2022-07-29, 19:19
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babyhime
Klassisk Flashbackare. En man dödar ett barn men det är ändå mammans fel för att hon skaffade barn med honom... Det är inte den störda individen själv som skiten kastas på.
Ja fast det har jag inte sagt.
Men jag har svårt att tro att inga tecken fanns att han var en labil person, alternativt knarkade, drack?
Citera
2022-07-29, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av babyhime
Klassisk Flashbackare. En man dödar ett barn men det är ändå mammans fel för att hon skaffade barn med honom... Det är inte den störda individen själv som skiten kastas på.

Det är pappan som är misstänkt och häktad för synnerligen grov misshandel ändå avhandlas mamman.
Inlägg om att hon är lösaktig och otrogen och instabil. Helt utan verifierade uppgifter och rakt av skvaller och fördomar.
Citera
2022-07-29, 19:34
Medlem
Gullsnusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegerArne
Om det är en olycka så är det just det,en olycka. Ingen blir häktad för en olycka dock kan man bli dömd till vållande,det är då ett oaktsamhetsbrott och annat än böter och samhällstjänst kommer knappast på fråga. Om hunden skulle vara skyldig så blir inte husse häktad,likaså om barnet skulle råkat ramla i golvet från skötbordet då något uppsåt inte finns.

Här måste finnas tydliga och klara tecken på brott eftersom ambulansen kallar på polis. Knappast då förgiftning eller kvävning utan yttre våld vars resultat blir ytterst synligt och svårt att förklara bort.

Vill inte säga något om skuldfrågan ännu men allt pekar ju i en tydlig riktning. Polis och åklagare skulle ha väldigt mycket att förklara om man vidtagit dessa tvångsmedel och det visar sig vara en olycka,jag håller det i princip som uteslutet även om konstiga saker händer även hos vår juridiska expertis i mellan varven. Vi ska komma ihåg att alla som jobbar inom blåljus och rättsväsende är människor men det är relativt sällan de gör fel om man beaktar deras arbetsbörda.

Det här stämmer inte. Om ett spädbarn hittas dött i hemmet tillkallas ALLTID polis. En polisutredning startas alltid, socialtjänst gör en utredning osv. Detta oavsett om det finns tecken på att något "är fel". Det är rutin.

Har en väldigt nära anhöriga vars bebis dog i plötsligt spädbarnsdöd (hittades död i sängen på morgonen) och mamman blev anhållen, det genomfördes en brottsplatsundersökning, kroppsbesiktning på mamman osv. Detta trots att inget tydde på nått annat än sjukdomsfall (vilket det var).

Det är rutin vid dödsfall i hemmet att det utreds polisiärt. Även om inget uppenbart tyder på brott.
Citera
2022-07-29, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullsnusen
Det här stämmer inte. Om ett spädbarn hittas dött i hemmet tillkallas ALLTID polis. En polisutredning startas alltid, socialtjänst gör en utredning osv. Detta oavsett om det finns tecken på att något "är fel". Det är rutin.

Har en väldigt nära anhöriga vars bebis dog i plötsligt spädbarnsdöd (hittades död i sängen på morgonen) och mamman blev anhållen, det genomfördes en brottsplatsundersökning, kroppsbesiktning på mamman osv. Detta trots att inget tydde på nått annat än sjukdomsfall (vilket det var).

Det är rutin vid dödsfall i hemmet att det utreds polisiärt. Även om inget uppenbart tyder på brott.

Nja, polisen kommer inte alltid vid ett dödsfall i hemmet. Det är en läkare som gör bedömningen om polis skall tillkallas. Det kan handla om naturlig död och det som inte anses vara naturligt. I detta fallet larmades det väl efter ambulans då det inledningsvis rapporterades som en olycka.
Möjligt att det är fler/rutin att tillkalla polis när det är små barn, men nej det är inte alltid polis tillkallas vid dödsfall i hemmet.
Senast redigerad av Browser 2022-07-29 kl. 19:47.
Citera
2022-07-29, 19:44
Medlem
Wooqiprwos avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/en-misstankt-for-svar-misshandel-av-spadbarn-slappt-pa-fri-fot

I denna artikel heter det "svår misshandel".

Tycker det har en lite annan klang, eller vad tycker ni?
Citera
2022-07-29, 20:01
Awaiting Email Confirmation
byproxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullsnusen

Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Nja, polisen kommer inte alltid vid ett dödsfall i hemmet. Det är en läkare som gör bedömningen om polis skall tillkallas. Det kan handla om naturlig död och det som inte anses vara naturligt. I detta fallet larmades det väl efter ambulans då det inledningsvis rapporterades som en olycka.
Möjligt att det är fler/rutin att tillkalla polis när det är små barn, men nej det är inte alltid polis tillkallas vid dödsfall i hemmet.

Ja, Gullsnusen skrev ju om dödsfall i hemmet när det gäller barn och spädbarn.
Citera
2022-07-29, 20:10
Medlem
Botvarps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannha
Man kallar knappast dit polis, anhåller föräldrar så snabbt om om brott är uppenbart. Att barnet förs allvarligt skadad till sjukhus i helikopter utan att ngn förälder får följa med görs garanterat inte om man inte har tillräckligt på fötterna. Nej, jag tror inte på olycka eller ens försummelse, snarare vållande.
Begränsat med plats i ambulanshelikoptern och man lämnar inte de små pojkarna ensamma.
Citera
2022-07-29, 20:12
Medlem
Sånt här krossar mitt hjärta! Förstår inte HUR människor kan göra illa sina spädbarn eller barn överhuvudtaget?! Vi alla har någongång verkligen tappat tålamodet, ni som haft / har kolikbarn, HNB etc förstår vad jag menar. Men en normal funtad människa lägger ner barnet, sätter sig och andas i 2 minuter för att samla kraft, ork och tålamod till att fortsätta.

Inte fan rör man sitt barn. Ett oskyldigt, hjälplöst barn. Brinn i helvetet!
Citera
2022-07-29, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saffron67
Gringegoof,
Jag ser att du vet ungefär det jag vet. Jag har också hängt med i tråden sen inlägg ett.
Jag kan också läsa mellan rader, och det är uppenbart varifrån du fått din info, och vad du själv tror är riktigt lyser igenom. Du har rätt i mycket du säger/skriver. Men vill du hålla dig objektiv behöver du se över vem du tar parti för.
Jag vet precis vad du vet, kanske till och med mer och jag ör synnerligen objektiv och har inte någonstans i tråden tagit parti för någon, rättat någon, kommenterat någon.
Jag har vid två tillfällen uttryckt ett kort fakta och tråden får spinna på.
Tro inte att du är ensam om att "veta" saker.

Jag vill också uttrycka en stor sorg över den förlorade bebisen, en mamma som förlorat sitt barn, en pappa som förlorat sitt barn och två pojkar som förlorat sin syster.
Därtill mor- och farföräldrar, mostrar, fastrar, morbröder och nära vänner som också är i stor sorg och oförståelse.
Har inte tagit parti för någon alls och har alls ingen tro att jag skulle vara den enda som vet saker. Men det var verkligen läge att gå in och räta upp en del felaktigheter som kändes olyckliga. Flashback gonna Flashback.

Instämmer med emfas i din sorg.

Nu finns inte mycket mer att säga innan åtal väcks och FUP blir tillgänglig.
Citera
2022-07-29, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zocu
På min fru tog inte ryggmärgsbedövningen inför det planerade snittet så hon fick sövas. Jag fick ta hand om dottern medan de sydde igen henne och rullade ner henne till uppvaket. Det tog ca 90 min innan hon fick träffa barnet. Men du har rätt i att man nog inte kommunicerar via Instagram. När vi kom ner på uppvaket så var hon nätt och jämt vaken, så hon hade inte kunnat kommunicera överhuvudtaget innan dess...

När vi fick vårat första barn snittades jag med, akut. Behövde dock inte sövas och hamnade också på uppviket, helt själv ett par timmar. Klarvaken, dock halvt förlamad men hade varit fullt kapabel att kommunicera via telefon eller sociala medier, om jag bara haft tillgång till en telefon. Däremot hade jag nog inte gjort det ändå, men som sagt, det hade varit fullt möjligt.
Citera
2022-07-29, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byproxy
Ja, Gullsnusen skrev ju om dödsfall i hemmet när det gäller barn och spädbarn.

Citat:

Ok så kan det vara men den skrev att alla dödsfall i hemmet så är det rutin med polis. Det är inte det vid alla dödsfall men möjligen när det gäller barn. Kan ju vara så att postaren menade spädbarn men inte skrev det i sista meningen.

kl 08 på morgonen kom larmet om ett olycksfall till polisen och då var barnet redan i transport med ambulans. Barnet levde så vitt jag förstår under den här tiden och avled först senare på sjukhus.
Citera
2022-07-29, 20:25
Medlem
Botvarps avatar
Men att veta saker får ju inte handla om skvaller och hörsägen. Då är risken stor att man hakar på ett drev som startat och är det något jag föraktar så är det drev mot enskilda.

Vi behöver fakta och därför måste vi utbilda oss i tålamod och invänta förundersökningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in