2022-07-28, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Lite väl spekulativt. Har svårt att tro att en mamma med flera barn skulle göra det på det senaste barnet, är väl troligare att en förstagångsmamma inte kan hantera en sån situation

Vilken mamma som helst kan nog tappa det under rätt förutsättningar, men en ung förstagångspappa likaså. Nu får vi se om det blir häktning idag. Men det känns mer och mer som att mamman inte har med detta att göra. Om detta pågått längre tid så är det rimligt att hon blev gripen också, och han kan ju ha förklarat bort blåmärken med diverse förklaringar. Desto mer om det dessutom finns eventuell ärftlighet av EDS. ingen vill väl tro att ens sambo misshandlar ens bebis, för man vill inte tro att nån är kapabel till det.
Citera
2022-07-28, 07:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SskEwAq
Usch va hemsk att säga att man har säregna drag vi som har eds,
Jag ger själv detta, det tog hur lång tid som helst innan jag fick diagnos. Har inget som sticker ut mer än att huden är mycket elastisk och Att tex stor vikt inte syns som hängande buk eller så och man kan gå ner massor utan att huden blir hängande.

Du kanske inte ser dig själv som andra ser ditt utseende. Jag tycker personligen själv att de patienter jag mött med EDS har ett säreget utseende.
Citera
2022-07-28, 07:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Socks
En del här pratar om blåmärken, att bebisen kanske fått i sig medicin osv.

Ville bara tydliggöra ännu mer att enbart blåmärken inte gör att helikopter tillkallas.

Tillkallas en ambulanshelikopter så är det livshotande tillstånd.
Blåmärke är inte livshotande.

Jag spekulerar i att det kan ha varit ett luftvägsstopp som gått för långt där man kanske bankat för hårt på ungen och orsakat skador samt syrebrist.
Oklart.
Men det är så mina tankar går.
Citera
2022-07-28, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inthemiddle
Nej, jag håller med dig, vid ögat är det mycket misstänkt likt ett blåmärke och som du säger är det ju heller inte helt osannolikt med tanke på omständigheterna.
Men när jag så tydligt ser samma typ av "märke" på nappen och på byxbenet så blir jag tveksam.

Sen kan man ju diskutera, som det gjorts i tråden tidigare, om man verkligen skulle vara så korkad att lägga upp en bild på Instagram på sitt spädbarn med en blåtira.
Såna typer av diskussioner tror jag dock är helt meningslösa i såna här sammanhang för är man så jävla blåst att man misshandlar bebisar så ligger ribban jävligt lågt redan.

Det är dock märkligt att ge en bebis en blåtira tycker jag. Det vanliga är nypningar och skakvåld på bebisar. Nypningarna ger ofta blånader som ser ut som fingeravtryck.
Citera
2022-07-28, 08:08
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inthemiddle
Angående om det kan vara ett blåmärke vid höger öga på flickan på en av pappans Instagrambilder så kan man se liknande "märken" med samma färger på två andra ställen, se markeringar på bild.
Tittar man riktigt noga kan man även ana ytterligare ett sådant men betydligt svagare på höger armbåge.
Ja, även vid armbågen finns liknande blå färg. Det verkar vara ett önsketänkande hos vissa i tråden att pappan skulle ha lagt ut en bild på sin helt blåslagna dotter, men det är helt orimligt. Hur hade omgivningen reagerat om det verkligen varit blåmärken? Folk övertolkar och överanalyserar saker. Även filten hon ligger på skiftar i blått där det är lite skugga. Förklaringen är sannolikt att det är något med bilden, något filter eller mindre bra ljusförhållanden som ger den effekten. Visst kan man spekulera, men om man är dummare än tåget så ska man nog låta bli.
Citera
2022-07-28, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tycker att det ser ut som blåmärken, jag. Jag kommer ihåg när det var sådana här diskussioner i Haileyfallet ("spädbarnsfallet" i Kristianstad). Det fanns massor av foton, p.g.a. att mamman hade fotograferat sitt döende spädbarn i diverse fantasifulla arrangemang, i stället för att ta det till sjukhus - vem som helst såg ju hur lidande barnet var. Nåväl, då fanns det också blåmärken på bilderna, men vissa på Flashback skulle förstås hitta alternativa förklaringar till fläckarna. Sedan kom fuppen, och då var bilderna med där med blåmärkena inringade - fotona ingick som bevismaterial...

Det är ju ingen avlägsen tanke att det ÄR blåmärken, när man vet att fadern är misstänkt för "synnerligen grov misshandel"...

Om detta är rätt kvinna så kommenterar hon bilden på FB med att det är hennes brorsons barn.
Citera
2022-07-28, 08:50
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolver-Harry
Om detta är rätt kvinna så kommenterar hon bilden på FB med att det är hennes brorsons barn.

I så fall hoppas jag att någon gör orosanmälan avseende den familjen...
Citera
2022-07-28, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
Okej, jag har personligen inga såna erfarenheter av EDS patienters utseende.
Mina 2 vänner har inget av ovan nämnda drag och det är inget jag reagerat på de övriga ca 10 personerna jag träffat (påklädda) med sjukdomen.
Personligen har jag långa fingrar men jag vet inte om jag skulle kalla dom oproportionerliga.
Armarna är normala, inga ärr och såna märken, däremot bindvävsknölar på hälarna som döljs av sockar eller skor. Med andra ord, varken jag eller mina två vänner skulle gå identifiera som EDS patienter om du träffade oss på stan.

Jag ställer mig ändå frågande till om majoriteten har såna drag?
Vi har alla 3 över-elastisk hud, men det syns ju inte om du inte drar i den.

Det betvivlar jag inte en sekund!
vEDS syns nog i regel väldigt tydligt utanpå, men den är som sagt extremt sällsynt.

Du behöver inte ställa dig frågande till det eftersom det finns beskrivet i den vetenskapliga litteraturen, forskningen och är en del av hur diagnoserna ställs. Det är alltså fakta baserat på många tusentals patienter. Vad några fåtal av dina vänner eller andra är eller inte är har då ingen större relevans för det finns alltid variationer i en population.
Dessutom har du kanske inte klart för dig vad du ska titta efter och tittar efter det när du träffar någon för att umgås, inte för att utreda en diagnos.

Det är oavsett inget man diagnosticerar på spädbarn i bara farten även om föräldern har det. Det är inte alltid så tydligt (eftersom spädbarn och barn är naturligt överrörliga). Föds barnet och det finns flera tecken eller defekter som tyder på EDS kan det utredas och likaså om föräldern har en allvarlig form (inte bara den vaskulära). Då finns gentestning tillgängligt.
Tyvärr har inte många läkare koll på tecknen på EDS, Marfans och liknande syndrom.

Men bara för att mamman har EDS behöver inte barnet ha nedärvt syndromet. Om de däremot finner ovanliga skador eller gamla skador kan det vara relevant för de misstänkta att det utreds ordentligt. Är barnet ”bara” strypt till medvetslöshet och hjärnskador har det ju dock ingen relevans.
Citera
2022-07-28, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chariter
Hon har EDS enligt egen utsago på Instagram. Hon sitter i rullstol på ett foto och skriver att hon måste ha det vissa perioder pga smärtan etc.

Tack!!
Citera
2022-07-28, 09:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chariter
Hon har EDS enligt egen utsago på Instagram. Hon sitter i rullstol på ett foto och skriver att hon måste ha det vissa perioder pga smärtan etc.

Hur kan hon arbeta på ett BYGGE om hon sitter i rullstol..?
Citera
2022-07-28, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hur kan hon arbeta på ett BYGGE om hon sitter i rullstol..?

Hon är arbetsledare vilket är en tjänstemannaroll. Man arbetar då ute i produktion men inte som hantverkare så det är inte en lika fysisk tjänst.
Citera
2022-07-28, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeepRoses
Då återkommer jag till det här med hennes ex och om han istället kan ha något med detta att göra....

Mamman är alltså fortfarande gift med detta ex.
Samtidigt har hon en "ny" pojkvän sedan över ett år tillbaka (enligt Facebook) som hon har barn tillsammans med.
På adressen detta hände bor mamman ihop med nya pojkvännen och bebis men det märkliga är att exet/hennes man flyttade därifrån först för 8 veckor sedan? Den 1:a juni.

Kalla mig gammalmodig men vad är detta för familjekonstellation?
Vet man att hon fortfarande är gift med sitt ex?
Eller antar folk det bara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in