Citat:
Ursprungligen postat av
-Info-
Om det är Wagner-gruppen som låg bakom attacken så förändras förutsättningarna helt och hållet. De kan ha helt andra motiv bakom attacken än de jag nämnde i förra inlägget.
I denna artikel listas ett par motiv upp:
Men jag vet inte om det här stämmer. Kanske. Kanske inte. Men det var en oväntad vändning.
Yes. Det var också en intressant text. Man ska nog vara försiktig med att skylla alla förbrytelser på bägge sidor direkt på militärledningen, order, direktiv uppifrån, osv.
Tänkvärt:
The Directorate believes that the main purpose of the terrorist attack was to hide the facts of total embezzlement of funds allocated for the maintenance of Ukrainian prisoners of war. "It is known that a commission from Moscow was supposed to arrive at the "object" on August 1 to check the expenditure of allocated funds and the conditions of detention of prisoners. Since the real condition of the building and the conditions of holding the prisoners in it did not meet the requirements of the Russian leadership, the "problem" was solved by destroying the premises, together with the Ukrainians held in it," the intelligence says.
Om — jag säger
om — det här är sant kan Wagner ha ett finger med i spelet när det gäller driften av fångförvaret. Separatister, "Russian proxies", nämns emellertid som vaktstyrka i rapporten från Ukrainas försvarsministerium, och där tror jag att det kan vara lite si och så med moralen ibland.
I den mån regelrätta krigsbrott begås ligger det nära till hands att misstänka andra enheter än de mest välrenommerade. Gäller även Ukraina.