Citat:
Ursprungligen postat av
Lasseliten2
Förstår att du är ensidig.
Du förstår, när man skall göra en ordentlig utredning, så gör man utredning på båda personerna och under den tid de varit med varandra.
Och
som utredare skall man inte ta till sig skitsnack som du gjort med glädje. 
Nu förstår jag inte riktigt vad du är ute efter?
Lydia och Emil träffades vid nyår 20/21
Under rättegången svarar Lydia såhär:
Ordföranden frågar om Lydia vill berätta själv först eller om han ska lämna över ordet till åklagare och målsägarbiträdet först
L-nej
Å- du kan väl börja med att berätta lite om din relation, din och Emils relation, hur det har sett ut?
L- ja, den har vart asså, stormig men kärleksfull
Å- mm och hur länge hade ni varit tillsammans, innan det här hände?
L-
asså vi ha träffats sen december tvåtusentjugo
Å- och jag har ju sagt att du flyttade in hos honom, hur länge hade du bott hos honom innan det här hände då?
L- nej asså, jag eh sk...skulle inte bo där. Jag väntade på eh, tills eh, jag skulle få en annan lägenhet
Å- men hur länge hade du faktiskt bott där, för du bodde ju där ellerhur?
L- aa från april egentligen skulle jag ställt mina grejjer hos en kompis, men Emil tyckte att jag ska ställa dem hemma hos honom
Å- mmm ja, okej. Du jag vill också innan vi går in på vad som hände den här, eh, kvällen, om du berättar lit, jag sa att du hade licens, vapenlicens
L- ja
Å- om du berättar om din vapenvana
L- (suck) va vill du veta?
Å- ja, om din vapenvana, vad du kan om vapen och
L- det e nog svårt å förklara
Å- men du har licens, när fick du licens?
L- tvåtusenfemton
Å- berätta vad man behöver göra innan man får licens
L- man går jägarexamen och eh både teoretiskt och mer såhär skytte eh tävlingar
Å- mm, berätta lite mer detaljerat, hur lång utbildningen är och hur mycket teori och hur mycket skytteövningar
L- (suck) den e nåra vecker (suck) eller nån vecka gick ja fast då vare heldagar
Å- och vad var det för sorts vapen du använde dig av då, vid de här skytteövningarna?
L- mm tikka 308 och ehm hagel
Å- mm hagel, var det något liknande som det du sen använde?
E- eh, inte samma märke
Å- men jämförbart vapen eller?
L- ah, pipa uppe å nere
Å- mm
L- jaktvapen
Å- de hanteras på samma sätt eller?
L- a, ungefär
Å- ja, och hur mycket har du skjutit genom åren?
L- i början vare jättemycke, då va ja me i jaktlag å allt möjligt å sen så sista åren hare inte blivit, fatt eh ja inte mått så bra eh ah å ja typ haft jättemycket stress å så ja har... ja vart på skytteklubben i Ny..kvarn har jag vart
Å- mm
L- men då sköt ja så dåligt så efter då där så ha ja inte velat skjuta
Å- och när i tiden är vi då?
Sen fortsätter det i samma sinnesslöa bana med Lydia
Till saken, är det från april när hon flyttade in, till juni som ska granskas, menar du?
Eller från nyår då de träffades första gången?