2022-07-28, 16:05
Medlem
KillPus avatar
Lite kula nyheter fr Poltava, Mazepas hemtrakter (google-översättning) :

"I Poltava-regionen beslagtogs över 7 000 vapen, ammunition, två pansarfordon och 11 stridsvagnar från lokala invånare. 92 brottmål har inletts om fakta om olagligt förvärv och förvaring av vapen, rapporterar Poltavas regionråd.
Borttagen från illegal cirkulation:
11 pansarvagnar;
2 bepansrade fordon;
158 skjutvapen, inklusive 64 pistoler, 20 karbiner och gevär;
46 enheter av automatiska vapen;
8 maskingevär;
3 avsågade jaktgevär;
4 granatkastare;
222 enheter ammunition;
54 granater;
nästan 7 tusen patroner.
Samtidigt minskade brottsligheten i regionen med 35 %, inklusive en minskning med 29,6 % av antalet allvarliga (från 2166 till 1525) brott.

Inte konstigt att Ukrainas nästa frimärke, som alla kommer vilja att ha, ser ut så :

https://resizer.finance.ua/148742a4903b9d07fe4749d7a0abcf64b5b06629.jpg?url=h ttps://finance-news-media.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/prod/e/7/e7eac83584e0c400a7d3bff2c5dbe1b1&fit=cover&w=1530& h=
Citera
2022-07-28, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Lol, du fattade att det där är vad Ryssarna köpte och nu sparar sina pengar över? Vinnare är kinesiska biltillverkare, Huawei och andra i asien som nu säljer mer i Ryssland. För att inte tala om att ryssarna blir friskare då dom slipper McDonalds och annan skräpmat.

Det blir tråkigt för tex europeiska biltilverkare vars bilar kommer att bli betydligt dyrare om dom stannar kvar i Tyskland. Det riskerar att bli samma öde som brittisk bilindustri men denna gång blir köparna länder i asien som flyttar tillverkning dit.

Vår kära Ericsson kommer att få svårt att växa på brics marknader i framtiden, likaså SKF, Scania, Volvo lastvagnar och Sandvik. För att inte tala om att få tag i pengar för investeringar och utveckling i framtiden som ekonomin ser ut att bli.

Det är väl trevligt att du är optimist. Jag har gjort mitt, tjänat mina pengar och kan såsa på men jag tycker det blir trist för svensk industri och framför allt för tyskarnas.

Hela ditt inlägg andas desperation, du griper halmstrån.
Rysslands industri håller sakta på att dö.
Citera
2022-07-28, 16:09
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
...Man (EU och Nato) passar på och "erbjuder" Zelenskij att städa framför egen dörr om det nu ska bli framtida diskussioner om en biljett in till den västliga sfären ?

Kan man göra det genom att städa framför grannens dörr? Det va rationellt.
Citera
2022-07-28, 16:11
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Min bedömning är att det minst tar den dubbla tiden. Då är jag optimistisk.

Som jämförelse så började Sverige satsa på egen stark försvarsförmåga under andra världskriget. Resultaten kom sedan under 1950 talet.

Ok. Då har vi olika uppskattningar om tidsaspekterna, och får nog aldrig veta vem av oss som låg närmast sanningen. Kul iaf att processen redan är på gång. Googlar man "reshoring" eller "slowbalization" så får man en uppfattning om trenden.
Citera
2022-07-28, 16:12
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Biter sanktionerna på Europa då? Nedan är kanske något för tyskarna.

Russia
https://youtu.be/P9HIeOWFdsg

Ja du är säkert intelligent som får all "fakta" ifrån twitter.

Varför svarar du inte på min tidigare fråga att du vill att fler rySSnazZZar dör? Du sitter ena stunder och försvarar rySSland för att sen önska livet ur dom.
Citera
2022-07-28, 16:19
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
"Long before Russia invaded Ukraine, the Kremlin was building a network of secret agents to smooth its path. A Reuters investigation shows the infiltration went far deeper than has been acknowledged."

https://www.reuters.com/investigates/special-report/ukraine-crisis-russia-saboteurs/

Just det, spinner vidare. Samma agenter som informerade Putin och & att Ryssarna skulle bli mottagna med blommor och hejarop eftersom agenterna hade kommit i onåd om dom sagt njet till regimen som straffar sanningen hårt. Vilket föranledde underliggande militära idioti.

Publicerad 2022-03-08
Jättekonvojen en ”militär katastrof”
Den sex mil långa konvojen skulle slå en järnring runt Kiev. Men nu står den sedan flera dygn stilla och är under beskjutning av ukrainska trupper. ”En logistisk katastrof”, säger en expert på militärstrategi.
https://www.svd.se/a/RrBgM5/rysslands-jattekonvoj-utanfor-kiev-en-militar-katastrof
--och Kreml och dess trådgroupies sin mytomani trogen ljuger bort vad hela världen beskådat.

--Att en diktator inte får den information han skulle behöva för att dom runt honom skiter på sig av hans grymhet har väl aldrig varit tydligare. Tro inte att Putin får annat än osanningen serverad av agenterna i dags dato heller.
Senast redigerad av Taggad 2022-07-28 kl. 16:29.
Citera
2022-07-28, 16:19
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Tack för länken, jag njuter varje gång jag ser hur industrin går mot kollaps.

Till och med putler har erkänt att det är kämpigt i framtiden. Men tydligen har inte den infon gått fram till rySStrollen i tråden. Det är uppmuntrande att se att sanktionerna biter rejält på rySSland. Hungersnöd nästa år i hela rySSland när det inte finns maskiner till att bruka jorden med? Att sköta om sina maskiner är inte deras starka sida. Inga reservdelar från väst kommer heller. Nästa sommar är nog befolkningen ganska grinig när det går upp för dom att detta är nya framtiden
Citera
2022-07-28, 16:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Og?

Jag antar att de af Russerne sønderskudte fødeklinikker, sygehuse, gymnasier, skoler, indkøbscentre, højhuse og privatbeboelser används av allmänheten.

Hvad er årsagen til al denne sønderskudte infrastruktur?

Årsagen er Ruslands invasion og imperiale angrebskrig.
Du glömde bagerier och daghem.
Citera
2022-07-28, 16:34
Medlem
raskenss avatar
Det är intressant att notera att USA levererar MER gast till Europa än vad fascistryssland gör i dag:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-07-01/us-lng-supplies-to-europe-overtake-russian-gas-iea-says

Ryssland är en långsamt imploderande döende terrorstat.
Citera
2022-07-28, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
De fraktar allt med tåg som de brukar göra för det mesta.
Och tåg brukar ju fungera bra på vatten...
Citera
2022-07-28, 16:38
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Till och med putler har erkänt att det är kämpigt i framtiden. Men tydligen har inte den infon gått fram till rySStrollen i tråden. Det är uppmuntrande att se att sanktionerna biter rejält på rySSland. Hungersnöd nästa år i hela rySSland när det inte finns maskiner till att bruka jorden med? Att sköta om sina maskiner är inte deras starka sida. Inga reservdelar från väst kommer heller. Nästa sommar är nog befolkningen ganska grinig när det går upp för dom att detta är nya framtiden
Det är rätt perspektiv. Sanktionerna är bara i sin linda ännu,,,,bara att njuta av deras strypnara över Putins krigsekonomi.
En angenäm effekt är också att Ivan & Olga tågar mot den bunker där Vladimir Putin vilken är orsaken till deras armod sitter och trycker.
Ryssland är kört..
Citera
2022-07-28, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Visst är det så. Det här är bara Syrien och Jemen fast spelplanen är grön istället för sandfärgad. Tråkigt för civilbefolkningen förstås.
Därav finns inget intresse för fred från varken USA eller Ryssland (Det har påpekats i väst redan 2015 att Rysslands strategi varit att hålla konflikten igång). Möjligen kan rollerna nu vara omvända - att USA tagit Rysslands tidigare strategi till sin "hålla konflikten igång" medan Ryssland framöver ändrar strategi och (ökar insatsen) och tvingar USA till förhandlingar.

Om man kunde betta på kriget skulle jag satsa på att Ryssland vinner kriget eftersom USA:s dominans är ett minne blott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in