2022-07-28, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard
Det där med bilrepningen får du gärna berätta mer om; det var nytt för en annan..

Jag var ironisk, meningen var att visa på skillnaden mellan hur vissa ställer uppgifter mot varandra och hur mycket prestige det finns.
Citera
2022-07-28, 09:10
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
SE blev inte alls offentligt misstänkt varken 1986 eller senare när han levde. Det berodde främst på Hans Holmér, Ölvebro och åklagarna som var övertygade om CP tyvärr. Hur exakt SE mådde 1986 och om han ändrade beteende m.m. blev inte utrett eftersom han inte utreddes som en misstänkt t ex i förhör (och han blev inte anhållen, häktad, inga husrannsakningar gjordes m.m.) märkligt nog 1986. Alkoholmissbruket tilltog och han fick sluta i förtid på Skandia m.m. https://www.svtplay.se/video/29567032/palmemordaren

Finns som sagt hur många ex. som helst på grova brottslingar där anhöriga, vänner, bekanta, kollegor med flera inte trodde det om honom. Man landar nog fel när man först försöker lista ut vem det var och sedan försöker pressa in honom centralt på mordplatsen tiden för mordet. Hur ska ni kunna bevisa det?

Börjar undra om du svarar på mina inlägg eller om det är någon annans?
Jag har inte påstått det du skriver.(fetmarkerade)

Inget du skriver motsäger det jag skrev även om du vill försöka förklara dig.

Du kanske inte förstod vad jag menade med före och efter?

Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Det var knappast så att alkoholmissbruket tilltog drastiskt i samband med mordet, däremot över tid.
-97 åkte han dit för rattfylla.

Ej heller hans ekonomiska bekymmer som redan fanns där innan mordet.

Vidare inga vittnesmål från vare sig Ex-frun eller bekanta om någon förändring i beteende, ånger eller ångest o.s.v.

Men det kanske endast är detta med "anhöriga, vänner, bekanta, grannar och kollegor" som du vill jämföra?

Jag skulle dock vilja dela upp detta med misstankarna i "före" och "efter".

Innan är det nog mycket få som kan tänka sig att ex. en familjefar, med jobb och socialt umgänge är en våldtäktsman.
Men efter, antingen endast i form av misstanke eller bevisat brott, så är det nog betydligt fler som ser möjligheten.

Som exemplet med "killen" som först blev misstänkt för Anna Lindh-mordet. Hela hans liv hängdes ut och även vänner beskrev hans "egenheter", vilket spädde på misstankarna o.s.v.
"Snälle-Bengt" visar detsamma.. (Han som dessutom redan begått brott i tonåren)

I fallet SE, så ser vi inte ens något sådant.(Efter att misstankarna riktats mot honom)

Jag är alltså inte övertygad om att alla dina övriga exempel stämmer heller. Möjligen något.
Hagamannen har jag inte studerat och undrar lite vad vänner och bekanta har att säga?
Citera
2022-07-28, 09:38
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
"Alla eller ingen förstår jag inte riktigt"

Alla som saknar alibi och har indicier mot sig bör kunna diskuteras.

Ja, vem har påstått något annat.

Citat:
"Det är mycket långtgående antaganden om en person utan någon grund alls jag vänt mig emot"

Så vad anser du då? Tror du på hans berättelse? Finns det några skäl att misstänka honom?

Jag tror nog det finns troligare anledningar till skarvande än den som GM. Men det kvalar till att han bör utredas. Och nu har sådan genomförts och man hittar ingenting.

Kvar står man då med en mycket osannolik farbror i ett än mer osannolikt scenario (öppnar dörren och skjuter en passerande statsminister med sin medhavda skjutklara beväpning) och oklarheterna i hans agerande och de uppgifter han lämnar.

Jag vet faktiskt inte hur man bör bedöma detta sammantaget. Han står kvar där på mordplatsen med någon misstankegrad.
Citera
2022-07-28, 09:40
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Jag var ironisk, meningen var att visa på skillnaden mellan hur vissa ställer uppgifter mot varandra och hur mycket prestige det finns.

Ironin översteg nog mitt förstånd, så förklara gärna för en som inte begrip.
Citera
2022-07-28, 09:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig

Jag tror nog det finns troligare anledningar till skarvande än den som GM. Men det kvalar till att han bör utredas. Och nu har sådan genomförts och man hittar ingenting.

Kvar står man då med en mycket osannolik farbror i ett än mer osannolikt scenario (öppnar dörren och skjuter en passerande statsminister med sin medhavda skjutklara beväpning) och oklarheterna i hans agerande och de uppgifter han lämnar.

Jag vet faktiskt inte hur man bör bedöma detta sammantaget. Han står kvar där på mordplatsen med någon misstankegrad.

SE utreddes som misstänkt först över 30 år senare. Går det att få fram konkreta bevis efter så lång tid? Osannolikt skulle jag påstå. I mars 1986 hade det gått men inte över 30 år senare. I hårda förhör liknande som de hade mot CP hade kanske SE erkänt. Så vi vet inte vad en ordentlig utredning som misstänkt mot SE hade gett i mars 1986. Nu finns det indicier som pekar på att SE kan misstänkas helt klart.
Senast redigerad av SkandiahusetStig 2022-07-28 kl. 09:51.
Citera
2022-07-28, 09:50
Medlem
Citat:

Tja, alltså kan utredningen läggas ned för det finns ingenting på någon. Inte CA. Inte VG. Inte CA. Inte Sydafrika.
Citera
2022-07-28, 09:57
Medlem
Citat:
Tja, alltså kan utredningen läggas ned för det finns ingenting på någon. Inte CA. Inte VG. Inte CA. Inte Sydafrika.
. Alla spekulationer kan avslutas.
Citera
2022-07-28, 10:12
Avslutad
Citat:
. Alla spekulationer kan avslutas.

Något svar på vem som mördade Palme lär vi aldrig få. Kanske hade gått i mars 1986 men inte 36 år senare.
Citera
2022-07-28, 10:40
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
SE utreddes som misstänkt först över 30 år senare. Går det att få fram konkreta bevis efter så lång tid? Osannolikt skulle jag påstå. I mars 1986 hade det gått men inte över 30 år senare. I hårda förhör liknande som de hade mot CP hade kanske SE erkänt. Så vi vet inte vad en ordentlig utredning som misstänkt mot SE hade gett i mars 1986. Nu finns det indicier som pekar på att SE kan misstänkas helt klart.

Ähhh. Engström utreddes redan 1986 av PU. De kom fram till att han inte hade med mordet att göra. Hans långa förhör i april är är ett förhör för att utreda just honom. Sen kunde YN inte se några likheter mellan honom och den springande mannen.

Man måste kunde hålla mer än två bollar i luften samtidigt. Att YN ser en liten hård väska hos den springande mannen så betyder inte det att Engström med en liten fladdrande handlovsväska är den springande mannen. Väskor är vanliga. Om LP ser en mörkblå täckjacka hos mannen som sprang in i gränden så betyder inte det att det är AB hon såg som backade in i en port på Sveavägen med sin mellanblå täckjacka. Det finns fler människor som har täckjackor. Det finns flera gator. Täckjackor är vanliga.

Om LP, som var två meter ifrån, ser en mörkblå täckjacka på den springande mannen som springer in i gränden och LJ trettio sekunder senare, och som var fem meter ifrån, ser en mörkblå täckjacka på den springande mannen då behövs den ganska mycket att göra om den till en rock. Det räcker inte att någon sittandes tjugo meter bort i en bil på Sveavägen och som reagerat när den springande mannen är långt inne, i mörkret, i gränden.

Logik och förnuft kan lösa mordet men bara om man använder logik och förnuft (och skippar fantasin som startar som ett skvaller i Skandiahuset och byggs på av TP)
Senast redigerad av niokilometer 2022-07-28 kl. 10:58.
Citera
2022-07-28, 11:43
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

Om man borde lägga ner utredningen eller inte hänger väl på om man ser någon möjlighet att komma vidare framåt. Det kanske var rätt att lägga ner. Men nog av fel anledning. Som dessutom bidrar till att saken inte kunde få lite ro.

Väldig upptagenhet vid CA här.
Citera
2022-07-28, 11:47
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
SE utreddes som misstänkt först över 30 år senare. Går det att få fram konkreta bevis efter så lång tid?

Det man tycker borde ploppat upp när man kollat alla register, journaler osv är någon liten antydan till de extrema dragen i hans person som han som GM förutsätter.

Sånt försvinner inte med tiden.
Citera
2022-07-28, 12:20
Avslutad
Citat:
Det man tycker borde ploppat upp när man kollat alla register, journaler osv är någon liten antydan till de extrema dragen i hans person som han som GM förutsätter.

Sånt försvinner inte med tiden.

Extrema drag får stå för dig. Du har tydligen svårt att förstå men man måste inte ha extrema drag för att kunna döda en annan människa. Personer som ansetts som osannolika, snälla m.m. har ändå visat sig vara grova brottslingar. I attentat, mordförsök och mord mot politiker och liknande så har det visat sig att det ofta varit deras första grova brott.

http://anckarsater.blogspot.com/2019/08/palmemordet-2-garningsmannaprofilen.html

"Clarke avvisar det kaotiska mönstret hos gärningsmannen och säger att han måste ha varit en kontrollerad, eftertänksam och klartänkt person med genomsnittliga eller övergenomsnittliga begåvningsresurser som levt ett överkontrollerat liv med depression och ilska som stängts inne sedan barndomen, som inte var av den kaotiska typ man tidigare beskrivit utan snarare brustit emotionellt än materiellt. Motivet skulle vara politiskt för att imponera på eller få hämnd på nära personer, som han upplevt sig sviken av eller som föraktar honom på grund av hans misslyckanden."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/amerikansk-expert-pa-politiska-mord-skandiamannen-kan-ha-kant-skam
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in