2022-07-30, 19:37
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Tror du inte att lägenheterna i Sthlm ligger bra till när det blir dyrt att bo i villa, som många flyttat till senaste åren?
Elkostnaderna i en lägenhet i sthlm är ju i princip försumbar, även med en 5dubbling av kwhPriset.
Du har så klart rätt i att uppvärmningskostnaderna är bra mycket lägre i lägenheter och Stockholm har dessutom ganska bra alternativ till pendling vilket innebär att det högre bensinpriset inte nödvändigtvis behöver svida lika hårt i plånboken. Anledningen till att jag tror att lägenheterna i Stockholm dyker är således helt och hållet kopplat till att jag tror att dom är kraftigt övervärderade och att kvmpriset är ett skämt. Notera att jag utelämnade lägenheter i Göteborg och Malmö från mitt tidigare inlägg.
Citera
2022-07-30, 20:02
Medlem
Citat:
Tror du inte att lägenheterna i Sthlm ligger bra till när det blir dyrt att bo i villa, som många flyttat till senaste åren?
Elkostnaderna i en lägenhet i sthlm är ju i princip försumbar, även med en 5dubbling av kwhPriset.
Uppvärmningen är den stora frågan som i de flesta föreningar den största eller näst största utgiften.
Jag har googlat om prognoser på fjärrvärme som är en av de vanligare uppvärmningsmetoderna för utrymmen och vatten gjorda efter inflationen satte in, dock utan resultat.
Citera
2022-07-30, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Uppvärmningen är den stora frågan som i de flesta föreningar den största eller näst största utgiften.
Jag har googlat om prognoser på fjärrvärme som är en av de vanligare uppvärmningsmetoderna för utrymmen och vatten gjorda efter inflationen satte in, dock utan resultat.
Varför skulle priset på fjärrvärme öka då? Kommer inte energin främst från avfall och typ flis?
Citera
2022-07-30, 20:12
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Uppvärmningen är en stor utgiftspost men den är så klart betydligt lägre i lägenheter än vad de är i hus såvida det inte rör sig om ett ordentligt fuskbygge.

Rörande fjärrvärme så sätts priset lokalt och att få någon prognos på kostnaden över landet är nog en tämligen svår uppgift. Du får titta till din kommun helt enkelt och se om dom sagt något. Det höjda bränslepriset påverkar fjärrvärmekostnaden negativt dock.

Citat:
Varför skulle priset på fjärrvärme öka då? Kommer inte energin främst från avfall och typ flis?
Transportkostnaderna har ökat.
Citera
2022-07-30, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Uppvärmningen är en stor utgiftspost men den är så klart betydligt lägre i lägenheter än vad de är i hus såvida det inte rör sig om ett ordentligt fuskbygge.

Rörande fjärrvärme så sätts priset lokalt och att få någon prognos på kostnaden över landet är nog en tämligen svår uppgift. Du får titta till din kommun helt enkelt och se om dom sagt något. Det höjda bränslepriset påverkar fjärrvärmekostnaden negativt dock.
Lägenheter är delar av ett hus, det är i regel bostadsrättsföreningen som betalar uppvärmning av hela huset/husen och då även uppvärmning av vatten.
Men det är nog billigare att värma flerbostadshus men hur stor skillnaden är vet jag inte, större hus är i regel energieffektivare.

Citat:
Om alla priser i samhället går upp kommer även priset för fjärrvärme att öka, lönesättningarna och även elpriserna lär påverka.

Edit, jag kan nog tänka mig att en ny villa är billigare att värma än ett flerfamiljshus byggt innan 60-talet, äldre hus hamnar ofta i energiklass E-F, har även sett ett antal G-hus när jag kollat på hemnet.
Senast redigerad av kroppskultur 2022-07-30 kl. 21:24.
Citera
2022-07-30, 23:02
Medlem
Citat:

Du tror inte att alla företag tar chansen att höja priser så mycket det går i dessa tider? De skiter ju i om deras inköpspriser gått upp eller inte, folk kommer handla ändå för det är "hög inflation"
Citera
2022-07-30, 23:35
Medlem
gratrunkarns avatar
min kompis är mäklare och han säger att priser ska gå upp men kanske bara om miljömupparna inte vinner i val han säger att om m vinner kommer priserna på bostad gå upp jättemycket framför allt om ryssland vinner krig jag vet inte om det är sant men jag litar på honom
Citera
2022-07-30, 23:36
Medlem
gratrunkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Du tror inte att alla företag tar chansen att höja priser så mycket det går i dessa tider? De skiter ju i om deras inköpspriser gått upp eller inte, folk kommer handla ändå för det är "hög inflation"

exakt jag handlar allt ändå igentligen men jag tjänar väldigt bra och kan ta höga priser rätt skönt att bara lol jag köper ändå soros
Citera
2022-07-31, 00:30
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gratrunkarn
min kompis är mäklare och han säger att priser ska gå upp men kanske bara om miljömupparna inte vinner i val han säger att om m vinner kommer priserna på bostad gå upp jättemycket framför allt om ryssland vinner krig jag vet inte om det är sant men jag litar på honom
Du ska lyssna på din kompis, oavsett när du köper en bostad så är det rätt tillfälle, det kan bara gå upp.
Citera
2022-07-31, 00:53
Medlem
Fallet för bostadspriser (BR stockholm) är verkligen sjukt. Detta ska inte vara speciellt volatila marknader, iaf inte när vi pratar om bara månader. 2017 utmärkte sig med ett extremt snabbt fall på -10% på 2 månader, och dessa senaste månader är avsevärt värre. Vi pratar botten 2018 redan (även om det såklart återstår att se vad som händer med alla objekt ingen ville köpa för summan säljaren tror/trodde hen kan/kunde få). Vilket även är nominalla priser som hittas 2015, dvs innan SEK/USD innofficiellt devalverades. Dvs realt enorma prissänkningar över 6-7 års tid.

Kanske dags för svensken att växa upp och lära sig att det är en dålig ide att leka DaYtRaDeR på bostadsmarknader och fLiPpA bOsTaDsRÄtTeR?
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2022-07-31 kl. 00:57.
Citera
2022-07-31, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Idiot. Inflation ökar inköps- och produktionskostnader. Det är rent av en mekanism som ingår i inflationsbegreppet.

Nej, ingen "tar chansen" att göra ett skit, det är inte en "chans", det är förändrad fundamenta.
Citera
2022-07-31, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gratrunkarn
Mäklare är säljare. De kan inget alls om marknaden (ptjah.. de kan förhoppingsvis försäljning inom marknaden).

När telefonförsäljare ringer dig om senaste telefonabbonemanget, brukar du då passa på att fråga om senaste prognosen för Ukraina-kriget eller om hur man bakar de godaste bullarna, när du ändå har en expert på tråden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in