2022-07-26, 20:55
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Vår lägenhet är just nu värd 200 000:- mindre än för ett år sedan när vi köpte den. Hyran har gått upp med 6% nu och snart är min låsta ränta ett minne blott. Maten svindyr, bensinen svindyr. Som väl är har jag fått nytt jobb och kommer få 1700:- mer i plånboken. Liiite plåster på såren. Vi har gjort flera åtgärder. Planerar middagar i 14 dagar framåt. Storhandlar på Willys 2 ggr/månad och bara det vi behöver som står på listan, inga utsvävningar alls. Köper mjölk med lång hållbarhet, har dragit in på frukt och grönt. Lagar storkok och fryser in. Sambon bakar allt bröd själv. Vi har sagt upp alla onödiga abonnemang och prenumerationer. Vi har tack och lov lägenhet där värme ingår och billig ström så det känns skönt. Vi har bytt ut vår nyare Volvo diesel mot en äldre liten bensindriven bil som drar väldigt lite och som är billigare i skatt och försäkring. Vi tankar fullt varje gång bensinpriset faller när det höjs/är hutlöst dyrt tankar vi mindre men oftare. Vi har gått ifrån att äta hämtmat varje lördag till en gång i månaden. Med alla dessa åtgärder kan vi fortfarande spara en del varje månad. Ca 14 000:- per månad kan vi sätta in på sparkontot. Men innan allt blev svindyrt kunde vi spara 17000:- per månad. Oroar mig konstant inför framtiden. Allt känns som ett korthus som kommer rasa. Största skräcken är ju att banken skall gå i konkurs nu när man inte får hämta ut sina egna kontanter.

Spara 14000 kr i månaden är riktigt bra. Bra jobbat.
Citera
2022-07-26, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Om du vill ha konkreta exempel från just bostadsmarknaden så betänk detta. Du köper en villa för 5 msek, varav 4 msek är lån. Staten kräver 1.5% av köpesumman, dvs 75k i ren stämpelskatt.

Din bostad ökar i värde till 10msek på 10 år men du måste flytta några mil för ett nytt jobb. Där ska du köpa en likvärdig villa som också kostar 10msek.

Staten avkräver dig ännu en stämpelskatt om 150k. Dessutom 22% reavinstskatt, 1.1msek på din gamla försäljning.

Du har alltså under dessa år inte fått ett bättre boende men staten har lyckats klämma ut 1.325 msek av dig i skatt. Du måste alltså nu sitta med 5.325 msek lån istället för 4 msek om du inte amorterat.

Under samma period har du (vid 3% ränta) fått tillbaka 360k i ränteavdrag.

Hur har staten INTE plundrat dig trots ränteavdraget??

Väldigt fint exempel från verkligheten!
Citera
2022-07-26, 21:01
Medlem
Citat:
Vår lägenhet är just nu värd 200 000:- mindre än för ett år sedan när vi köpte den. Hyran har gått upp med 6% nu och snart är min låsta ränta ett minne blott. Maten svindyr, bensinen svindyr. Som väl är har jag fått nytt jobb och kommer få 1700:- mer i plånboken. Liiite plåster på såren. Vi har gjort flera åtgärder. Planerar middagar i 14 dagar framåt. Storhandlar på Willys 2 ggr/månad och bara det vi behöver som står på listan, inga utsvävningar alls. Köper mjölk med lång hållbarhet, har dragit in på frukt och grönt. Lagar storkok och fryser in. Sambon bakar allt bröd själv. Vi har sagt upp alla onödiga abonnemang och prenumerationer. Vi har tack och lov lägenhet där värme ingår och billig ström så det känns skönt. Vi har bytt ut vår nyare Volvo diesel mot en äldre liten bensindriven bil som drar väldigt lite och som är billigare i skatt och försäkring. Vi tankar fullt varje gång bensinpriset faller när det höjs/är hutlöst dyrt tankar vi mindre men oftare. Vi har gått ifrån att äta hämtmat varje lördag till en gång i månaden. Med alla dessa åtgärder kan vi fortfarande spara en del varje månad. Ca 14 000:- per månad kan vi sätta in på sparkontot. Men innan allt blev svindyrt kunde vi spara 17000:- per månad. Oroar mig konstant inför framtiden. Allt känns som ett korthus som kommer rasa. Största skräcken är ju att banken skall gå i konkurs nu när man inte får hämta ut sina egna kontanter.

Insättningsgarantin finns. Är det över 1 MSEK så sprid ut på flera banker. Skulle dock inte ha likvida medel liggandes bara. Som Ray Dalio säger, "Cash is trash".
Citera
2022-07-26, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Krasch tvivlar jag på men det är ju den eviga frågan om vad en krasch är.

Men närmsta halvåret kan bli tråkigt med räntor, nedgång, elpris, bensin osv osv.
Kanske även längre tid även om jag tror det blir skakig något år sen hämtar sig allt men detta är såklart bara en gissning.

En krasch är alltid något man bara kan se i efterhand precis som med begreppet bubbla.

Håll ögonen på löneökningarna i Sverige hänger de med nu uppåt så kan det snabbt gå dåligt med ännu högre räntor
Citera
2022-07-26, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 365gmail
En krasch är alltid något man bara kan se i efterhand precis som med begreppet bubbla.

Håll ögonen på löneökningarna i Sverige hänger de med nu uppåt så kan det snabbt gå dåligt med ännu högre räntor

Jo precis.

Tycker även krasch är ett felaktigt uttryck, när en krasch kommer ska allt vara kört annars är det en stor mellan eller liten nedgång.
Känns som krasch används lite väl ofta härinne.

Men som sagt omöjligt att säga innan det hänt.
Citera
2022-07-26, 21:47
Medlem
Citat:
Jo precis.

Tycker även krasch är ett felaktigt uttryck, när en krasch kommer ska allt vara kört annars är det en stor mellan eller liten nedgång.

Krasch, chock osv används alldeles för mycket.
Det här är egentligen bara en justering av tillgångspriser när kostnaden för tillgången ökar (räntan). Ser man bara till hur mycket kostnaden ökat så motiverar det ca 20-25% i nedgång.
Citera
2022-07-26, 22:02
Medlem
Citat:

Jag ser bubblor. Men jag vet att de flesta är för korkade för att göra det. Krävs lite objektivitet.
Citera
2022-07-26, 22:19
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Jo precis.

Det är faktiskt inte omöjligt att förutse en krasch, se filmen The Big Short som referens. Skillnaden idag är att bankerna inte tagit samma risk, men bolånetagarna har tagit en större risk (eller blivit tvingade till det).

Man märker om systemet ballar ur och man får väl vara ärlig och säga att det ballat ur lite med en ”värdeökning” på över 100% sedan senaste kris. Det är samma mekanism som driver prisökningarna på bostadsmarknaden idag som då, lån.

Ju högre priser, desto högre lån. Ju högre lån, desto högre priser, desto högre lån…

Som någon poängterade: ”säljer jag mitt hus, som gått upp 100% i pris, för 10 miljoner och ska köpa ett likvärdigt hus för 10 miljoner, då måste jag ta mer lån”…

Ja, men då är frågan om personen har ekonomin att köpa bostad för 10 miljoner, vilket väldigt få har om vi pratar löner.

Vad händer om marknaden vänder och priserna faller 50%? Tekniskt sett är du på +-0 men egentligen sitter du på 110% i lån och du riskerar förlora allt du äger.

Så frågan är när vi når bristningsgränsen?
Citera
2022-07-26, 22:32
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Krasch, chock osv används alldeles för mycket.
Det här är egentligen bara en justering av tillgångspriser när kostnaden för tillgången ökar (räntan). Ser man bara till hur mycket kostnaden ökat så motiverar det ca 20-25% i nedgång.

En skuld är inte en tillgång.

Räntan är en betalning för en tjänst (lånet). ”Tillgången” är en säkerhet för skulden och går säkerheten ner i värde så går skulden upp i pris.
Citera
2022-07-26, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Det är faktiskt inte omöjligt att förutse en krasch, se filmen The Big Short som referens. Skillnaden idag är att bankerna inte tagit samma risk, men bolånetagarna har tagit en större risk (eller blivit tvingade till det).

Man märker om systemet ballar ur och man får väl vara ärlig och säga att det ballat ur lite med en ”värdeökning” på över 100% sedan senaste kris. Det är samma mekanism som driver prisökningarna på bostadsmarknaden idag som då, lån.

Ju högre priser, desto högre lån. Ju högre lån, desto högre priser, desto högre lån…

Som någon poängterade: ”säljer jag mitt hus, som gått upp 100% i pris, för 10 miljoner och ska köpa ett likvärdigt hus för 10 miljoner, då måste jag ta mer lån”…

Ja, men då är frågan om personen har ekonomin att köpa bostad för 10 miljoner, vilket väldigt få har om vi pratar löner.

Vad händer om marknaden vänder och priserna faller 50%? Tekniskt sett är du på +-0 men egentligen sitter du på 110% i lån och du riskerar förlora allt du äger.

Så frågan är när vi når bristningsgränsen?

Blir ju en oändlig diskussion, om 10 personer förutser en krasch fast 1000 personer försökt tidigare och haft fel har de 10 som gjorde det vid rätt tid haft tur eller enbart förutsett detta?

Jag tycker väl det innebär en hel del tur att förutse vad som ska hända i framtiden men absolut det kanske finns de som vet till 100%.

Är väl lite offtopic och ingen idé att prata vidare om då det egentligen inte finns något självklart svar.
Citera
2022-07-26, 22:38
Medlem
Citat:

Men vänta här nu, i denna tråd och även den förra så påpekade jag gång på gång att vanliga svennar blir drabbade som värst men blev då nedskjuten varenda gång av trådens mongon med att de som köper BR i Sverige faktiskt är ingenjörsgenier allihop och att allt under 50-60k i lön = låginkomsttagare. Frågar du liksom-fb så tycker han väl att det inte är fel om du ska lägga 75% av din disponibla inkomst på boendet samtidigt som de stackars byggarna knappt har några marginaler och du minsann har betalat underpris för din lägenhet.

Orelaterat detta så snyggt jobbat med 14k/mån, jag tror att du och din sambo är unika med detta, inte förrän kreditkorten är maxade så kommer svensson att sluta konsumera.
Citera
2022-07-26, 22:47
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Hyran har gått upp med 6% nu

Avgiften!!111!1!1!!! Sorry. Men man får inte kalla avgiften för hyra och komma undan med det...

För övrigt är allting under 8% avgiftshöjning en real sänkning i år. Med tanke på att inflationen är över 8%! En 4% avgiftshöjning i år är som en 1% höjning för ett par år sedan.

Citat:
Allt känns som ett korthus som kommer rasa. Största skräcken är ju att banken skall gå i konkurs nu när man inte får hämta ut sina egna kontanter.

Nu tar vi det lilla lugna här....

Din bank kan gå i konkurs hur mycket den vill för dina pengar är skyddade av en statlig insättningsgaranti upp till cirka 1 miljon hos nästan alla seriösa svenska banker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in