dom måste lämna donbas regionen samt donetsk.
Är det för att dom tänker bomba allt som rör sig i dessa regioner eller kanske dom tänker ge upp dom regionerna mot ett slut på kriget?

Citat från svt:

Ukrainas regeringen har beslutat att alla personer i regionen runt staden Donetsk ska evakueras. Det meddelade president Volodymyr Zelenskyj på lördagen, enligt Reuters.

Evakueringen gäller de områden i Donetsk som inte kontrolleras av Ryssland.

– Ju fler människor lämnar Donetsk-regionen nu, desto färre människor kommer den ryska armén ha tid att döda, ska presidenten sagt i ett tv-sänt tal som citeras av Reuters.

Presidenten ska också tillagt att invånarna ska få ersättning.

Zelenskyj ska även ha sagt att hundratuseltals människor som fortfarande befinner sig i krigszoner i den större Donbas-regionen måste lämna området.

Det är bara en liten del av Donetsk-regionen som är under ukrainsk kontroll längre (och i den delen ingår inte heller staden Donetsk). Naturligtvis föredrar Kiev-regeringen att säga "vi evakuerar hela Donetsk oblast" eftersom tja, agenda. Men man kan ju önska att nyhetsmedia här i väst orkade uttrycka sig litet bättre och tydligare.

Möjligheten att använda mindre, taktiska kärnvapen har f ö diskuterats i månader.
Citera
2022-07-30, 22:47
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Det ligger något i det. Ryssarna behöver en snar Game-Changer om man fortsätter att underskatta UAF:s offensiv mot Kherson, som man sagt ska hända snart i över en vecka- för att inledas i i Augusti. Det är inte speciellt vanligt att man avslöjar sina planer för just en sån offensiv vitt och brett över hela världen.

Mja, om man vill att motståndaren ska göra något förhastat t.ex börja omgruppera sina disponibla trupper så kan det ju vara smart att hinta om något stort i förväg för att sedan klippa till på ett helt annat försvagat frontavsnitt.

Vi får se om det brakar igång runt Kherson eller om det är någon annanstans som Ukraina satsar på.
Citera
2022-07-30, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Ingen atombomb än men det blir terrorbombningar när rySSen inser att dom förlorar mark. Problemet kommer när Ukraina driver rySSnaZZarna tillbaka över gränsen och tar igen Krim. Då finns det risk för atombomb för lillputler vill inte förlora ansiktet mot befolkningen.

Att använda kärnvapen efter man har förlorat Donbas och Krim fyller ingen som helst taktiskt funktion. I sådan fall är det nu det kortet ska dras i ett sista försök att stoppa den Ukrainska offensiven.
Citera
2022-07-30, 22:48
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Har allt bara handlat om att pusha Zelensky som en ikon, från första början? Men OK — Kiev vinner optics-kriget. KO. Inget snack.

Det ligger , förstås, lite mer bakom än bara optics. Putin är, enligt säkra källor, en dunderikon på FB samt boomer generationen i Ryssland . Sedan så blir vissa (Indien) glada att köpa rabatterat Olja, så de skiter i alla moralfrågor. Annars verkar det rätt motigt för "Ikonen" Putin i sin 130 000 dollars överrock och när han hinner semestra i sitt sommarpalats där bara Putins sovrumskammare är på blygsamma 300 kvadrat. En äkta Ikon som tyvärr aldrig hunnit att bli fotograferat för Vogue
Citera
2022-07-30, 22:49
Medlem
Citat:
Jo. Jag har mest svårt att få grepp om vad utomstående betraktare anser att Ukraina vinner på nämnda stöd från "nya målgrupper", med andra ord människor som läser Vogue. Vogue tycker så klart att det är bra fett med Leibovitz och Zelensky, och Zelensky med fru har ingenting emot det. Gör ett reportage i VOGUE någon skillnad? Har allt bara handlat om att pusha Zelensky som en ikon, från första början? Men OK — Kiev vinner optics-kriget. KO. Inget snack.
Kanske drar de in någon miljard till i stöd….Enklare än att sälja av Zelenskys egna värdeföremål och hus. Presidentsnubben är tydligen god för 6 miljarder..
Citera
2022-07-30, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Asien menar du….

Varför håller du på och påstår en massa saker som du inte har den blekaste aning om. Om du tror att Bosch är ett asiatiskt företag så tycker jag att du försöker bevisa det på nåt sätt.
Citera
2022-07-30, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Det ligger , förstås, lite mer bakom än bara optics. Putin är, enligt säkra källor, en dunderikon på FB samt boomer generationen i Ryssland . Sedan så blir vissa (Indien) glada att köpa rabatterat Olja, så de skiter i alla moralfrågor.
Ungefär som väst då?
Citera
2022-07-30, 22:53
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
Med all rätt.

Blir man angripen av en sexualsadistisk mördare så får man försvara sig med alla till buds stående medel.

Både på mikro och makronivå.

Säg, helt hypotetiskt, att du helt oprovocerat skulle angripa mig, min tjej eller min dotter.

Då skulle ingen domstol i världen döma mig för att jag råkade köra en skruvmejsel genom ditt öga, när jag vänder mig om. Eller att jag råkade trampa sönder din bröstkorg, för att jag snavade.

Det kallas för nödvärn. Och naturligtvis var det bara fråga om en distraktion när jag krossade din munhåla och slog ut alla framtänderna.

Helt hypotetiskt, naturligtvis.

Komiskt sätt att argumentera på. För det första, jo, du skulle bli dömd då. För det andra så leder det sättet att tänka generellt inte till att saker blir bättre, utan till en negativ spiral där olika sidor provocerar vandra tills allt av värde är söndertrasat (i värsta fall kärnvapenkrig). Hade Ukraina insett att man är granne med Ryssland om måste ha någon sorts relation med dem så hade detta inte hänt.

Ta och åk till kriget i Ukraina och ta ut din aggression där så slipper vi dig, förhoppningsvis för alltid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in