2022-07-30, 17:23
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det sista kanske hänger på förmågan att värdera informationen?

Vill minnas att de frågade ex-frun om efterlämnat material från SE, men att hon inte hade något.

Hoppet står nu till att det ramlar fram något ur allmänhetens (eller kanske Anérs) gömmor!

Anérs "gömmor" är tömda. Kvar fanns bara 10 pärmar och ett videoband med någon intervju med Lisbeth Palme. Mestadels utskrivna blogginlägg och vissa från 2017 som aldrig kom ut på bloggen.
En del från Krantz och busschauffören Peter L. (buss 43) . En del från Alsén. Och lite korrespondens med andra. Henry Söderström, Anérs kontakter med myndigheter och andra personer bl.a.
Och lite till. Men så klart inget avgörande.
Stor respekt för Svens grävande även om han grävde i fel gropar och slutsatserna är verklighetsfrånvända. Och förtalet av A.A. under flera år är bara tragiskt. (Med det inte sagt att A.A. skulle ha varit en hyvens polis)
Citera
2022-07-30, 17:33
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Svårt att säga, när vi inte vet exakt hur han formulerade sig i samtalet. Men, om så är fallet, faller bara den del av förväxlingsteorin som handlar om plagget, inte den delen att han sprang i gränden ...

Eller så tänkte han ett steg längre, och ville distansera sig från det plagg som han egentligen bar?

"Ja, jag sprang i gränden, men efter poliserna."

"Nej, jag hade en svart vinterrock och inte en mörkblå täckjacka."

"Alltså kan gärningsmannen inte vara jag!"

Inledningen är ju tämligen kaotisk, vet inte om det går att applicera logik på den.

P.S. Var inte signalementet på den första konferensen, samt i en del artiklar, mörk rock och keps?

Men det som står i protokollet är att signalementet med mörk rock kan gälla honom själv. Mörk rock och inget annat. Och signalementet med rock som varit i media handlade väl bara om rock och inget annat? Jag anser att hela förväxlingsteorin faller om SE är GM i blå jacka. Vi kan liksom inte i första förhöret se något som förklaras av en förväxlingsteorin.

SE själv gör ingen koppling mellan språngmarschen och förväxlingen, det är en ren gissning/tolkning.

Om SE är GM vill jag mena att språngmarschens viktigaste passage är "återvände därefter gående". För det känns som en så malplacerad detalj, "gående".

Jag tror det kan hänga ihop med att han som GM ju faktiskt återkommer till mordkvarteret. Det ser jag en möjlig förklaring till - han vill in bakvägen på Skandia, men den har väktarna stängt. Han måste också ha varit framme till mordplatsen för att vi ska kunna förklara det han berättar för väktarna. Av någon anledning, kanske polisrörelser, går SE från Skandias baksida till mordplatsen.
Citera
2022-07-30, 17:35
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Angående SE skulle jag vilja påstå att han är den ende identifierade som säkert är i närheten av mordplatsen som saknar alibi.

NF. Ge honom alibi.
Citera
2022-07-30, 17:42
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Här kommer ett stycke fan fiction med avseende på Skandiamannen!

I ett bräckligt och lättretligt sinnestillstånd på grund av en lång arbetsdag, lite för mycket innanför västen, jagad av skulder och med försämrad hälsa -- är inte det här jävla landet på väg åt fel håll! -- håller han skenet uppe när han stämplar ut kl. 23:19 och utbyter några ord med väktarna i receptionen. Strax efter kl. 23:19:40 är han ute på gatan och börjar ta sig norrut mot nattbussen på Odenplan.

Någonstans i höjd med Adolf Fredriks Kyrkogata får han se statsministern komma gående. Karln är en fara för landet! Är han inte en hycklare också? Något får det att brista inombords. Han vänder om och går efter. Stoppar undan väskan. Drar fram en revolver. Plötsligt händer det! Efter att snabbt ha avlossat två väl valda, så som tjuvjägarna förordar, och upplevt vissa betänkligheter, tar han till flykten in på Tunnelgatan.

Han kan området som om det vore mammas gata! Men jävlar, det är ganska halt ...

När han passerar Luntmakargatan blir han dock varse att han blir iakttagen på nära håll. Fan också!

Följer den där gossen efter mig nu också, nejdå, han står kvar. Oron stiger.

Av denna anledning viker han inte av mot T-Centralen, för att ta sig hem på så vis, utan cirkulerar tillbaka för att inför väktarna börja förfäkta ett alibi och, senare, en teori om en förväxling: Jovisst, jag sprang på Tunnelgatan, men efter poliserna! Nejdå, jag var där, och utförde HLR!

Skandias egen säkerhetsansvarige, en ex-polis, är honom dock på spåren. Gåtan blir löst?!

Tack. Det jag tycker du ska slipa på är det där med att han i farten kommer på att han ska gå till Skandia och leka vittne för att han sågs av LJ. Det känns inte sannolikt.

Du vill verkligen ha kvar det jag tycker är en otroligt svag länk i SE-teorin: att han försöker skydda sig mot vittnen genom att spegla mördaren och låtsas vara förväxlad med mördaren i ett senare skede. Jag ser det inte.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-07-30 kl. 17:45.
Citera
2022-07-30, 17:52
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Anérs "gömmor" är tömda. Kvar fanns bara 10 pärmar och ett videoband med någon intervju med Lisbeth Palme. Mestadels utskrivna blogginlägg och vissa från 2017 som aldrig kom ut på bloggen.
En del från Krantz och busschauffören Peter L. (buss 43) . En del från Alsén. Och lite korrespondens med andra. Henry Söderström, Anérs kontakter med myndigheter och andra personer bl.a.
Och lite till. Men så klart inget avgörande.
Stor respekt för Svens grävande även om han grävde i fel gropar och slutsatserna är verklighetsfrånvända. Och förtalet av A.A. under flera år är bara tragiskt. (Med det inte sagt att A.A. skulle ha varit en hyvens polis)

Förvisso, men det finns fortfarande saker som kan framkomma i exempelvis utredningsmaterialet: 1) Samlingen med 15 foton som visades för vittnen 1986 (hur JA kunde förväxla SE med JÅS). 2) Brevet från SE som en vän skickade in till myndigheter men som försvann. 3) Den inspelning av ett telefonförhör med SE som gjordes den 10:e eller 11:e mars. De här tre sakerna skulle kunna bringa mer klarhet.

För egen del vill jag gärna se Skandiamannens handstil för anteckningar, likt de från Sveriges Radios arkiv, men hur de såg ut på 80-talet, alltså 20 år senare under influens från kalligrafin.

Anér nämner även ett intressant dokument, i en korrespondens 1990. Men det kan vara PH:s PM som han syftar på, vilket då inte var känt?
Senast redigerad av Dalulven 2022-07-30 kl. 18:24.
Citera
2022-07-30, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Kul att mitt inlägg engagerade och att du kände dig träffad.

Om du nu läst vad jag skrivit, så köper jag inte allt som sanning utan tillstår att det finns oklarheter.
Dock kring det mesta så ser jag andra förklaringar utifrån de uppgifter vi har.

Om du nu vill kommentera detta med "försvarsställning" så skulle du även kunna bl.a. in författare som är emot SE och försöka påstå att jag även försvarar dom... vilket jag inte gör.

Till mig kan du skriva du och inte ni. Jag har kanske mer gemensamt med dig i större drag än teorierna bland övriga SE-kritiker här.

Jo, du går faktiskt i försvarsställning. På allt.

Du har ju t o m försvarat SE att med ”hörd” så utvecklar han vad han menar med detta i senare förhör.

Horribelt.

Ha en fin lördagskväll.
Citera
2022-07-30, 18:17
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Hjälp mig täcka luckorna i min teori med SE som GM. Får jag ihop en teori som inte ger skavsår så ökar min tro på att SE är GM, iaf lite.

Jag är inne på att SE är Grandmannen, om SE är GM (mest för att jag är 97% säker att GM är Grandmannen). Men varför tar han sig genom Skandia innan han skjuter? Jag kommer inte på något skäl som inte skaver.

Ger upp och sen stöter på dom av en slump? Nej, det får jag inte ihop.

Hämta något på sitt rum? Hinns inte med

Spekulera fritt.
Citera
2022-07-30, 18:19
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men det som står i protokollet är att signalementet med mörk rock kan gälla honom själv. Mörk rock och inget annat. Och signalementet med rock som varit i media handlade väl bara om rock och inget annat? Jag anser att hela förväxlingsteorin faller om SE är GM i blå jacka. Vi kan liksom inte i första förhöret se något som förklaras av en förväxlingsteorin.

SE själv gör ingen koppling mellan språngmarschen och förväxlingen, det är en ren gissning/tolkning.

Om SE är GM vill jag mena att språngmarschens viktigaste passage är "återvände därefter gående". För det känns som en så malplacerad detalj, "gående".

Jag tror det kan hänga ihop med att han som GM ju faktiskt återkommer till mordkvarteret. Det ser jag en möjlig förklaring till - han vill in bakvägen på Skandia, men den har väktarna stängt. Han måste också ha varit framme till mordplatsen för att vi ska kunna förklara det han berättar för väktarna. Av någon anledning, kanske polisrörelser, går SE från Skandias baksida till mordplatsen.

Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Tack. Det jag tycker du ska slipa på är det där med att han i farten kommer på att han ska gå till Skandia och leka vittne för att han sågs av LJ. Det känns inte sannolikt.

Du vill verkligen ha kvar det jag tycker är en otroligt svag länk i SE-teorin: att han försöker skydda sig mot vittnen genom att spegla mördaren och låtsas vara förväxlad med mördaren i ett senare skede. Jag ser det inte.

Det är en vanlig position för att bemöta anklagelser, känd sedan Ciceros tid, men en svag sådan:

Att medge vissa saker, men inte själva gärningen, och föra över skulden på någon annan.

Nej, det är ingen gissning att SE hävdade en förväxling. Han säger det rakt ut i förhöret:

"Just då så har det kommit fram en person för att till den här unga polisen lämna ett vittnesmål på en flyende mördare som han precis strax innan har sett. Lite granna förvånad blir jag hur signalementet på som han lämnar stämmer överens med det jag själv har på mig. Jag tänker att, jaha det kan ju inte vara jag eftersom jag står en meter framför honom och han borde se hur jag ser ut, så jag tänker väl, det kan vara två personer med likvärdig utstyrsel."

Det blir, när man läser detta, svårt att hävda att SE inte påstod att han blev förväxlad med mördaren.

P.S. LJ är nyckeln i hela fallet. Det där med siktlinjen som KP illustrerade.
Citera
2022-07-30, 18:26
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamNotChevyChase

Du har ju t o m försvarat SE att med ”hörd” så utvecklar han vad han menar med detta i senare förhör.

Horribelt.

Ha en fin lördagskväll.

Varför får inte MOPspanaren försvara det? När ena väktaren säger att han var hörd av polisen så måste det betyda att SE sagt han blivit förhörd?

Dels är det enligt väktaren hon själv som säger "hörd" till SE. Dels brukar ni hela tiden lyfta att väktarna förhörs långt senare och har pratat med SE flera gånger efteråt så de kan minnas fel om alla uppgifter som talar till SE:s fördel, är det då inte dubbelmoral slå fast att SE sagt till väktarna 23:40 att han blivit förhörd? När väktaren förhörs har SE blivit förhörd tre gånger.

Jag kan också köpa att man svarar ja på frågan om man blivit hörd av polis, om man försökt lämna sina uppgifter men blivit nekad.
Citera
2022-07-30, 18:52
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det är en vanlig position för att bemöta anklagelser, känd sedan Ciceros tid, men en svag sådan:

Att medge vissa saker, men inte själva gärningen, och föra över skulden på någon annan.

Nej, det är ingen gissning att SE hävdade en förväxling. Han säger det rakt ut i förhöret:

"Just då så har det kommit fram en person för att till den här unga polisen lämna ett vittnesmål på en flyende mördare som han precis strax innan har sett. Lite granna förvånad blir jag hur signalementet på som han lämnar stämmer överens med det jag själv har på mig. Jag tänker att, jaha det kan ju inte vara jag eftersom jag står en meter framför honom och han borde se hur jag ser ut, så jag tänker väl, det kan vara två personer med likvärdig utstyrsel."

Det blir, när man läser detta, svårt att hävda att SE inte påstod att han blev förväxlad med mördaren.

P.S. LJ är nyckeln i hela fallet. Det där med siktlinjen som KP illustrerade.
Nu svarar jag sett utifrån att SE är GM. Och klädsel avser överkroppsplagget.

Det är en gissning att språngmarschen hör ihop med förväxlingen.

Att SE försvarar sig mot vittnesutpekanden genom att hävda förväxling är en gissning/tolkning. Det var det jag sa. Med tanke på det han säger i första förhöret så tolkar jag det där som ett sätt att byta ut sin jacka mot en rock. Ska man bli trodd om sin klädsel så är det bra att styrka det på något sätt - backa upp det på något. Tex att man är likadant klädd som någon. SE vet ju från nyheterna att minst ett vittne uppgett fel klädsel - rock. Det blir ett perfekt sätt att anekdotiskt backa upp lögnen om sin klädsel.

Vi har ju också sett i ett annat förhör att SE menar att detta vittne kanske inte såg mördaren - "ett vittne som inte var där i inledningsskedet". I det du citerar så säger inte SE att vittnet sett mördaren, han säger "en flyende mördare". Han säger också att Lisbet sagt att GM hade blå jacka, och att han själv sett en misstänkt i blå jacka. Tycker det känns rimligt att SE inte menar att han var förväxlad med mördaren.

En fråga. Efter att LJ varit uppe på David bagares gata, vad händer då med LJ?
Citera
2022-07-30, 19:39
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
...
Det man kan ifrågasätta är ju hur man kan köpa att allt SE påstår är sanning.
Det är fullständigt obegripligt.
Men jag anar att ni att köper allt SE påstår
...

Tvärtom. Allt som vittnen säger måste bedömas, värderas, tolkas och gärna få stöd från annat håll. Ingenting köps rakt av. En del vittnen vill vara behjälpliga i överkant. Engström tillhör väl den skaran plus att han mer än gärna vill placera sig närmare och bli mer betydelsefull i denna historiska händelse. I efterhand var det kanske inte en så bra idé.
Citera
2022-07-30, 20:31
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Horribelt.

Ha en fin lördagskväll.

Horribelt?

Läs mina inlägg ordentligt. Jag har ju inte påstått att jag INTE går i försvar.
Du tolkar in lite väl mycket i mina inlägg, vilket om något blir horribelt..

Jag tar såklart SE i försvar här när jag anser att spekulationerna blir för mycket!
Men som jag skrev och som du uppenbart struntade i så ser jag också oklarheter.

Att du inte kan tänka dig att Gahns uppfattning om att "hörd" kan ha uttryckts på annat sätt blir förståeligt. Vi kan självklart inte kan dra slutsatser.
Det kan såklart handla om ett samtal med en polis, vilket även SE är konsekvent med....
Vilket i sin tur stämmer bra överens med det ointresse som flera vittnen upplever och det faktum att ca. hälften inte ens togs på namn.
Rytterståls mamma(Margareta) använder också ordet "hörd" i princip med samma innebörd när det kommer till dottern Ulrika.

Jag förstår att du inte kan acceptera dessa uppgifter som någon förklaring, vilket för mig säger mer hur fast du är i din teori. Du kan inte se några svagheter alls eller osäkra uppgifter och försöker beslå mig med dina tillkortakommanden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in