Flashback bygger pepparkakshus!
2022-07-28, 12:39
Medlem
Livssynslurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Jag har allt jag eftersträvat, allt jag hade som "mål" när jag var yngre. Barn, gård, bra jobb/lön, bra vänner. Och visst tycker jag det är bra men jag känner liksom inte någon "lycka", och det känns hela tiden som jag jagar något annat, något "mer" för att livet ska bli komplett och börja.

Inte som att du väntar på att livet ska börja, det låter som ditt liv definitivt har startat och pågår för fullt. Det som du söker är bara lite "krydda" på livet.
Vad är det som är just den där saken som ska hända i dagsläget som skulle få ditt liv att börja som du beskrev?

Vi som sitter utan barn, hus, fru och vänner har också denna känslan, men kanske inte relaterbart.
Citera
2022-07-28, 12:43
Bannlyst
Citat:
Jag har allt jag eftersträvat, allt jag hade som "mål" när jag var yngre. Barn, gård, bra jobb/lön, bra vänner. Och visst tycker jag det är bra men jag känner liksom inte någon "lycka", och det känns hela tiden som jag jagar något annat, något "mer" för att livet ska bli komplett och börja.

Den här videon förklarar varför: Introduction to Schopenhauer: Schopenhauer's Ethics

Ledan är den instinktiva känslan av livets tomhet. När man försöker nå ett uppsatt mål, så känns det som att man kommer att nå "lyckan" när det målet väl är uppnått. Men tillfredsställelsen finns egentligen inte eller är åtminstone extremt kortvarig. När man uppnår ett mål så upphör tillfälligt strävan, men när strävan upphör, så upphör också känslan av att det eftersträvade var värt något.
Citera
2022-07-28, 13:08
Medlem
Citat:
Jag kan så länge jag kan minnas iaf i vuxen ålder haft känslan av att mitt "riktiga" liv ska börja bara xx inträffar. Typ, hus, barn, nytt jobb, bra lön whatever.
Känslan är liksom att mitt liv är "runt hörnet" men inte har börjat än, liksom en konstant väntan som bara skjuts framåt.

Nu har jag levt längre än vad jag kan förvänta mig ha liv kvar så man börjar ju inse att man förmodligen kommer dö utan att ha känt att man ens börjat leva sitt riktiga liv.

Är det fler som har den känslan?

Ska det vara så här hela jävla tiden vore det ju egentligen bäst att man dog lite knall och fall redan nu så blev man ju klar med skiten.

Trodde jag var ensam om att känna så🥺
Har absolut inte något tips men känner, tack vare din trådstart, att jag inte är själv.
Citera
2022-07-28, 13:28
Medlem
cyber_zekes avatar
Jag känner lite som Pink Floyd beskriver det i låte Time.

You are young and life is long, and there is time to kill today
And then one day you find ten years have got behind you
No one told you when to run, you missed the starting gun
Citera
2022-07-28, 13:31
Medlem
Mitt liv började när jag köpte vattenskoter 28 år gammal.

Rekomenderar en sea doo fish PRO
https://www.sea-doo.com/se/sv/modell...caAsU4EALw_wcB

Köp. Njut kör och lev.
Citera
2022-07-28, 14:26
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Är det ditt livdulever då? Eller fyller du det bara med grejer som alla andra, checkar av boxarna för att man ska? Isf kan du nog få vänta på att det ska börja är jag rädd.
Jag har alltid gått min egen väg, gjort de val jag velat göra och är väldigt ointresserad av vad andra gör och tycker. Så nej, jag har hamnat egentligen exakt där jag ville vara när jag var 20-25. Och egentligen nu med, men det är som att man hela tiden väntar på något annat. Något mer. Svårt att förklara. Jag skulle vilja känna mig klar, nöjd, tillfreds. Som att jag FAKTISKT kommit dit jag vill vara och inte bara "leva i framtiden".
Citera
2022-07-28, 14:30
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kovidnittion
Utan att veta vad du saknar när du ger exempel på sådant du har, vad är det som du inte har som du vill ha? Eller är det bara känslan av att något fattas men du vet inte vad? Deprimerad?
Mer som att jag alltid jagar mer, "lever i framtiden" där jag målar upp livet om jag bara gör X, skaffar Y eller att Z inträffar. Jag går liksom aldrig i mål och njuter eller trivs med livet exakt som det är.

Jag har depressioner sedan ett tiotal år tillbaka. Men det har varit under kontroll iaf till de värsta dipparna sedan jag började med mediciner. Har inte haft någon rejäl krasch eller självmordsförsök på 7-8 år nu iaf.
Citera
2022-07-28, 14:32
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av extendedhuman
Jag har fått mycket hjälp genom psykoterapi Jag rekommenderar det till alla som känner att livet är meningslöst och har depressiva symtom. Men jag hoppas att du inte är deprimerad <3
Jag har haft depressioner och självmordsförsök men jag började med mediciner för 9 år sedan och har inte haft någon större krasch eller självmordsförsök på 7-8 år nu.

Vad innebär psykoterapin för din del? Vad gör man?
Citera
2022-07-28, 14:43
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Mer som att jag alltid jagar mer, "lever i framtiden" där jag målar upp livet om jag bara gör X, skaffar Y eller att Z inträffar. Jag går liksom aldrig i mål och njuter eller trivs med livet exakt som det är.

Jag har depressioner sedan ett tiotal år tillbaka. Men det har varit under kontroll iaf till de värsta dipparna sedan jag började med mediciner. Har inte haft någon rejäl krasch eller självmordsförsök på 7-8 år nu iaf.
Hur gammal är du? Livet går ut lite på att uppnå mål. Kortsiktigt och långsiktigt. Övertygad om att du inte kan känna tillfredsställande för att du har depression och problem. Kan vara ett bra mål att jobba med dina problem. Har själv förlorat 10 år på att folk behandla mig illa. Får acceptera å ta nya tag och försöka uppfylla något mål. Själv har jag väldigt svårt att acceptera att man har förstört mitt liv och kommer troligtvis att fortsätta. Det jag kan trösta mig med att jag lever ett helt annorlunda liv.
Citera
2022-07-28, 14:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Hur gammal är du? Livet går ut lite på att uppnå mål. Kortsiktigt och långsiktigt. Övertygad om att du inte kan känna tillfredsställande för att du har depression och problem. Kan vara ett bra mål att jobba med dina problem. Har själv förlorat 10 år på att folk behandla mig illa. Får acceptera å ta nya tag och försöka uppfylla något mål. Själv har jag väldigt svårt att acceptera att man har förstört mitt liv och kommer troligtvis att fortsätta. Det jag kan trösta mig med att jag lever ett helt annorlunda liv.

Vad menar du med detta? Hur ditt liv blir och ser ut är ditt eget ansvar!

TS verkar ha ett mycket bra liv med allt det många önskar men det kanske är någon annans liv han lever?
Citera
2022-07-28, 14:55
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tohellwithjewsa
Vad menar du med detta? Hur ditt liv blir och ser ut är ditt eget ansvar!

TS verkar ha ett mycket bra liv med allt det många önskar men det kanske är någon annans liv han lever?
Du har både rätt och fel när det gäller mig. Hur ska personen kunna leva en annan människas liv? Är det inte personens liv?
Citera
2022-07-28, 14:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Du har både rätt och fel när det gäller mig. Hur ska personen kunna leva en annan människas liv? Är det inte personens liv?

TS kanske lever det liv som hans släkt och vänner önskar han ska leva.

Om TS bara tänkte på sig själv då kanske han bodde ensam på en öde ö i Stilla havet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in