• 1
  • 2
2022-07-29, 21:33
Bannlyst
Här är någon som har blivit piss off på Postnord för dom inte dela ut posten tillräcklig, en äldre dam på ett äldreboende har fått krav ifrån KFM. Men frågan behöver man verkligen posten varje dag? Idag kan man få mycket av fakturor och myndighetsmeddlande via Kivira.. Jag får högst ett pappersbrev i månaden numera. Den som vill ha post varje skulle kunna ha en postbox? Vi får idag paktet via olika lådsystem som både står i butik och utomhus. Varför inte något liknade för vanliga brev? När man har fått vanlig brev, så får man SMS och så kan man hämta det i en låda i matbutiken.

Kajsa Althén hjälper en dam på ett äldreboende i södra Stockholm, som nu har hamnat hos Kronofogden. Det på grund av att hyresfakturorna inte kommit fram med posten. Nu riktar hon stark kritik mot PostNord.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...livna-fakturor
Citera
2022-07-29, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Här är någon som har blivit piss off på Postnord för dom inte dela ut posten tillräcklig, en äldre dam på ett äldreboende har fått krav ifrån KFM. Men frågan behöver man verkligen posten varje dag? Idag kan man få mycket av fakturor och myndighetsmeddlande via Kivira.. Jag får högst ett pappersbrev i månaden numera. Den som vill ha post varje skulle kunna ha en postbox? Vi får idag paktet via olika lådsystem som både står i butik och utomhus. Varför inte något liknade för vanliga brev? När man har fått vanlig brev, så får man SMS och så kan man hämta det i en låda i matbutiken.

Kajsa Althén hjälper en dam på ett äldreboende i södra Stockholm, som nu har hamnat hos Kronofogden. Det på grund av att hyresfakturorna inte kommit fram med posten. Nu riktar hon stark kritik mot PostNord.

Jag får post varannan dag, det är inga problem för mig , däremot irriterar jag mig på att Postnord är så slarviga vid sin postsortering, jag bor på en gata som har ett likvärdigt namn som gatan som ligger strax bredvid , dessutom finns samma nummerkombination på båda gatorna, vet inte hur många gånger jag och den som har samma nummer som mig har fått springa med post till den andre, är man bortrest så kan ju posten bli liggandes i veckor hos den andre respektive hos mig .
Citera
2022-07-29, 21:51
Medlem
Tror snarare detta är ett problem som speglar samhället i stort. Jag lovar att det gått till såhär. PostNord har anställt unga sommarjobbare och sen är de så jävla lata att de sjukskrivit sig med covid-symptom för de inte orkar gå till jobbet.

Men jag tycker det låter märkligt att ett ärende hamnat hos kronofogden bara efter några veckor. Du har ju oftast 30 dagar på dig att betala en faktura. Sen får du påminnelser och det är väl inte heller sällan man får flera inkassokrav innan det går över till kronofogden.
Senast redigerad av Hockeytrunken 2022-07-29 kl. 21:53.
Citera
2022-07-29, 21:52
Medlem
Citat:

Tänk dig om 60-70år när du sitter i äldreboende och försöker läsa ditt epost men äldreboendet har tagit bort wifin för framtida ungdomar anser wifi är onödigt när alla borde använda inopererade chipsen och google-glasögonen.

Låt de äldre ha kvar sina posten och pappersbrev.
Citera
2022-07-29, 22:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Tror snarare detta är ett problem som speglar samhället i stort. Jag lovar att det gått till såhär. PostNord har anställt unga sommarjobbare och sen är de så jävla lata att de sjukskrivit sig med covid-symptom för de inte orkar gå till jobbet.

Men jag tycker det låter märkligt att ett ärende hamnat hos kronofogden bara efter några veckor. Du har ju oftast 30 dagar på dig att betala en faktura. Sen får du påminnelser och det är väl inte heller sällan man får flera inkassokrav innan det går över till kronofogden.

Postnord är ett efterblivet företaget. Dom har blivit omkörda av Kivira och andra tjänster som erbjuder digital brevlådor. Får ibland moms fakturor som skall betalas innan schimpanserna på postnord släpper godset ifrån tullen, dom verka aldrig tvätta sin registret emot akutella adresse emot bolagsverket utan dom skicka post till adresser som varit inakutella i över 2-3 år.
Citera
2022-07-29, 22:05
Medlem
hippilis avatar
Tror det är utdelning varannan dag och tömning varje dag i hela landet nu
Citera
2022-07-29, 22:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trulse53
Jag får post varannan dag, det är inga problem för mig , däremot irriterar jag mig på att Postnord är så slarviga vid sin postsortering, jag bor på en gata som har ett likvärdigt namn som gatan som ligger strax bredvid , dessutom finns samma nummerkombination på båda gatorna, vet inte hur många gånger jag och den som har samma nummer som mig har fått springa med post till den andre, är man bortrest så kan ju posten bli liggandes i veckor hos den andre respektive hos mig .

Jag tycker man borde komplettera adressen men en unik sträng typ

Nisse Svensson
A233BDGDG3838 <-- Den där strängen man då koppla till olika digital tjänster.
Storsgatan 3
123 45 FARSTA

Men som sagt postnord är riktig efterblivna.

Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Tror det är utdelning varannan dag och tömning varje dag i hela landet nu

Det kommer snart gå över till vart 3:e dag och en gång veckan. Bara för några år sedan hade man utdelning av posten på Lördag. Men sossarna har förvalta postnord väldig dålig.
Citera
2022-07-29, 22:08
Medlem
Citat:
Postnord är ett efterblivet företaget. Dom har blivit omkörda av Kivira och andra tjänster som erbjuder digital brevlådor. Får ibland moms fakturor som skall betalas innan schimpanserna på postnord släpper godset ifrån tullen, dom verka aldrig tvätta sin registret emot akutella adresse emot bolagsverket utan dom skicka post till adresser som varit inakutella i över 2-3 år.

Fast nu är det ju så tull och moms fungerar i alla länder om du skickar post. Skillnaden mot tex DHL om du handlar utanför EU är att det är inbakat i fraktpriset.
Citera
2022-07-29, 22:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Fast nu är det ju så tull och moms fungerar i alla länder om du skickar post. Skillnaden mot tex DHL om du handlar utanför EU är att det är inbakat i fraktpriset.

Men dom ställer frågor vem som skall vara tullhanterare. Det tar flera dagar för dem att få ut ett brevet. Hade de funnits folk med friska hjärnor på Postnord så hade man byggt en brygga mellan analog och digital, så när det kommer ett paket till företag xyz AB, så skickas ett e-post med PDF innehållade tullfaktura.
Citera
2022-07-29, 22:45
Medlem
Nu är det varannan dag, fast man tänker inte riktigt på det för det roterar varje vecka och om det är någon helgdag förskjuts allt. Så varannan vecka är det mån-ons-fre respektive tis-tors. Det fungerar helt ok men något visst undantag när du får myndighetspost via post som skall besvaras inom ett antal dagar kan mer eller mindre en hel veckas svarstid försvinna beroende på när de skickade det, när det kom till sorteringen här i närheten och när de sedan då delar ut det. Fick några brev från Skattemyndigheten som skulle besvaras inom 14 dagar och halva tiden där var bara borta när jag fick brevet. Så deras post hade då roterar runt i omkring en vecka; om man kontrollerade deras datering på brevet och när det sedan kom i min brevlåda.

Så det kräver väl att myndigheter och annat tänker på att breven inte längre kommer varje dag i brevlådan längre och anpassar sig därefter.
Citera
2022-07-29, 23:16
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Bara för några år sedan hade man utdelning av posten på Lördag.

Med utdelning varannan dag tycker man de borde kunna köra lördagar också och hoppa två dagar eller fyra vid helg så man alltid behåller samma veckodagar. 6 är jämnt delbart med både 2 och 3.

I övrigt håller jag med 101000111 med tillägget att en typisk gång är att något med kort svarstid levereras till fel adress, ett par kvarter bort. Den personen kollar bara i postfacket/brevlådan en gång i veckan. När hen väl hittar brevet kommer det till rätt adress, men då har det varit påväg i t ex 11 dygn. Sen finns det vissa grannar som bara slänger breven också, och vissa som öppnar dem för att kolla efter känsliga uppgifter.

Sen har vi det där med myndigheter och banker som tvunget ska skicka till folkbokföringsadressen trots att det är flera månaders väntetid på adressändring i folkbokföringen och det bor en helt annan person på den gamla adressen.
Citera
2022-07-30, 01:02
Medlem
Citat:

Frågan är om man inte trampade lite snett när man avskaffade monopolet på postverksamhet? Kanske hade varit bättre om sista biten i leveransen var mer mottagarens (ekonomiska) ansvar. Dvs att man enkelt uttryckt var tvungen att själv bekosta själva utdelningen som mottagare.

Då hade man ju dels själv kunna styra över hur ofta posten skall delas ut. Själv har jag inga problem med post varannan dag, kanske skulle kunna vara mer sällan än så. Du får inte krav på KFM för att posten delas ut varannan dag, det skall liiite mer än en dags fördröjning innan KFM kopplas in - det man då isf skall ifrågasätta är ifall posten kommer fram öht på ett tillförlitligt sätt (jag har själv inte erfarit något betydande problem med det, tycker det låter snarare som att damen bara är lite dement).

En annan fördel med ett sånt upplägg skulle vara att det kanske hade gynnat konkurrensen på området eftersom man inte behöver investera i omfattande brevbärarnätverk för att ge sig in i leken. Att sälja tjänsten att skicka brev skulle alltså bara behöva betyda att man levererar breven sorterade för brevbäraren att hämta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in