2022-07-27, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Beror helt på vad det är för kamin. Många kaminer är så dåliga att de drar ut värme ur huset, d.v.s har ett negativt energivärde.

En bra ordning är:

1. Värmepump.
2. Isolering.
3. Kamin byggd av en välrenommerad firma, kaminen ska ha energicertifikat.

Trams, du förväxlar med öppen spis

Kaminer har en verkningsgrad på 70-90%
Citera
2022-07-27, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Gepetto
Jag lyfte på locket.. fyllde i så många det gick ovanför. Har för mig mig att det gick åt 4 paket med stenar ifrån Byggmax.. lyfte också på delen stenen under glasruta där man kan ha ett askfat. Och tryckte i så mycket de gick! Blir brännhett och nöjd

Stort tack för detta tips!!
Citera
2022-07-27, 02:57
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schulman69
Kamin ger demens googla

Ah, ser ut att finnas en association. Så läge att anmäla till kommunen om grannarna eldar?

Results: The emission of PM2.5 from local residential wood burning was associated with dementia incidence with a hazard ratio of 1.55 for a 1 μg/m3 increase in PM2.5 (95% Confidence Interval (CI): 1.00-2.41, p-value 0.05). Study participants with an address in an area with the highest quartile of PM2.5 from residential wood burning and who also had a wood-burning stove were more likely to develop dementia than those in the lower three quartiles without a wood-burning stove with hazard ratios of 1.74 (CI: 1.10-2.75, p-value 0.018).
Citera
2022-07-27, 08:24
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
Trams, du förväxlar med öppen spis

Kaminer har en verkningsgrad på 70-90%

Inte om de har ett internt luftintag. Inte raketvetenskap att fatta men jag fattar att du inte är den vassaste skeden heller.
Citera
2022-07-27, 08:42
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ja, kamin är den bästa investeringen du kan göra! Särskilt med tanke på att vårt land har enorma tillgångar till råvaror (ved).

Lyssna inte en sekund på folk i tråden som yrar om annat, som isolering och "bara om det är tilluft utifrån" mm! Vilken kamin som helst blir ett lyft, men köp gärna en så stor som möjligt på en gång (och finns rimlig möjlighet så visst: ta tilluften utifrån).

Hälsningar
Damen utan el, med kamin, i gammalt dragit timmerhus, som aldrig fryser.

Du eldar för kråkorna och hånar dem som förespråkar en välfungerande uppvärmning?

Mitt hus var också dragigt och dåligt isolerat. När jag fixat det halverades vedförbrukningen.
Citera
2022-07-27, 08:46
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Du eldar för kråkorna och hånar dem som förespråkar en välfungerande uppvärmning?

Mitt hus var också dragigt och dåligt isolerat. När jag fixat det halverades vedförbrukningen.
Nej, inte alls. Däremot stämmer det inte att det är bättre att tilläggsisolera än att skaffa kamin.

Uppvärmning är en enkel procedur;
Skaffa en värmekälla.
Få värmen att stanna kvar.

I den ordningen. Till och med en eld utan någonting runt värmer, men självklart ökar effekten om du slår upp väggar, golv och tak runt.
Citera
2022-07-27, 09:01
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Många kaminer är så dåliga att de drar ut värme ur huset, d.v.s har ett negativt energivärde.
Du tänker på gammaldags öppna spisar, dom var hopplösa och hade 10-15% verkningsgrad. Det är lagkrav på att kaminer idag ska ha uppmätt verkningsgrad på minst 70%.
Citera
2022-07-27, 09:05
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Du tänker på gammaldags öppna spisar, dom var hopplösa och hade 10-15% verkningsgrad. Det är lagkrav på att kaminer idag ska ha uppmätt verkningsgrad på minst 70%.

Men fan läs tråden. Det spelar ingen roll vad verkningsgraden är om du inte har ett luftintag utomhus.
Citera
2022-07-27, 09:08
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Men fan läs tråden. Det spelar ingen roll vad verkningsgraden är om du inte har ett luftintag utomhus.
Att ta in luft utifrån är bra men det du skriver stämmer inte alls. Hög verkningsgrad betyder låg rökgastemperatur i skorstenen och att värmespridningen sker i rummet och inte åker ut genom skorstenen. Det är inte mycket genomströmning i moderna kaminer med små dragluckor.
Citera
2022-07-27, 09:19
Medlem
Aktieklipparns avatar
Jag införskaffade en stor kamin med värmelagring från Contura och är helnöjd med den i villan.
Övrig uppvärmning är en ny värmepump och endast 1 element på i 1 rum av 6.

På landet har jag två stugor med kaminer varav ena stugan helt oisolerad, och andra stugan
nybyggd och välisolerad och vilken enorm skillnad det är. Den oisolerade funkar bra på vår/höst.

Har för övrigt egen skog med ved livet ut
Citera
2022-07-27, 09:19
Medlem
dragan-shitfuckers avatar
Citat:
Att ta in luft utifrån är bra men det du skriver stämmer inte alls. Hög verkningsgrad betyder låg rökgastemperatur i skorstenen och att värmespridningen sker i rummet och inte åker ut genom skorstenen. Det är inte mycket genomströmning i moderna kaminer med små dragluckor.
Pundarn kommer aldrig att ge sig. Han har minsann rätt.
Citera
2022-07-27, 09:30
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Men sluta. Verkningsgrad mäter bara effekten ut från kaminen. Den mäter inte den totala effekten på huset. Det står t.o.m i mina arkitekturböcker, har för mig att det var med på provet t.o.m.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in