Citat:
Ursprungligen postat av
Teu
Uppvärmningen är en stor utgiftspost men den är så klart betydligt lägre i lägenheter än vad de är i hus såvida det inte rör sig om ett ordentligt fuskbygge.
Rörande fjärrvärme så sätts priset lokalt och att få någon prognos på kostnaden över landet är nog en tämligen svår uppgift. Du får titta till din kommun helt enkelt och se om dom sagt något. Det höjda bränslepriset påverkar fjärrvärmekostnaden negativt dock.
Lägenheter är delar av ett hus, det är i regel bostadsrättsföreningen som betalar uppvärmning av hela huset/husen och då även uppvärmning av vatten.
Men det är nog billigare att värma flerbostadshus men hur stor skillnaden är vet jag inte, större hus är i regel energieffektivare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Berkut
Varför skulle priset på fjärrvärme öka då? Kommer inte energin främst från avfall och typ flis?
Om alla priser i samhället går upp kommer även priset för fjärrvärme att öka, lönesättningarna och även elpriserna lär påverka.
Edit, jag kan nog tänka mig att en ny villa är billigare att värma än ett flerfamiljshus byggt innan 60-talet, äldre hus hamnar ofta i energiklass E-F, har även sett ett antal G-hus när jag kollat på hemnet.