2022-07-27, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Propagandakriget är en sak, det militära kriget en helt annan. Man kan väl säga att i västmedia har Kiev vunnit propagandakriget (knappast oväntat, man går ju all in för Kiev) men Ryssland har haft initiativet i det militära kriget sedan dag ett, och i slutändan är det det senare som räknas. Enbart propaganda vinner inga krig.

Zelenskys mediala succé och höga svansföring i västmedia är i och för sig svår att finna motsvarigheter till, när det handlar om en ledare som haft så föga framgång i själva kriget (och vars land dessutom inte betalar någonting själva av alla sina vapen). Han själv och en del media jämför honom gärna med Churchill, det är en löjeväckande parallell i mina ögon. Jag ställer honom hellre mot general de Gaulle och hans sätt att uppträda och leda sitt lands väpnade styrkor och diplomati från London under kriget, och då blir jämförelsen inte heller smickrande.

Zelensky kör med anspråk, pushig retorik och grandiosa later av ett slag som hade varit totalt främmande för de Gaulle. lägger sig i alla andras angelägenheter och försöker t o m föreskriva för dem vad de ska göra eller låtsas som om de redan hade lovat honom det: "Tack Polen för att ni skickar stridsflygplan!" (nej, det hade de ingalunda lovat), "Tack Sverige för att ni utlovat att bygga upp Mariupol efter kriget och betala för det - hur går det för er andra länder, Nåå?" . Idiot.
Menar du verkligen att de gick som det skulle utanför Kiev för ryssarna ?
Citera
2022-07-27, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemvandaren
(---)

Sen är Zelensky ingen Churchill. Det fattar ju vem som helst. Men jag tror att man ska vara ganska försiktig med att hoppas att folket ska lyncha honom. Utanför telegram (och Vi-kommer-inte-anfall-Lavrov).

Tycker du det jag skriver känns som svald propaganda och att jag radikaliserad?
Jag jobbar inte för Rysslands räkning eller något sådant, därmed känner jag inte igen mig i din beskrivning av vad "ni borde tycka", "så här borde det ha låtit", "om man som rysskramare" osv, Jag representerar ingen annan än mig själv, och jag är svensk. Det här kriget är djuot destruktivt för EU och hela Europa; vi har dessutom ingen verklig anledning att backa upp Ukraina på det extrema sätt som EU och NATO gör, de skäl som oftast anförs är illusioner och, just det, propaganda.

Angående Zelensky så har han blivit exempellöst idoliserad och hyllad av en nästan enig västmedia, men det är också tydligt att många vanliga människor inom EU inte är lika blint förtjusta i honom. Precis som med Greta Thunberg, en intressant paralllell, så jobbar media med fiktioner och kulisser för att skapa en renritad och heroiserad bild av sin hjälte, en gestalt som till stora delar är fiktiv eller infogad i ett fiktionaliserat narrativ. Media ger en förljugen bild av vad Ukraina är för ett slags land, både korruptionen, fattigdomen och den aggressiva ukro-hypernationalismen är osynliggjorda.
Citera
2022-07-27, 09:50
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JamesWebb
Ryssarna påstår att de sköt ner alla missiler mot Antonovskijbron samtidigt som de förbjuder allmänheten att filma bron och stänger av trafiken 😅

Här kommer en bättre bild över skadorna: https://twitter.com/TpyxaNews/status/1552191830351126530?s=20&t=ZqA2h_i4s1uSi5aa4DfgYA

Närbilder. Bron är f n obrukbar. Extremt precisa träffar. USA vill visa sin precision.

https://twitter.com/Militarylandnet/status/1552198677388730369
Senast redigerad av Tillsson 2022-07-27 kl. 09:57.
Citera
2022-07-27, 09:53
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemvandaren
Se där. Lite för-erkända krigsbrott. Inga konstigheter.

Smart av Ryssen, sparar de tid och pengar för rättegångar och skipar rättvisan ändå.

En bonus hade varit om de namngav alla slaktade UAF artillerister så anhöriga till offren av 8 års terrorbombningar kan andas ut.

Men med tanke på hur dessa artillerister oftast dödas är det inte mycket, om inget, som kan identifiera dem.
Citera
2022-07-27, 09:54
Medlem
Tillssons avatar
Ukrainska soldater som vägrar gå i strid pga urusel beväpning.

Citat:
Soldiers of the 54th separate mechanized brigade stationed in Bakhmut (2nd rifle battalion, 6th rifle company) of the Armed Forces of Ukraine refuse to go under artillery fire, armed only with assault rifles and shovels.

https://twitter.com/Chronology22/status/1551991489705697283
Citera
2022-07-27, 09:57
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Närbilder. Bron är f n obrukbar.

Några små potthål som ryssrunkarna i tråden brukar säga.
Citera
2022-07-27, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det är klart att de kommer kollapsa.
Ryssland är fascinerande dysfunktionellt och den här invasionen är bland det knäppaste de gjort. Jeeezus.

Det räcker med att läsa om Tjernobyl-äventyret. Det säger allt. Ingen (ingen!) modern I-landsmänniska krälar runt i Tjernobyl och pissar på säkerheten, utom en plattskallad ryss.

Bara ryssar kan komma på något så inihelvete dumt.

Fullständigt hopplöst folk.
Självklart kommer Ryssland att kollapsa!

Sedan ungefär 1990 har Ryssland varit helt beroende av väst för sin produktion, allt det där är nu i det närmaste helt borta. Det mesta av den inhemska kunskapernas är borta.

De välutbildade har flytt landet, Ryssland för en massiv kampanj om att universitetsstudier leder till arbetslöshet och alkoholism, att bli militär är det enda rätta.

Det är med ett leende jag läser alla inlägg där Putinkramarna hävdar att Ryssland kommer att ”segra” när de inte har förstånd att inse att Ryssland redan har förlorat stort.
Citera
2022-07-27, 10:07
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Varför publicerar de fejkvideor från attacken? Varför behöver de ljuga?:

Fejkvideor?

Är detta också en fejkvideo?:

Citat:
Consequences of the Ukrainian precise artillery strike on Antonovsky Bridge near #Kherson. The bridge is unusable for vehicles now, one segment is heavily damaged.

Citera
2022-07-27, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag jobbar inte för Rysslands räkning eller något sådant, därmed känner jag inte igen mig i din beskrivning av vad "ni borde tycka", "så här borde det ha låtit", "om man som rysskramare" osv, Jag representerar ingen annan än mig själv, och jag är svensk. Det här kriget är djuot destruktivt för EU och hela Europa; vi har dessutom ingen verklig anledning att backa upp Ukraina på det extrema sätt som EU och NATO gör, de skäl som oftast anförs är illusioner och, just det, propaganda.

Angående Zelensky så har han blivit exempellöst idoliserad och hyllad av en nästan enig västmedia, men det är också tydligt att många vanliga människor inom EU inte är lika blint förtjusta i honom. Precis som med Greta Thunberg, en intressant paralllell, så jobbar media med fiktioner och kulisser för att skapa en renritad och heroiserad bild av sin hjälte, en gestalt som till stora delar är fiktiv eller infogad i ett fiktionaliserat narrativ. Media ger en förljugen bild av vad Ukraina är för ett slags land, både korruptionen, fattigdomen och den aggressiva ukro-hypernationalismen är osynliggjorda.

Synd att du klippte bort och svarade på så lite. Hade hoppats på mer. Naivt må hända.

Jag har aldrig sagt att du är Ryss eller jobbar för Ryssland. Jag har utgått ifrån dina inlägg, hur du ”argumenterar” och hellre undviker att svara. Däremot är du oerhört duktig på att in absurdum papegoja rysk propaganda. Därför hamnar du i gruppen ”ni” som har samma beteende.

För mig är det obegripligt, att du sitter på all världens öppna information, och ändå bestämmer dig för att den extremt lilla delen statstyrd info från krigets agressor är ’den sanningen’ du utgår från, utan undantag.

Dina inlägg är 100% till Rysslands försvar, allt annat är fake, föga imponerande, trams etc etc.
Citera
2022-07-27, 10:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Fejkvideor?

Är detta också en fejkvideo?:
De publicerade bilder från en bro i Mariupol som var helt raserad.

De där skadorna är fixbara. Det har att göra med att HIMARS inte är optimala för att förstöra broar.

Video: https://twitter.com/spriteer_774400/status/1552198983082205190?s=20&t=5CDasWCOy91hTo0nbKhWZw
Senast redigerad av LaVerdadTodo 2022-07-27 kl. 10:15.
Citera
2022-07-27, 10:12
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
De publicerade bilder från en bro i Mariupol som var helt raserad.

De där skadorna är fixbara. Det har att göra med att HIMARS inte är optimala för att förstöra broar.

Allt är fixbart ditt sär men inte för pissryssen.
Hen skulle ramla ner i hålet i fyllan och villan.
Citera
2022-07-27, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Goda nyheter. Khersonfronten har börjat röra på sig åt rätt håll. UAF har intygat för några dagar sedan att Kherson kommer att vara befriat innan augusti är slut.

https://liveuamap.com/en/2022/27-july-ukrainian-military-liberated-lozove-and-andriivka
https://www.ukrinform.net/rubric-ato/3537533-ukraine-army-regains-two-villages-kills-89-invaders-on-tuesday.html

Innan september månad är slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in