Citat:
Vår lägenhet är just nu värd 200 000:- mindre än för ett år sedan när vi köpte den. Hyran har gått upp med 6% nu och snart är min låsta ränta ett minne blott. Maten svindyr, bensinen svindyr. Som väl är har jag fått nytt jobb och kommer få 1700:- mer i plånboken. Liiite plåster på såren. Vi har gjort flera åtgärder. Planerar middagar i 14 dagar framåt. Storhandlar på Willys 2 ggr/månad och bara det vi behöver som står på listan, inga utsvävningar alls. Köper mjölk med lång hållbarhet, har dragit in på frukt och grönt. Lagar storkok och fryser in. Sambon bakar allt bröd själv. Vi har sagt upp alla onödiga abonnemang och prenumerationer. Vi har tack och lov lägenhet där värme ingår och billig ström så det känns skönt. Vi har bytt ut vår nyare Volvo diesel mot en äldre liten bensindriven bil som drar väldigt lite och som är billigare i skatt och försäkring. Vi tankar fullt varje gång bensinpriset faller när det höjs/är hutlöst dyrt tankar vi mindre men oftare. Vi har gått ifrån att äta hämtmat varje lördag till en gång i månaden. Med alla dessa åtgärder kan vi fortfarande spara en del varje månad. Ca 14 000:- per månad kan vi sätta in på sparkontot. Men innan allt blev svindyrt kunde vi spara 17000:- per månad. Oroar mig konstant inför framtiden. Allt känns som ett korthus som kommer rasa. Största skräcken är ju att banken skall gå i konkurs nu när man inte får hämta ut sina egna kontanter.
Spara 14000 kr i månaden är riktigt bra. Bra jobbat.
Sorry. Men man får inte kalla avgiften för hyra och komma undan med det...