Citat:
Ursprungligen postat av
HomoDeus
Jag bad om konkreta exempel på statspropaganda där man medvetet ljög. Du påstod nämligen att Ukraina ljög ”extremt mycket”.
Nu har du ännu inte kommit med ett enda exempel. Det enda exempel du länkat in handlar inte om propaganda, utan om att skydda barn när våldtäkter beskrivs, efter påtryckningar från media och journalister. Resultatet av detta blev att det Ukrainska parlamentet självt avsatte ur en regeringsmedlem som inte agerat tillräckligt bra.
Och nu ber du mig leta själv.
Nej tack. Du påstod att Ukraina ljög. Upp till bevis. Länka in alla ”extremt många” lögner tack.
Hon ljög ju. Du kan räkna med att det var extremt allvarligt eftersom hon fick sparken, annars hade man bara varnat henne och vi hade aldrig fått veta. Det spelar ingen roll om de "skyddar barn", ibland ljuger man med goda intentioner. Läs på själv mer om incidenten så ser du.
Du har lite tråkig attityd så du får själv leta upp länkar till det mesta, men exempel på där Ukraina ljugit under konflikten:
- (Human rights-kärringen)
- 30 förstörda ryska helikoptrar i Kherson
- Nedskjutna IL76 (ej 100% säkert det var lögn)
- Förlustsiffror i Mariupol teater är troligen kraftigt överdrivna (cirka 50 vs. 300-600). Denna typ av lögn tror jag är den vanligaste; man dubblar eller mångdubblar en siffra som är sann. (
https://www.amnesty.org/en/documents/eur50/5713/2022/en/ )
- otaliga "intercepted interviews" där SBU uppsnappat saker som ryssar sagt. Om man tror på alla dem och att Ukraina inte någon gång placerat saker där, så är man mer än lovligt naïv.
Andra skribenter kan säkert hjälpa dig med fler länkar, men det känns inte som du är öppen för att ändra dig? Det är inget konstigt med att Ukraina ljuger, så jag förstår inte varför du är så påstridig.