Citat:
Ursprungligen postat av
SkandiahusetStig
Vill bara visa att det finns många som inte setts som sannolika grova brottslingar av anhöriga, vänner, bekanta, grannar och kollegor med flera men ändå varit det. Engströms alkolholmissbruk blev allvarligare efter mordet men även tiden för mordet drack han en hel del verkar det som. Exakt hur mycket kan nog ingen bevisa 36 år senare.
Det var knappast så att alkoholmissbruket tilltog drastiskt i samband med mordet, däremot över tid.
-97 åkte han dit för rattfylla.
Ej heller hans ekonomiska bekymmer som redan fanns där innan mordet.
Vidare inga vittnesmål från vare sig Ex-frun eller bekanta om någon förändring i beteende, ånger eller ångest o.s.v.
Men det kanske endast är detta med "anhöriga, vänner, bekanta, grannar och kollegor" som du vill jämföra?
Jag skulle dock vilja dela upp detta med misstankarna i "före" och "efter".
Innan är det nog mycket få som kan tänka sig att ex. en familjefar, med jobb och socialt umgänge är en våldtäktsman.
Men efter, antingen endast i form av misstanke eller bevisat brott, så är det nog betydligt fler som ser möjligheten.
Som exemplet med "killen" som först blev misstänkt för Anna Lindh-mordet. Hela hans liv hängdes ut och även vänner beskrev hans "egenheter", vilket spädde på misstankarna o.s.v.
"Snälle-Bengt" visar detsamma.. (Han som dessutom redan begått brott i tonåren)
I fallet SE, så ser vi inte ens något sådant.(Efter att misstankarna riktats mot honom)
Jag är alltså inte övertygad om att alla dina övriga exempel stämmer heller. Möjligen något.
Hagamannen har jag inte studerat och undrar lite vad vänner och bekanta har att säga?