2022-07-28, 14:02
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nu gäller det att se framåt.

Koppla bort vårt elnät från de tyska priserna!
Börja bygga kärnkraft omedelbart!

Men inget parti vågar stå upp för det.

Tror att det är lättare att inte bygga ytterligare el-kablar. Det frågan kom upp förra året här i Norge när det närmade sig val. Skall bli intressant om det dras upp i tv-utfrågningarna nu i höst.., eller om man "babblar på" att det är bra med ännu fler kablar.

(om jag har förstått det rätt, så planeras det ju för en kabel till)
Citera
2022-07-28, 14:15
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tror att det är lättare att inte bygga ytterligare el-kablar. Det frågan kom upp förra året här i Norge när det närmade sig val. Skall bli intressant om det dras upp i tv-utfrågningarna nu i höst.., eller om man "babblar på" att det är bra med ännu fler kablar.

(om jag har förstått det rätt, så planeras det ju för en kabel till)
Men de kablar som finns räcker ju för att hissa upp våra priser till alldeles för hög nivå. Staten måste ta hand om eldistributionen. Vi skall inte vara beroende av gaspriserna, i sht. inte när EU dragit upp dem genom blockad av rysk gas.

Jag anser bestämt att staten måste stoppa elexporten som drar upp våra priser till tysk nivå.
Citera
2022-07-28, 15:48
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag antar att de är glada i Sydnorge för den nya feta kabeln till UK

Norge sitter på en värdefull tillgång, men inte i tillräcklig kvantitet för att det ska räcka till alla som vill köpa. Ifall norrmännen är villiga att sälja en del av sin värdefulla tillgång, så kan man fundera på vem som mest förtjänar att få köpa. Britter eller tyskar? Britterna håller på att bygga upp egen energiförsörjning. Tyskarna håller på att montera ner sin energiförsörjning under slagordet "Energiewende".

Jag inser att den som är villig att betala mest får köpa. Men på något sätt tycker jag att britterna är mer förtjänta än tyskarna att få ta del av norrmännens viktiga resurs.
Citera
2022-07-28, 17:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Norge sitter på en värdefull tillgång, men inte i tillräcklig kvantitet för att det ska räcka till alla som vill köpa. Ifall norrmännen är villiga att sälja en del av sin värdefulla tillgång, så kan man fundera på vem som mest förtjänar att få köpa. Britter eller tyskar? Britterna håller på att bygga upp egen energiförsörjning. Tyskarna håller på att montera ner sin energiförsörjning under slagordet "Energiewende".

Jag inser att den som är villig att betala mest får köpa. Men på något sätt tycker jag att britterna är mer förtjänta än tyskarna att få ta del av norrmännens viktiga resurs.
Jo, men Sverige tjänar mer på att det går bra för Tyskland.
Citera
2022-07-28, 18:13
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Jo, men Sverige tjänar mer på att det går bra för Tyskland.
Nu kan tysk industri bjuda på samma el som svenska privatpersoner. Det är fel. Det blir för dyrt. Nu sponsrar svenska privatpersoner tysk industri. Den svenska staten måste reglera detta så att svenskar går före. Vi har fortfarande el över vi kan sälja till kontinentala priser.
Citera
2022-07-28, 18:16
Bannlyst
Citat:
Nu kan tysk industri bjuda på samma el som svenska privatpersoner. Det är fel. Det blir för dyrt. Nu sponsrar svenska privatpersoner tysk industri. Den svenska staten måste reglera detta så att svenskar går före. Vi har fortfarande el över vi kan sälja till kontinentala priser.
Naturligtvis så men i konkurrensen med UK fixar jag hellre el åt Tyskland.
Citera
2022-07-28, 18:18
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag antar att de är glada i Sydnorge för den nya feta kabeln till UK
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jaa-a.., inte lätt detta för statsminister Jonas Gahr Störe. I ärlighetens namn skall dock sägas att han ensam inte är ansvarig för denna soppa. Det var ju så gott som ett enhälligt politiskt beslut att det hela var en "god ide" med mera kablar. Var väl bara det "rödaste utav röda" partier (Rödt) som motsatte sig det hela om jag inte minns fel.

Går det mycket ström i riktning mot Norge när andra länder har överskott av vindkraft, för energilagring i Norge? Är norrmännen villiga att dra fler kablar för att kunna lagra energi åt andra länder? Eller är risken för stor att Norges egna invånare då utsätts för tyska elpriser? Det skulle inte vara rättvist mot norrmännen.
Citera
2022-07-28, 18:24
Medlem
Citat:
Går det mycket ström i riktning mot Norge när andra länder har överskott av vindkraft, för energilagring i Norge? Är norrmännen villiga att dra fler kablar för att kunna lagra energi åt andra länder? Eller är risken för stor att Norges egna invånare då utsätts för tyska elpriser? Det skulle inte vara rättvist mot norrmännen.
Enstaka timmar händer det att Norge importerar några MW från England och/eller Tyskland, men 99% av tiden är det export.
Citera
2022-07-28, 20:58
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Ja vindkraft inklusive ersättningskraft är en mycket dyr och utrymmeskrävande hobby. I ett system som redan har en stor andel Kol och gas kan det möjligen löna sig och spara bränsle och utsläpp.
Pumpkraftverk klarar kanske ett dygn utan vind. Tyvärr slutar det ofta blåsa längre tid än så.
Schweizarna tjänade tidigare framförallt pengar på att köpa Fransk el på natten och sälja tillbaka på dagen. Nu kanske de kan göra ännu större kap. Jag har för mig att de sa att Limmern kostade 2300 miljoner CHF att bygga.
Kinnekulle är ju rätt platt på toppen...

Frankrike har ju ett bergigt grannland, som kan hjälpa till att lagra energin. Men även Sverige har ett bergigt grannsland. Norge har redan många vattenmagasin. Frågan är vad norrmännen anser om att anlägga ytterligare vattenmagasin i sitt land, för att kunna lagra energi från andra länders vindkraft.

Den enda fungerande lösningen på energiproblemen är att bygga ny atomkraft. Men efter att vi har bestämt oss för att satsa på atomkraft, så tar det tid att bygga kraftverken. Under den tiden, så behöver vi energilagring för att utnyttja den vindkraft vi har. Norge har den potentialen att lagra energi.

Citat:
Ursprungligen postat av typhoon
Enstaka timmar händer det att Norge importerar några MW från England och/eller Tyskland, men 99% av tiden är det export.

Då handlar det om att suga energi från Norge. Det handlar inte om att utnyttja Norge som lagringsmöjlighet. Norge borde ställa krav på viss ömsesidighet i handeln för att utnyttja potentialen till energilagring.
Citera
2022-07-28, 23:06
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

Alltså.., inför valet förra året så togs detta med "nya kablar upp", och svaret ifrån väl samtliga partier då (vad jag minns) var : "Nej, inte under kommande regerings-perioden !" .

Valet var i september, och det är ju efter det som priserna (putins krig) börjat riktigt gå bananaz. Tror nog det kommer att bli svårt att få till nya kablar nu. Utöver det så är det i tillägg två saker till som försvårar (opinionsmässigt) nya kablar :

1) : Elektrifieringen utav oljeplattformar. Man skall börja använda land-el till att driva dessa (man har väl använt egna gasturbiner tidigare där misstänker jag), för att få ner co2 utsläppen på hemmaplan. Paris-avtalet dvs. Detta kommer att kräva massa el sägs det.

2) : De facto är att det sägs att Norge kommer att få ett underskott utav el i mitten/slutet på -20 talet. Punkt 1 lär ha en bidragande orsak...(grejen är lite, man kan inte exportera el, och elektrifiera plattformarna samtidigt)

..vilket leder till : Havvind !

Stora satsningar planeras (Jonas Gahr Störe), men havvinden är dyr.., och för att få den lönsam så närmast krävs det att man kan exportera den, och få cash för den. Det hela går under den "käcka" sloganen : Hybridkablar ! (Nu kanske du fick ett nytt och "modernt" ord att lära dig )

(same shit, i en ny förpackning)

Få se vad det blir. I fallet med hur mycket som går ut vs. hur mycket som kommer tillbaka så chekades detta och det rasslar ut 70 gånger mer el, än det kommer tillbaka. Det är facit och borde tas upp varje gång man snackar om "nya kablar", vare sig de heter hybridkablar eller gretakablar !
Citera
2022-07-28, 23:08
Medlem
" Jag har i många år sagt att om vi bygger kablar till kontinenten så för vi in höga elpriser i Sverige, säger Evrell "

"Men man ska inte använda skattepengar för att lägga ut kablar för att få upp de svenska elpriserna till kontinentens prisnivå. Det får kraftföretagen göra. Det gynnar kraftföretagen men missgynnar elkonsumenter och företag."

https://www.expressen.se/nyheter/ssabs-ordforande--ger-dadgostar-ratt/

är det sant som han säger att kablarna som suger ut och dränerar sverige på energi har bekostats med skattemedel?
Citera
2022-07-28, 23:21
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Men de kablar som finns räcker ju för att hissa upp våra priser till alldeles för hög nivå. Staten måste ta hand om eldistributionen. Vi skall inte vara beroende av gaspriserna, i sht. inte när EU dragit upp dem genom blockad av rysk gas.

Jag anser bestämt att staten måste stoppa elexporten som drar upp våra priser till tysk nivå.

Förstå mig rätt : Jag är enig med dig i sak, till 100 %

Tyskarna borde börja ta ett eget ansvar i sin energiförsörjning. Precis som vad man kräver att tex Grekland skall ta i sin finanspolitik !

Dock ser jag inte just nu, den politiska viljan i andra länder att börja "klippa ledningar". Men.., saken är ju som så, att Tyskland lider av ett energiunderskott..., som kommer att bli värre i.o.m att all västerländsk ekonomi är baserad på växt.

Så medans andra länder börja bygga ut sin tex kärnkraft, så låter man inte Tyskarna ta del av den med nya kablar för att låta de "suga ut" mera el. För nya och fler kablar kommer Tyskland att behöva..

P.s

Polen insisterar på att ett eventuellt beslut om en obligatorisk minskning av gasförbrukningen i EU måste fattas enhälligt. Polens premiärminister Mateusz Morawiecki säger till privata sändare Polsat News att han vill kunna blockera ett beslut. Polen är emot ett beslut med kvalificerad majoritet.

https://www.spiegel.de/ausland/ukraine-news-am-donnerstag-ukrainischen-truppen-gelingen-offenbar-erfolge-mit-gegenoffensive-a-3ac89 aef-9e7f-438d-a724-789be5b941c7

Ett bra initiativ. Polen har dragit sitt strå i stacken, varför skall man subventionera den tyska industrin ?

(Satans preussare, allerdan vid Waterloo börja de kaxa mot Napoleon ! )
Senast redigerad av Snapcount 2022-07-28 kl. 23:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in