Citat:
Ursprungligen postat av
JohnWicks
Såg Rambo 1 i bion nyligen och måste nog säga att jag ger den 10/10. Nu har jag lärt mig att soldater i krig kan drabbas av symtom när de kommer hem och hur det kan te sig. När jag var yngre så förstod jag inte den psykologiska biten av filmen och vad Rambo led av.
Rambo 2 och 3 var inte lika bra nu som när jag var yngre. De saknar djup tycker jag och är rätt fåniga.
Rambo (2008) gillar jag mycket och den kan jag ge riktigt högt betyg!
Den senaste filmen där en tjej blir kidnappad är usel... Den vill jag inte ens veta av. En överkryssad kalkon.
Om du har Netflix så har dom ett serie-ihopkok med namnet
Five Came Back: The Reference Films, som består utav 12st amerikanska propaganda-filmer från 1942 till 1947.
En av dom, den sista i raden(filmerna i form av serieavsnitt kommer för övrigt
inte i kronologisk ordning) är
Let There Be Light (1946/1980) som filmades 1946, men ansågs ge en sån skrämmande bild av vad soldater kan drabbas av, så den
begravdes av amerikanska militären och gavs inte ut fören 1980.
https://www.netflix.com/se-en/title/81405851
Vill man söka fram den i Netflix-appen så sök på "1940" varvid kategorin "
Movies from the 1940s" blir valbar, där finns ungefär 40st filmer från sagda årtionde, den har en knallrött omslag.
Filmen handlar just som soldaters psykiska följder efter kriget, och alltså i viss mån om just det stackars Rambo led av. Såg den bara häromdagen, och eftersom just
First Blood (1981) är en av mina favoritfilmer så var den väldigt intressant att se.
Finns även på Youtube insåg jag nu, men jag är osäker på om det finns fungerande/korrekt textning där:
https://www.youtube.com/watch?v=lQPoYVKeQEs
---
First Blood är även en bra film att tipsa kvinnor om ifall man vill dom ska börja uppskatta action-filmer, man kan sälja in den ganska lätt med följande punkter:
1) ingen skjuts ihjäl.
2) ingen blir dödad(jag räknar inte självmord genom ovilja att använda säkerhetsbälte).
3) För dom som gillar
The Bourne Identity med en snygging som går rakt igenom alla fulingar.
4) massa vacker natur
5) den handlar om en stackars man som mår väldigt dåligt och mest av allt behöver en stor kram.
6) en man som storgråter mer än vad du någonsin sett förut i en film.
7) man kommer själv börja gråta av slutscenen.
8) den rödhåriga fjollan från CSI Miami.
Samtliga kvinnor jag sålt in den hos med några eller alla av dom punkterna har efteråt sagt att dom uppskattade filmen väldigt mycket. Dom som sen tog steget och såg
Rambo: First Blood Part II (1985) var väl inte alltid lika imponerande, men ett steg i taget.
Det går att sälja in 2'an med att snubben i 1'an träffar en kvinna, och att den har en väldigt romantisk scen som påminner om
Legends of the Fall (1994).
3'an kan man försöka sälja in med att den har en väldigt fin bromance-story.
4'an kan man sälja in med att Rambo ska hjälpa en stackars kvinnlig volontär i Burma.