2022-07-28, 22:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Det är det vi vet. Hade det funnits någonting sämre om hans bakgrund hade ju KP/HM redovisat det.

Var ingen utredning mot SE som misstänkt 1986- har du svårt att förstå även det?
Citera
2022-07-29, 07:40
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Var ingen utredning mot SE som misstänkt 1986- har du svårt att förstå även det?

Skandiamannen måste vara den överlägset mest utredda personen. Det är väl bara CP som är i närheten. KP/HM har under tre år gått igenom precis allt om honom. Från barndom fram till hans död. Utan något resultat kan tilläggas. PU modell 86 gjorde sina utredningar. Förhör med honom och förhör med andra vittnen om honom. Han blev inte häktad med det var förstås för att PU förstod det orimliga i det. T.o.m KP/HM visade på presskonferensen om utredningar som PU då gjorde om SE. Missade du det?
Senast redigerad av niokilometer 2022-07-29 kl. 08:14.
Citera
2022-07-29, 08:25
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Skandiamannen måste vara den överlägset mest utredda personen. Det är väl bara CP som är i närheten. KP/HM har under tre år gått igenom precis allt om honom. Från barndom fram till hans död. Utan något resultat kan tilläggas. PU -86 gjorde sina utredningar. Förhör med honom och förhör med andra vittnen om honom. Han blev inte häktad med det var förstås för att PU förstod det orimliga i det. T.o.m KP/HM visade på presskonferensen om utredningar som PU -86 gjorde om SE. Missade du det?

Nej, det är flera andra spår och personer som är "mer utredda".

E 63 som är uppslaget för SE har visserligen växt en del på slutet, men det är flertalet andra som är större utredningsmässigt sett.
https://wpu.nu/wiki/Avsnitt:E63

Några som utretts mer omfattande är t.ex:
VG, avsnitt N.
https://wpu.nu/wiki/Avsnitt:N

Likaså Miro Baresic/HDP, avsnitt Å.
https://wpu.nu/wiki/Avsnitt:%C3%85

Sen även Sydafrika, avsnitt HB. Där faller det sig kanske naturligt då det är ett större politiskt spår.
https://wpu.nu/wiki/Avsnitt:HB
Citera
2022-07-29, 09:41
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nej, det är flera andra spår och personer som är "mer utredda".

E 63 som är uppslaget för SE har visserligen växt en del på slutet, men det är flertalet andra som är större utredningsmässigt sett.
https://wpu.nu/wiki/Avsnitt:E63

Några som utretts mer omfattande är t.ex:
VG, avsnitt N.
https://wpu.nu/wiki/Avsnitt:N

Likaså Miro Baresic/HDP, avsnitt Å.
https://wpu.nu/wiki/Avsnitt:%C3%85

Sen även Sydafrika, avsnitt HB. Där faller det sig kanske naturligt då det är ett större politiskt spår.
https://wpu.nu/wiki/Avsnitt:HB

Kanske har du rätt, men när jag tittar närmare på de andra så verkar det som många många uppslag bara innehåller begäran om att få dokument utlämnat. Känns inte som de ska räknas som utredning, eller har jag missat något. Hur som helst så har Engström utretts otroligt mycket och ändå kommer det inte fram något med minsta substans
Senast redigerad av niokilometer 2022-07-29 kl. 09:43.
Citera
2022-07-29, 10:33
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Kanske har du rätt, men när jag tittar närmare på de andra så verkar det som många många uppslag bara innehåller begäran om att få dokument utlämnat. Känns inte som de ska räknas som utredning, eller har jag missat något. Hur som helst så har Engström utretts otroligt mycket och ändå kommer det inte fram något med minsta substans

Nej, exemplen jag gav är större ändå. En förklaring är ju att de utreddes tidigt och att det då fanns ett större "persongalleri" vid liv att förhöra. Vidare att PU var så mycket större på den tiden också.(Antalet utredare)

Men gällande SE så håller jag med dig i tidigare inlägg om att PU inte lyckats hitta någonting alls.
Ska man vara snäll, så är det väl endast utlåtandet och 0:an på Willys revolver. Men 0 är noll och säger varken eller. Och vidare gällande vapensamlaren, så kvarstår ändå problemet med att bevisa på att han antingen varit oaktsam med sina vapen och att SE skulle kunnat låna vapnet utan vetskap, eller att vapensamlaren medvetet lånat ut revolvern. Av uppgifterna vi känner till så känns detta osannolikt.
Citera
2022-07-29, 10:51
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nej, exemplen jag gav är större ändå. En förklaring är ju att de utreddes tidigt och att det då fanns ett större "persongalleri" vid liv att förhöra. Vidare att PU var så mycket större på den tiden också.(Antalet utredare)

Men gällande SE så håller jag med dig i tidigare inlägg om att PU inte lyckats hitta någonting alls.
Ska man vara snäll, så är det väl endast utlåtandet och 0:an på Willys revolver. Men 0 är noll och säger varken eller. Och vidare gällande vapensamlaren, så kvarstår ändå problemet med att bevisa på att han antingen varit oaktsam med sina vapen och att SE skulle kunnat låna vapnet utan vetskap, eller att vapensamlaren medvetet lånat ut revolvern. Av uppgifterna vi känner till så känns detta osannolikt.

Vapenfrågan är lite konstig, iaf om man ser hur HM/KP försöker behandlar den. De antyder att det inte längre går att knyta något vapen pga att mordkulorna är så dåliga. Men det är ju inte mordkulorna som ska undersökas utan ett nytt okänt vapen. Kulorna har varit lika dåliga från dag ett. Det har ju gått bra att undersöka sju åtta hundra vapen tidigare utan att klaga.
KP/HM fick ingen träff på vapnet som skulle knyta SE så därför blev det plötsligt omöjligt att fortsätta knyta vapen SE var död och KP/HM satt med skägget i brevlådan. "Jaaa, vi lägger ned!"
Citera
2022-07-29, 11:35
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Vapenfrågan är lite konstig, iaf om man ser hur HM/KP försöker behandlar den. De antyder att det inte längre går att knyta något vapen pga att mordkulorna är så dåliga. Men det är ju inte mordkulorna som ska undersökas utan ett nytt okänt vapen. Kulorna har varit lika dåliga från dag ett. Det har ju gått bra att undersöka sju åtta hundra vapen tidigare utan att klaga.
KP/HM fick ingen träff på vapnet som skulle knyta SE så därför blev det plötsligt omöjligt att fortsätta knyta vapen SE var död och KP/HM satt med skägget i brevlådan. "Jaaa, vi lägger ned!"
Det där har varit uppe tidigare men vi tar det igen. säkert inte sista gången.

https://sverigesradio.se/artikel/7498034
"Sannolikt har det aldrig gått att knyta ett vapen till de kulor som dödade statsminister Olof Palme. Det säger Mikael Högfors, chef för vapengruppen på Nationellt forensiskt centrum, NFC."
Kulorna har alltså haft för få spår från tidernas begynnelse. (Jag kan hålla med om att det där borde klargjorts tidigare). Kan det vara så att ett vapen som det skjutits lite med, som till exempel ett "vapensamlarvapen", lämnar få spår?
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-07-29 kl. 11:43.
Citera
2022-07-29, 11:43
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det där har varit uppe tidigare men vi tar det igen. säkert inte sista gången.

https://sverigesradio.se/artikel/7498034
"Sannolikt har det aldrig gått att knyta ett vapen till de kulor som dödade statsminister Olof Palme. Det säger Mikael Högfors, chef för vapengruppen på Nationellt forensiskt centrum, NFC."
Kulorna har alltså haft för få spår från tidernas begynnelse. Kan det vara så att ett vapen som det skjutits lite med, som till exempel ett "vapensamlarvapen", lämnar få spår?

Du tror att NFC är med i en KP-konspiration?

De har förstås pratat ihop sig. Har det gått tidigare att testa 700-800 vapen så varför skulle det plötsligt vara omöjligt. Jag är den minst konspiratoriska. Den vetenskapliga metoden och logisk tänkande räcker bra för att förstå att de slirar lite på sanningen för att kunna rädda sig själva. Men med facit på hand så blev det nog värre, efter presskonferensen, än vad de trodde det skulle bli.
Citera
2022-07-29, 11:51
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
De har förstås pratat ihop sig. Har det gått tidigare att testa 700-800 vapen så varför skulle det plötsligt vara omöjligt. Jag är den minst konspiratoriska. Den vetenskapliga metoden och logisk tänkande räcker bra för att förstå att de slirar lite på sanningen för att kunna rädda sig själva. Men med facit på hand så blev det nog värre, efter presskonferensen, än vad de trodde det skulle bli.
Som jag skrev i min redigering i mitt tidigare inlägg borde det där klargjorts tidigare. Jag tror att NFC den här gången verkligen gjorde allt för att ge ett objektivt besked om möjligheterna att koppla ett vapen till kulorna.
Citera
2022-07-29, 11:59
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Som jag skrev i min redigering i mitt tidigare inlägg borde det där klargjorts tidigare. Jag tror att NFC den här gången verkligen gjorde allt för att ge ett objektivt besked om möjligheterna att koppla ett vapen till kulorna.

Det låter jag vara osagt, men det kan förklaras av att kompetensen har blivit sämre på NFC under senare år. (annars kan kovändningen inte förstås)
Senast redigerad av niokilometer 2022-07-29 kl. 12:19.
Citera
2022-07-29, 12:19
Avslutad
Citat:
Skandiamannen måste vara den överlägset mest utredda personen. Det är väl bara CP som är i närheten. KP/HM har under tre år gått igenom precis allt om honom. Från barndom fram till hans död. Utan något resultat kan tilläggas. PU modell 86 gjorde sina utredningar. Förhör med honom och förhör med andra vittnen om honom. Han blev inte häktad med det var förstås för att PU förstod det orimliga i det. T.o.m KP/HM visade på presskonferensen om utredningar som PU då gjorde om SE. Missade du det?

SE blev inte utredd som misstänkt 1986 dvs med husrannsakan, häktning, hårda förhör m.m. men det har inte du förstått konstigt nog. Men du är en efterbliven person har vi märkt. Över 30 år senare menar du att man ska få fram erkännanden, mordvapen med dna m.m.? Ja du är knäpp.
Citera
2022-07-29, 12:24
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
SE blev inte utredd som misstänkt 1986 dvs med husrannsakan, häktning, hårda förhör m.m. men det har inte du förstått konstigt nog. Men du är en efterbliven person har vi märkt. Över 30 år senare menar du att man ska få fram erkännanden, mordvapen med dna m.m.? Ja du är knäpp.

Okay, du ändrar dig nu. Det är väl bara de med tunnelseendet som inte kan se att Engström var föremål för utredning och förhör redan under första tiden.

Vad tycker du om KP då som lovade lösningen månader innan presskonferensen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in