2022-07-27, 15:47
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos
Det är inte Cluedo vi spelar.
Du har inte den blekaste aning om vart alla andra höll hus.
Alf Lundin - Kjell-Arne-Karlsson - Mirko Vuksic - Tomas Tarendi - Christer Andersson

Nej, det verkar finnas en tro på att det endast är de identifierade som kan vara GM.
"Knyta till mordplatsen", "Inte komma runt" är citat som misstolkas.
Citera
2022-07-27, 16:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Flera personer andra som var på platsen stämmer också delvis. Just det bevisat geografiska betyder naturligtvis ingenting i sammanhanget.

Vilka vittnen menar du då? Hur får du dem till att ens misstänkas som gm?
Citera
2022-07-27, 16:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Det var knappast så att alkoholmissbruket tilltog drastiskt i samband med mordet, däremot över tid.
-97 åkte han dit för rattfylla.

Ej heller hans ekonomiska bekymmer som redan fanns där innan mordet.

Vidare inga vittnesmål från vare sig Ex-frun eller bekanta om någon förändring i beteende, ånger eller ångest o.s.v.

Men det kanske endast är detta med "anhöriga, vänner, bekanta, grannar och kollegor" som du vill jämföra?

Jag skulle dock vilja dela upp detta med misstankarna i "före" och "efter".

Innan är det nog mycket få som kan tänka sig att ex. en familjefar, med jobb och socialt umgänge är en våldtäktsman.
Men efter, antingen endast i form av misstanke eller bevisat brott, så är det nog betydligt fler som ser möjligheten.

Som exemplet med "killen" som först blev misstänkt för Anna Lindh-mordet. Hela hans liv hängdes ut och även vänner beskrev hans "egenheter", vilket spädde på misstankarna o.s.v.
"Snälle-Bengt" visar detsamma.. (Han som dessutom redan begått brott i tonåren)

I fallet SE, så ser vi inte ens något sådant.(Efter att misstankarna riktats mot honom)

Jag är alltså inte övertygad om att alla dina övriga exempel stämmer heller. Möjligen något.
Hagamannen har jag inte studerat och undrar lite vad vänner och bekanta har att säga?

SE blev inte alls offentligt misstänkt varken 1986 eller senare när han levde. Det berodde främst på Hans Holmér, Ölvebro och åklagarna som var övertygade om CP tyvärr. Hur exakt SE mådde 1986 och om han ändrade beteende m.m. blev inte utrett eftersom han inte utreddes som en misstänkt t ex i förhör (och han blev inte anhållen, häktad, inga husrannsakningar gjordes m.m.) märkligt nog 1986. Alkoholmissbruket tilltog och han fick sluta i förtid på Skandia m.m. https://www.svtplay.se/video/29567032/palmemordaren

Finns som sagt hur många ex. som helst på grova brottslingar där anhöriga, vänner, bekanta, kollegor med flera inte trodde det om honom. Man landar nog fel när man först försöker lista ut vem det var och sedan försöker pressa in honom centralt på mordplatsen tiden för mordet. Hur ska ni kunna bevisa det?
Senast redigerad av SkandiahusetStig 2022-07-27 kl. 16:29.
Citera
2022-07-27, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Det är inte fel att namnge den personen de anser är skäligen misstänkt dvs SE. Annars kanske en del hade fått för sig att KP, Melander med flera ansåg att någon annan var misstänkt och spekulationerna kring det hade fått fart. Tidigare har åklagare öppet redovisat VG som misstänkt och CP så varför skulle det vara fel att namnge SE?

Jo jag menade att eftersom dom ändå inte kan komma till avslut..

Vilket dom kunde med t.ex CP
Citera
2022-07-27, 17:06
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
"SE är ju redan "internt" konstaterad som osannolik." Vart har du fått det ifrån? Snarare så att KP, Melander med flera ansåg att han är den mest sannolike gärningsmannen. Poliser misstänkte SE redan 1986. https://www.svtplay.se/video/29567032/palmemordaren

Och gmp i Palmemordet stämmer som sagt minst lika bra på SE som din teoretiske gm. Det finns inte minsta indicie eller bevis att din favoritkandidat var i närheten eller på mordplatsen tiden för mordet. Man kan konstatera att det finns osannolika gärningsmän men som ändå är gärningsmän- se tidigare inlägg.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/garningsmannaprofilen-sa-ratt-hade-fbi

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/amerikansk-expert-pa-politiska-mord-skandiamannen-kan-ha-kant-skam

Det finns många exempel på osannolika gärningsmän eller där ingen ens misstänkte dem för grova brott i.a.f. "snälle Bengt", Hagamannen i Umeå, Norcal rapist, Dubbelmördaren i Linköping, poliser t ex Golden state killer och Jeff Pelo som visat sig vara mördare, våldtäktsmän eller andra grova brottslingar där ingen misstänkte dem. Knark och våld inom medel- och överklass. Btk-mördaren var ansedd och omtyckt av vissa t ex i den religiösa församlingen han var föreståndare i, men ogillad av andra t ex de som blev utsatt för honom i hans sista jobb som compliance officer (hundfångare m.m.).

Du med flera verkar anse, tro att människor inte kan ha dubbelliv eller förstå att om ett tillfälle dyker upp kan göra så att någon begår ett allvarligt brott. Är man dessutom berusad m.m. så kan det göra att bägaren rinner över. Du kanske anser att man måste ha ett ruskigt, farligt utseende också? Man kan se snäll ut och vara från en finare familj/släkt, men ändå vara en grov och farlig brottsling.

Jag trodde att Den osannolika mördaren syftade på att SE som person är en mycket ovanlig och otrolig typ av gärningsman. Men att han sannolikt är det ändå.

Att de flesta mördare är män, yngre och tidigare straffade innebär inte att en 50-årig tidigare ostraffad kvinna inte kan dräpa någon. Men det är mycket sällsynt och osannolikt. Om analogin nu går fram.

Men min poäng rör främst den exempellösa graden av impulsivitet som SE-GM förutsätter (i öppna dörren -scenariot) hos honom. Impulser, små som stora, inhiberas hela tiden i frontalloberna. Det är så vi kan uppföra oss, bete oss enligt normer, uppfylla långsiktiga mål, skjuta upp belöningar, få saker gjorda osv osv. En mycket allvarlig störning i detta visar sig inte vid ett enstaka tillfälle, utan borde gett avtryck på livets alla områden. Något åtminstone.
Citera
2022-07-27, 17:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig

Jag trodde att Den osannolika mördaren syftade på att SE som person är en mycket ovanlig och otrolig typ av gärningsman. Men att han sannolikt är det ändå.

Att de flesta mördare är män, yngre och tidigare straffade innebär inte att en 50-årig tidigare ostraffad kvinna inte kan dräpa någon. Men det är mycket sällsynt och osannolikt. Om analogin nu går fram.

Men min poäng rör främst den exempellösa graden av impulsivitet som SE-GM förutsätter (i öppna dörren -scenariot) hos honom. Impulser, små som stora, inhiberas hela tiden i frontalloberna. Det är så vi kan uppföra oss, bete oss enligt normer, uppfylla långsiktiga mål, skjuta upp belöningar, få saker gjorda osv osv. En mycket allvarlig störning i detta visar sig inte vid ett enstaka tillfälle, utan borde gett avtryck på livets alla områden. Något åtminstone.

Med ditt resonemang så är t ex CP en mer sannolik mördare än SE? SE var dock en man (som hade gjort lumpen som sergeant, jobbat hos FMV m.m.) och inte en 50-årig kvinna. Men SE var bevisligen där med i stort sett rätt signalement och inget alibi, umgicks med andra Palmekritiska personer m.m. Sannolikheten är högre att det var SE än CP. Men man landar fel när man försöker lista ut vem det var och sedan försöker trycka in den personen i det lilla mordområdet och mordplatsen tiden för mordet. Sträckan mellan Skandiahuset och mordplatsen är bara 60 m, inte 500 m.
Senast redigerad av SkandiahusetStig 2022-07-27 kl. 17:24.
Citera
2022-07-27, 17:43
Medlem
Det här har nog postats i tråden tidigare men förhöret med Stig den 25 april 1986 finns inspelat på band

Länken heter https://avsnitt.press/2022/02/11/skandiamannen-talar---ett-forhor-om-palmemordet/

"Samhällsmagasinet Avsnitt skriver framförallt om nazistiska brott, ärekränkning, brister hos myndigheterna och offentlighetsprincipen. Tidskriften försöker dock ha en bred ansats och har publicerat artiklar även i andra ämnen. Den s.k. Skandiamannen, Stig Engström, som pekats ut som Olof Palmes mördare, förhördes den 25 april 1986, och förhöret spelades in på två kassettband. Avsnitt begärde att få del av det inspelade förhöret, som sedan länge finns tillgängligt i transkriberad form. Efter att ha fått rätt i domstol kan Avsnitt idag tillhandahålla förhöret i ljudform.

Polismyndigheten lämnar i regel inte ut digitala kopior, på grund av hur grundlagen är skriven. Förhöret är därför inspelat av Avsnitts utsände i polisens lokaler och finns tillgängliga för lyssnande här: kassettband 1 och kassettband 2 (© Samhällsmagasinet Avsnitt, 2022; se lagtexten). Förhöret i transkriberad textform finns här."
Citera
2022-07-27, 18:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Det här har nog postats i tråden tidigare men förhöret med Stig den 25 april 1986 finns inspelat på band

Länken heter https://avsnitt.press/2022/02/11/skandiamannen-talar---ett-forhor-om-palmemordet/

"Samhällsmagasinet Avsnitt skriver framförallt om nazistiska brott, ärekränkning, brister hos myndigheterna och offentlighetsprincipen. Tidskriften försöker dock ha en bred ansats och har publicerat artiklar även i andra ämnen. Den s.k. Skandiamannen, Stig Engström, som pekats ut som Olof Palmes mördare, förhördes den 25 april 1986, och förhöret spelades in på två kassettband. Avsnitt begärde att få del av det inspelade förhöret, som sedan länge finns tillgängligt i transkriberad form. Efter att ha fått rätt i domstol kan Avsnitt idag tillhandahålla förhöret i ljudform.

Polismyndigheten lämnar i regel inte ut digitala kopior, på grund av hur grundlagen är skriven. Förhöret är därför inspelat av Avsnitts utsände i polisens lokaler och finns tillgängliga för lyssnande här: kassettband 1 och kassettband 2 (© Samhällsmagasinet Avsnitt, 2022; se lagtexten). Förhöret i transkriberad textform finns här."

En verkligt intressant upptagning, ur flera aspekter. Efter att ha lyssnat på förhöret (eller SEs långa monolog snarare) är det inte svårt att förstå, varför KP och senaste PU misstänkte SE. Denna upptagning är en viktig pusselbit.
Citera
2022-07-27, 18:36
Medlem
Mycket prestige i det här. Har man lagt många år på att hitta mördaren och KP kommer fram till något annat är det säkert känsligt. Jag gissar att tongångarna varit annorlunda om det varit en namne eller Andersson som presenterades .
Citera
2022-07-27, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Mycket prestige i det här. Har man lagt många år på att hitta mördaren och KP kommer fram till något annat är det säkert känsligt. Jag gissar att tongångarna varit annorlunda om det varit en namne eller Andersson som presenterades .

När Christer Pettersson var på tapeten var det många som var övertygade om att han var gärningsman och det stärktes ju av att Lisbet ansåg att Christer P var gärningsmannen.

När Victor G satt häktad var det nog många som ansåg att han var skyldig
Podden med Dan Hörning har gjort inspelningar där man läst in hans förhör, och han har väldigt svårt att svara på frågor han får utan han svävar ut i alla möjliga saker som är helt oväsentliga.
Citera
2022-07-27, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
När Christer Pettersson var på tapeten var det många som var övertygade om att han var gärningsman och det stärktes ju av att Lisbet ansåg att Christer P var gärningsmannen.

När Victor G satt häktad var det nog många som ansåg att han var skyldig
Podden med Dan Hörning har gjort inspelningar där man läst in hans förhör, och han har väldigt svårt att svara på frågor han får utan han svävar ut i alla möjliga saker som är helt oväsentliga.

Absolut, jag tycker att det finns indicier mot alla de namngivna misstänkta. Däremot tror jag att flera här inte hade haft några problem om CA pekats ut på samma grunder som SE. Det jag också reagerar på är när man säger att CP är en klart troligare mördare än SE. Pettersson har faktiskt fått sin sak prövad och är därmed att betrakta som friad/oskyldig. Att då härja om att det är oetiskt att misstänka SE samtidigt som man slår på trumman för CP är märkligt. Anser jag.
Citera
2022-07-27, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Absolut, jag tycker att det finns indicier mot alla de namngivna misstänkta. Däremot tror jag att flera här inte hade haft några problem om CA pekats ut på samma grunder som SE. Det jag också reagerar på är när man säger att CP är en klart troligare mördare än SE. Pettersson har faktiskt fått sin sak prövad och är därmed att betrakta som friad/oskyldig. Att då härja om att det är oetiskt att misstänka SE samtidigt som man slår på trumman för CP är märkligt. Anser jag.

Christer P blev friad i domstolen och han hade ju också möjligheten att försvara sig.

När Krister Petersson presenterade sin bevisning så hade ju Stig ingen chans att försvara sig, det blev liksom spel mot ett tomt mål

Det blev i mitt tycke att antiklimax när Krister Petersson presenterade sin lösning, vi var väl rätt många som lyssnade på presskonferensen och jag trodde man hade fått tag i mordvapnet eller tagit fram DNA som kunde peka ut en gärningsman.
Jag tycker att bevisningen inte var särskilt stark
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in