Citat:
Ursprungligen postat av
enough-is-enough
Men det som står i protokollet är att signalementet med mörk rock kan gälla honom själv. Mörk rock och inget annat. Och signalementet med rock som varit i media handlade väl bara om rock och inget annat? Jag anser att hela förväxlingsteorin faller om SE är GM i blå jacka. Vi kan liksom inte i första förhöret se något som förklaras av en förväxlingsteorin.
SE själv gör ingen koppling mellan språngmarschen och förväxlingen, det är en ren gissning/tolkning.
Om SE är GM vill jag mena att språngmarschens viktigaste passage är "återvände därefter gående". För det känns som en så malplacerad detalj, "gående".
Jag tror det kan hänga ihop med att han som GM ju faktiskt återkommer till mordkvarteret. Det ser jag en möjlig förklaring till - han vill in bakvägen på Skandia, men den har väktarna stängt. Han måste också ha varit framme till mordplatsen för att vi ska kunna förklara det han berättar för väktarna. Av någon anledning, kanske polisrörelser, går SE från Skandias baksida till mordplatsen.
Citat:
Ursprungligen postat av
enough-is-enough
Tack. Det jag tycker du ska slipa på är det där med att han i farten kommer på att han ska gå till Skandia och leka vittne för att han sågs av LJ. Det känns inte sannolikt.
Du vill verkligen ha kvar det jag tycker är en otroligt svag länk i SE-teorin: att han försöker skydda sig mot vittnen genom att spegla mördaren och låtsas vara förväxlad med mördaren i ett senare skede. Jag ser det inte.
Det är en vanlig position för att bemöta anklagelser, känd sedan Ciceros tid, men en svag sådan:
Att medge vissa saker, men inte själva gärningen, och föra över skulden på någon annan.
Nej, det är ingen gissning att SE hävdade en förväxling. Han säger det rakt ut i förhöret:
"Just då så har det kommit fram en person för att till den här unga polisen lämna ett vittnesmål på
en flyende mördare som han precis strax innan har sett. Lite granna förvånad blir jag
hur signalementet på som han lämnar stämmer överens med det jag själv har på mig. Jag tänker att, jaha det kan ju inte vara jag eftersom jag står en meter framför honom och han borde se hur jag ser ut, så jag tänker väl,
det kan vara två personer med likvärdig utstyrsel."
Det blir, när man läser detta, svårt att hävda att SE inte påstod att han blev förväxlad med mördaren.
P.S. LJ är nyckeln i hela fallet. Det där med siktlinjen som KP illustrerade.