2022-07-30, 22:29
  #191605
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hobby_smoker
Såg nu att SVT skrivit att Zelenskyj säger till sina egna att dom måste lämna donbas regionen samt donetsk.
Är det för att dom tänker bomba allt som rör sig i dessa regioner eller kanske dom tänker ge upp dom regionerna mot ett slut på kriget?

Citat från svt:

Ukrainas regeringen har beslutat att alla personer i regionen runt staden Donetsk ska evakueras. Det meddelade president Volodymyr Zelenskyj på lördagen, enligt Reuters.

Evakueringen gäller de områden i Donetsk som inte kontrolleras av Ryssland.

– Ju fler människor lämnar Donetsk-regionen nu, desto färre människor kommer den ryska armén ha tid att döda, ska presidenten sagt i ett tv-sänt tal som citeras av Reuters.

Presidenten ska också tillagt att invånarna ska få ersättning.

Zelenskyj ska även ha sagt att hundratuseltals människor som fortfarande befinner sig i krigszoner i den större Donbas-regionen måste lämna området.

Putin kommer atombomba Donbas, det är min gissning med tanke på hur zelenskyj formulerar sig. Putin kommer skylla på väst och försöka få dem att fatta allvaret med att hjälpa Ukraina.
__________________
Senast redigerad av Oldberry 2022-07-30 kl. 22:32.
Citera
2022-07-30, 22:31
  #191606
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Yes, mycket fin träff och som du skriver, Ukraina kryper närmare Izum dag för dag, Röda Armén har ett stort problem framför sig, de måste förstärka i Kherson och då försvagar de på andra ställen, läste att de (Röda Armén) har skickat 10000 soldater till Kherson, blir fint när Ukraina fimpar broarna för gott för dem, fångade i en fin fälla.

Dessutom så kan de inte sända dem tillbaka om de behöver förstärka vid Izum, de får skicka ditt ny och fräsch kanonmat från reserverna.
Håller helt med dig. Vill de försöka hålla Kherson varsågod. Det området måste ju vara fullständigt kartlagt nu av UAF så förlusterna för Röda Armén staplas på hög där. Sen då problemet med broarna också gör ju inte saken bättre haha. Sen framryckningen av UAF mot Izyum lär ju också sätta myror i huvudet på den nye (fjärde??) befälhavaraen för Röda Armén i Ukraina.
Citera
2022-07-30, 22:34
  #191607
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backan52
Elektronik till fordonsindustrin från väst.
Asien menar du….
Citera
2022-07-30, 22:35
  #191608
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Turbinerna till NS 1 (sex stycken) byggdes av Rolls Royce (som ju också gör turbiner till flygplan och fartyg). Servandet sköts nu av tyska Siemens som för ändamålet använder ett av sina kanadensiska dotterbolag.
Ja, precis, men min poäng är att det är det aktuella företaget (Siemens) som bestämmer var de vill ha servicen på turbinen. Hela projektet är multinationellt, därmed kan Ryssland eller Nordstream-konsortiets VD inte ensamma bestämma var någonstans servicen ska ske. Vilket var ungefär vad killen jag svarade på förutsatte: "Höhö, klarar inte Ryssland ens att bygga/serva egna turbiner till en gasledning?".
Citera
2022-07-30, 22:36
  #191609
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hobby_smoker
Såg nu att SVT skrivit att Zelenskyj säger till sina egna att dom måste lämna donbas regionen samt donetsk.
Är det för att dom tänker bomba allt som rör sig i dessa regioner eller kanske dom tänker ge upp dom regionerna mot ett slut på kriget?

Citat från svt:

Ukrainas regeringen har beslutat att alla personer i regionen runt staden Donetsk ska evakueras. Det meddelade president Volodymyr Zelenskyj på lördagen, enligt Reuters.

Evakueringen gäller de områden i Donetsk som inte kontrolleras av Ryssland.

– Ju fler människor lämnar Donetsk-regionen nu, desto färre människor kommer den ryska armén ha tid att döda, ska presidenten sagt i ett tv-sänt tal som citeras av Reuters.

Presidenten ska också tillagt att invånarna ska få ersättning.

Zelenskyj ska även ha sagt att hundratuseltals människor som fortfarande befinner sig i krigszoner i den större Donbas-regionen måste lämna området.

Det kan vara så att det börjar komma underrättelser eller rena antaganden att Ryssland vill sätta in taktiska kärnvapen för att jämna städerna till grunden som Mariupol för att man inte längre har förmågan att göra det med konventionella vapen.

En eskalering med kärnvapen tror jag är fullt möjligt om det går tillräckligt dåligt för Ryssland.
Citera
2022-07-30, 22:36
  #191610
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Nja...De flesta vet ju att , speciellt Vogue, är beroende att mata ut "ikoner" på löpande band för att hålla illusionen vid liv att just den klassen som läser blaskan känner sig utvalda och viktiga ...

Oliver Stone snickrade ihop ett flera timmars dokumentär där han får Putin (2017) att helt oemotsagt får breda ut sin visdom. (The Putin Interviews) Stone påstår dessutom att USA "hade helt missförstått Putin" Där har vi något som inte åldrades med värdighet.

Så, ja. Det finns två saker av myntet. Om man vet vilken fot man står på, så blir saken tämligen enkelt att summera såhär i efterhand
Jo. Jag har mest svårt att få grepp om vad utomstående betraktare anser att Ukraina vinner på nämnda stöd från "nya målgrupper", med andra ord människor som läser Vogue. Vogue tycker så klart att det är bra fett med Leibovitz och Zelensky, och Zelensky med fru har ingenting emot det. Gör ett reportage i VOGUE någon skillnad? Har allt bara handlat om att pusha Zelensky som en ikon, från första början? Men OK — Kiev vinner optics-kriget. KO. Inget snack.
Citera
2022-07-30, 22:38
  #191611
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry
Putin kommer atombomba Donbas.

Nej, för det vill han "befria". Inte göra till en radioaktivt "shit-hole" med hans namn på, i all framtid. Men utesluter inte att han är villig att släppa ut "draken".., längre västerut. För kriget går trögt, mycket trögt.

Få se vad hösten kommer att bringa..
Citera
2022-07-30, 22:38
  #191612
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Knox
Vad innebär "inom kort"?
Pratar vi dagar, veckor, månader?

Antagligen veckor.
Det beror på hur länge det tar för Europas befolkning att inse situationen.
Citera
2022-07-30, 22:39
  #191613
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry
Putin kommer atombomba Donbas, det är min gissning med tanke på hur zelenskyj formulerar sig. Putin kommer skylla på väst och försöka få dem att fatta allvaret med att hjälpa Ukraina.

Det är min gissning också.
Citera
2022-07-30, 22:40
  #191614
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry
Putin kommer atombomba Donbas, det är min gissning med tanke på hur zelenskyj formulerar sig. Putin kommer skylla på väst och försöka få dem att fatta allvaret med att hjälpa Ukraina.

Det ligger något i det. Ryssarna behöver en snar Game-Changer om man fortsätter att underskatta UAF:s offensiv mot Kherson, som man sagt ska hända snart i över en vecka- för att inledas i i Augusti. Det är inte speciellt vanligt att man avslöjar sina planer för just en sån offensiv vitt och brett över hela världen.
Citera
2022-07-30, 22:40
  #191615
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry
Putin kommer atombomba Donbas, det är min gissning med tanke på hur zelenskyj formulerar sig. Putin kommer skylla på väst och försöka få dem att fatta allvaret med att hjälpa Ukraina.

Ingen atombomb än men det blir terrorbombningar när rySSen inser att dom förlorar mark. Problemet kommer när Ukraina driver rySSnaZZarna tillbaka över gränsen och tar igen Krim. Då finns det risk för atombomb för lillputler vill inte förlora ansiktet mot befolkningen.
Citera
2022-07-30, 22:42
  #191616
Medlem
HomoDeuss avatar
Zelensky försöker rädda Donetsk från Buchas öde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in