2009-07-10, 02:54
Medlem
Jag såg precis First Blood del 2 och skriver en kort recension som följetong.
Rambo 2 var inte i närheten lika bra som del 1, detta beror kanske mest på att jag var så exhalterad efter att ha sett den magnifika ettan och förväntade mig storverk även här. Jag anade dock att det skulle vara mer pang-pang-inriktat då storyn får lida och detta stämde ypperligt. Det mesta av krutet (höhö) lades på storskaliga explosioner kändes det som. Visst var det fräcka scener när Rambo jagade gulingarna i djungeln men overall var det allt för mycket effektsökeri. Jag undrar vilka patroner som är i storlek av en vanlig pistolkula som kan spränga en människa helt och hållet (den han skjuter med pilbågen). Dels betedde sig soldaterna otroligt orutinerat och fånigt då de både hade värdelöst sikte och även totalt underskattade Rambo.
Jag ger Rambo First Blood del två 6/10 i betyg eftersom trots stora brister ändå underhöll för stunden.

Jag får se på resterande filmer vid senare tillfällen, men 3an ska ju vara värdelös enligt de flesta. Nåväl, "I´ll be back"
Citera
2009-07-23, 19:27
Medlem
filmtokigs avatar
hehe Ja det kan vara lite "overkligt" i de nyare rullarna.
First Blood står vid sidan och totalt ÄGER!

First Blood 10/10
Rambo 2 8/10
Rambo 3 5/10
John Rambo 9.999/10 egentligen 10/10 men inget rubbar first blood

http://www.youtube.com/watch?v=lc7pMuaku1o&feature=PlayList&p=ADD1130BCDE 3F66C&playnext=1&playnext_from=PL&index=64
Citera
2009-07-23, 19:36
Medlem
baretta1s avatar
First Blood 10/10
Rambo 2 7/10
Rambo 3 8/10
Rambo 4 10/10

Tycker att 3'an var underskattad och med 4'an så var cirkeln sluten

Citat:
Ursprungligen postat av filmtokig
hehe Ja det kan vara lite "overkligt" i de nyare rullarna.
First Blood står vid sidan och totalt ÄGER!

First Blood 10/10
Rambo 2 8/10
Rambo 3 5/10
John Rambo 9.999/10 egentligen 10/10 men inget rubbar first blood

http://www.youtube.com/watch?v=lc7pMuaku1o&feature=PlayList&p=ADD1130BCDE 3F66C&playnext=1&playnext_from=PL&index=64
Citera
2011-02-05, 09:04
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Boken first blood (tvekampen)
Är det någon som vet vart man kan hitta den i nyskick och inte i begagnad version.
Tacksam för svar
Citera
2022-07-23, 11:09
Medlem
Halvt OffTopic, men för dom som gillar att se filmer som ger First Blood-vibbar, så rekommenderas svenska romantiska dramat Driver Dagg Faller Regn (1947), utöver att delar av storyn matchar med antagonister som skapar en situation ur tomma intet pga sin egna fördomsfulla dumhet, så finns en del scener som utspelar sig vid en fors väldigt lik den i First Blood, och en passage i filmen med en specifik scen påminner väldigt mycket om när Rambo jagas av alla naiva idioter och gömmer sig i vattnet..

Jag är genuint öppen för möjligheten att David Morell fann inspiration till Tvekampen (1973) från den scenen, eller dom delar av filmen som går ut på att protagonisten jagas av okunnigt fördomsfullt byfolk med högafflar och bazookas i högsta hugg. Även tillgripande av fordon för flykt, med fullställ i kurvorna och krasch finns med.

Likaså stämmer delar av dialogen in på Rambo:

Citat:
-Ni fick honom inte idag heller förstår jag?
-Nej.
-Ni borde skämmas som jagar en människa på det här viset.
-Det är inte fråga om en vanlig människa, det är fan med i spelet.

Den finns på CMore och brukar sändas på SVT då och då, och sannolikt även TV4's filmkanaler..

https://www.cmore.se/film/11796680-driver-dagg-faller-regn

Edit: Det slog mig även nu att huvudrollens utseende är likt Rambo's.
Senast redigerad av pumahunter 2022-07-23 kl. 11:43.
Citera
2022-07-24, 12:25
Medlem
Världens bästa actionfilm? Nja, det skulle jag inte säga att första filmen med John Rambo är. Den är dock utmärkt och den andra och tredje filmen är också väldigt bra, om jag minns rätt. Fjärde filmen från 2008 har jag inte sett men såg "Last Blood" på bio och den var väldigt bra. Blodig som få andra filmer.
Citera
2022-07-26, 22:26
Medlem
Såg Rambo 1 i bion nyligen och måste nog säga att jag ger den 10/10. Nu har jag lärt mig att soldater i krig kan drabbas av symtom när de kommer hem och hur det kan te sig. När jag var yngre så förstod jag inte den psykologiska biten av filmen och vad Rambo led av.

Rambo 2 och 3 var inte lika bra nu som när jag var yngre. De saknar djup tycker jag och är rätt fåniga.
Rambo (2008) gillar jag mycket och den kan jag ge riktigt högt betyg!

Den senaste filmen där en tjej blir kidnappad är usel... Den vill jag inte ens veta av. En överkryssad kalkon.
Citera
2022-07-26, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Såg Rambo 1 i bion nyligen och måste nog säga att jag ger den 10/10. Nu har jag lärt mig att soldater i krig kan drabbas av symtom när de kommer hem och hur det kan te sig. När jag var yngre så förstod jag inte den psykologiska biten av filmen och vad Rambo led av.

Rambo 2 och 3 var inte lika bra nu som när jag var yngre. De saknar djup tycker jag och är rätt fåniga.
Rambo (2008) gillar jag mycket och den kan jag ge riktigt högt betyg!

Den senaste filmen där en tjej blir kidnappad är usel... Den vill jag inte ens veta av. En överkryssad kalkon.
Om du har Netflix så har dom ett serie-ihopkok med namnet Five Came Back: The Reference Films, som består utav 12st amerikanska propaganda-filmer från 1942 till 1947.

En av dom, den sista i raden(filmerna i form av serieavsnitt kommer för övrigt inte i kronologisk ordning) är Let There Be Light (1946/1980) som filmades 1946, men ansågs ge en sån skrämmande bild av vad soldater kan drabbas av, så den begravdes av amerikanska militären och gavs inte ut fören 1980.

https://www.netflix.com/se-en/title/81405851

Vill man söka fram den i Netflix-appen så sök på "1940" varvid kategorin "Movies from the 1940s" blir valbar, där finns ungefär 40st filmer från sagda årtionde, den har en knallrött omslag.

Filmen handlar just som soldaters psykiska följder efter kriget, och alltså i viss mån om just det stackars Rambo led av. Såg den bara häromdagen, och eftersom just First Blood (1981) är en av mina favoritfilmer så var den väldigt intressant att se.

Finns även på Youtube insåg jag nu, men jag är osäker på om det finns fungerande/korrekt textning där:

https://www.youtube.com/watch?v=lQPoYVKeQEs

---

First Blood är även en bra film att tipsa kvinnor om ifall man vill dom ska börja uppskatta action-filmer, man kan sälja in den ganska lätt med följande punkter:

1) ingen skjuts ihjäl.
2) ingen blir dödad(jag räknar inte självmord genom ovilja att använda säkerhetsbälte).
3) För dom som gillar The Bourne Identity med en snygging som går rakt igenom alla fulingar.
4) massa vacker natur
5) den handlar om en stackars man som mår väldigt dåligt och mest av allt behöver en stor kram.
6) en man som storgråter mer än vad du någonsin sett förut i en film.
7) man kommer själv börja gråta av slutscenen.
8) den rödhåriga fjollan från CSI Miami.

Samtliga kvinnor jag sålt in den hos med några eller alla av dom punkterna har efteråt sagt att dom uppskattade filmen väldigt mycket. Dom som sen tog steget och såg Rambo: First Blood Part II (1985) var väl inte alltid lika imponerande, men ett steg i taget.

Det går att sälja in 2'an med att snubben i 1'an träffar en kvinna, och att den har en väldigt romantisk scen som påminner om Legends of the Fall (1994).

3'an kan man försöka sälja in med att den har en väldigt fin bromance-story.

4'an kan man sälja in med att Rambo ska hjälpa en stackars kvinnlig volontär i Burma.
Citera
2022-07-27, 01:42
Medlem
Giant Squids avatar
Som kurisosa så undrar man hur Rambo lyckades bli en italienare då han i själva verket var en svennebanan ifrån Hisingen.
Citat:
Peter Gunnarsson Rambo (10 June 1611, Hisingen, Gothenburg, Sweden – 21 January 1698, Wicaco, Pennsylvania, United States) was a Swedish immigrant to New Sweden
[url]https://en.m.wikipedia.org/wiki/Peter_Gunnarsson_Rambo[/url
Citat:
But did you know that the name Rambo was introduced to North America by a Swedish immigrant in the seventeenth century?
Peter Gunnarsson Rambo was born in 1612 on the island of Hisingen, outside of the newly founded city of Gothenburg. It is not known why he left Sweden for North America, but what we do know is that he took the name “Rambo” when he arrived in Delaware. In Sweden he had been known as Peter Gunnarsson.

The name Rambo is most likely derived from the place where Peter Gunnarsson Rambo was born, Ramberget. Ramberget is a rock on the island of Hisingen, today a part of the city of Gothenburg. The name means “Raven’s rock”. In Swedish the suffix -bo means “homestead” or “farm”. Consequently, “Rambo” means the “Raven’s homestead”.
https://ehkern.com/2013/09/19/the-first-rambo-came-from-sweden/

Hade Dolph fixat rollen bättre med Sylvester som coordinator? Hypotetisk fråga då detta var innan de kände varandra.
Citera
2022-07-27, 01:52
Medlem
Det hade kunnat bli den bästa actionfilmen någonsin. Om de inte hade gjort en sell-out utan i stället valt att vara boken trogen.
Och egentligen skulle det inte vara en ren ”action”-film, mer ett mörkt psykologiskt drama.
Citera
2022-07-27, 02:01
Medlem
Die Hard, Jägarna, Kanonerna på Navarone och några till är minst lika bra. Svårt att rangordna dem.
Citera
2022-07-27, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Om du har Netflix så har dom ett serie-ihopkok med namnet Five Came Back: The Reference Films, som består utav 12st amerikanska propaganda-filmer från 1942 till 1947.

En av dom, den sista i raden(filmerna i form av serieavsnitt kommer för övrigt inte i kronologisk ordning) är Let There Be Light (1946/1980) som filmades 1946, men ansågs ge en sån skrämmande bild av vad soldater kan drabbas av, så den begravdes av amerikanska militären och gavs inte ut fören 1980.

https://www.netflix.com/se-en/title/81405851

Vill man söka fram den i Netflix-appen så sök på "1940" varvid kategorin "Movies from the 1940s" blir valbar, där finns ungefär 40st filmer från sagda årtionde, den har en knallrött omslag.

Filmen handlar just som soldaters psykiska följder efter kriget, och alltså i viss mån om just det stackars Rambo led av. Såg den bara häromdagen, och eftersom just First Blood (1981) är en av mina favoritfilmer så var den väldigt intressant att se.

Finns även på Youtube insåg jag nu, men jag är osäker på om det finns fungerande/korrekt textning där:

https://www.youtube.com/watch?v=lQPoYVKeQEs

---

First Blood är även en bra film att tipsa kvinnor om ifall man vill dom ska börja uppskatta action-filmer, man kan sälja in den ganska lätt med följande punkter:

1) ingen skjuts ihjäl.
2) ingen blir dödad(jag räknar inte självmord genom ovilja att använda säkerhetsbälte).
3) För dom som gillar The Bourne Identity med en snygging som går rakt igenom alla fulingar.
4) massa vacker natur
5) den handlar om en stackars man som mår väldigt dåligt och mest av allt behöver en stor kram.
6) en man som storgråter mer än vad du någonsin sett förut i en film.
7) man kommer själv börja gråta av slutscenen.
8) den rödhåriga fjollan från CSI Miami.

Samtliga kvinnor jag sålt in den hos med några eller alla av dom punkterna har efteråt sagt att dom uppskattade filmen väldigt mycket. Dom som sen tog steget och såg Rambo: First Blood Part II (1985) var väl inte alltid lika imponerande, men ett steg i taget.

Det går att sälja in 2'an med att snubben i 1'an träffar en kvinna, och att den har en väldigt romantisk scen som påminner om Legends of the Fall (1994).

3'an kan man försöka sälja in med att den har en väldigt fin bromance-story.

4'an kan man sälja in med att Rambo ska hjälpa en stackars kvinnlig volontär i Burma.

Jag har lyssnat på intervju med en svensk man som kom tillbaka från att ha varit med i FN. Han hade varit med om krig i skarpt läge flera gånger.
Han levde isolerat och hade tex alltid med sig en handgranat när han handlade. Han hade känslan att det fanns krypskyttar överallt. Han hade gjort om köket till någon verkstad. Han sade att varje gång han möter en människa så har han i kriget lärt sig att man måste tänka ut hur man ska döda människan så man tittar efter föremål och räknar ut hur man ska döda. Vilket gör att hjärnan blir "överhettad " om han går ner på stan och möter stora grupper av människor.

Sen att skådespelare och musiken osv är världsklass i Rambo gör filmen till en av de bästa tycker jag.

Tack för tipset. Är den serien du nämner sevärd? Jag har tillgång till de flesta filmer ink allt från Netflix via fildelning så jag kan få tag i dem. Dock tittar jag inte överdrivet mycket utan det blir runt 50 filmer per år kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in