2022-07-26, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nu säger iofs facken att de inte skall kräva inflationskompensation nästa år. Det bygger iofs på att RB inte vilar på hanen och höjer räntan snabbare och stärker kronan för att bromsa inflationen. Annars har vi snart en inflationsspiral.

Exakt, och varför gör det detta? De ska ju värna sina medlemmars bästa. Att göra de fattigare är i min värld inte att värna.

RB kan tyvärr inte påverka detta själva. Inflationsspiralen är igång i USA. Då vi lever i en globaliserad värld så är jag väldigt övertygad om att detta spiller över på lönerna även här.
Citera
2022-07-26, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Försöker du säga att du gått back under din bostadskarriär upp till sekelskiftevåningen nu?

Man betalar inte stämpelskatt för lägenheter. Kanske bra att du kollar upp det innan du flyttar från din hyrestta i Skärholmen eller vart du nu bodde. Och uppgraderar till ett vrak i skogen/orten
Citera
2022-07-26, 18:38
Medlem
Citat:

Slemhögska institutet har i sin kvalitativa undersökning av 30 villaobjekt utanför Stockholm fått information att samtliga står helt utan bud eller budgivare dragit tillbaka det.
Det glimrande guldet blev till kattguld.

Vad menar du egentligen??

30 av 30 utan bud??
30 av 100??

På dig låter det som att inget säljs utanför Stockholm, detta stämmer ju såklart inte.
Citera
2022-07-26, 18:45
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Exakt, och varför gör det detta? De ska ju värna sina medlemmars bästa. Att göra de fattigare är i min värld inte att värna.

RB kan tyvärr inte påverka detta själva. Inflationsspiralen är igång i USA. Då vi lever i en globaliserad värld så är jag väldigt övertygad om att detta spiller över på lönerna även här.
RB kan sluta att sälja kronor och köpa kronor istället, det skulle stärka kronan och minska den importerade inflationen, avveckla obligationsköpen helt och hållet samt öka takten rejält i räntehöjningarna. 125 punkter på nästa möte och kanske lika mycket till före årskiftet.
Det skulle iofs sparka ut fastighetsmarknaden i fritt fall, men kanske ett pris att betala på kort sikt.
Att sitta på händerna och hoppas att inflationen försvinner av sig självt och några småpetningar upp till 1,75 % i repa är melodin tror jag kommer kosta mer på längre sikt.
Håller inflationen i sig måste löneökningarna komma och det kommer att leda till ökande arbetslöshet.
Vi riskerar att glida in i 70 talet igen, där hela industrigrenar slås ut.
Citera
2022-07-26, 19:46
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Om du vill ha konkreta exempel från just bostadsmarknaden så betänk detta. Du köper en villa för 5 msek, varav 4 msek är lån. Staten kräver 1.5% av köpesumman, dvs 75k i ren stämpelskatt.

Din bostad ökar i värde till 10msek på 10 år men du måste flytta några mil för ett nytt jobb. Där ska du köpa en likvärdig villa som också kostar 10msek.

Staten avkräver dig ännu en stämpelskatt om 150k. Dessutom 22% reavinstskatt, 1.1msek på din gamla försäljning.

Du har alltså under dessa år inte fått ett bättre boende men staten har lyckats klämma ut 1.325 msek av dig i skatt. Du måste alltså nu sitta med 5.325 msek lån istället för 4 msek om du inte amorterat.

Under samma period har du (vid 3% ränta) fått tillbaka 360k i ränteavdrag.

Hur har staten INTE plundrat dig trots ränteavdraget??

Du betalar enbart skatt på vinsten om du säljer, hur gör du en förlust här? Vari ligger förlusten? Du betalar 22% skatt på vinsten och behåller 78% av vinsten som du inte förtjänat direkt.

Bara för att ditt hus gått upp i värde betyder det inte att du har ekonomin att köpa huset för det värdet.

Det är många som bor i hus de inte själva skulle ha råd att köpa idag på grund av rådande prisläge.
Citera
2022-07-26, 19:47
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Man betalar inte stämpelskatt för lägenheter. Kanske bra att du kollar upp det innan du flyttar från din hyrestta i Skärholmen eller vart du nu bodde. Och uppgraderar till ett vrak i skogen/orten

Du pratade om reavinstskatt också din guldfisk, det måste man betala som klubbmedlemskaps innehavare också.
Så har du gått back under bostadskarriären upp till sekelskiftvåningen eller vad menade du med ditt förra inlägg?
Senast redigerad av slemhog 2022-07-26 kl. 20:10.
Citera
2022-07-26, 19:53
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Vad menar du egentligen??

30 av 30 utan bud??
30 av 100??

På dig låter det som att inget säljs utanför Stockholm, detta stämmer ju såklart inte.

Det gäller 30 villaobjekt med ganska låga utgångspriser i relation till andra.
Samtliga bostäder på hemnet, som det inte står budgivning pågår och inga visningstider står listade, står utan bud. Fyfan, mer än hälften av listade objekt står utan bud!

hösten kommer bli nattsvart om nästa inflationsrapport visar på fortsatt ökad inflation och flera stora räntehöjningar kommer framöver nu.
Det lutar just nu åt bostadskrasch närmaste halvåret-året.
Politikerna ska överhuvudtaget inte lägga sig i den fria marknaden utan låta den ha sin gång nu, eller hur liksom-fb, kurt-sune och Fladderskallen, som marknadsapor/kapitalister håller ni väl med slemhog på den punkten?!
Senast redigerad av slemhog 2022-07-26 kl. 20:01.
Citera
2022-07-26, 20:01
Medlem
”Watch the Fed abandon forward guidance and rate commitments and embrace data-dependency. This cycle of hikes ends at 2 pm tomorrow. Buy bonds.” -
David Rosenberg (Rosenberg Reaserch)
Citera
2022-07-26, 20:05
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
RB kan sluta att sälja kronor och köpa kronor istället, det skulle stärka kronan och minska den importerade inflationen, avveckla obligationsköpen helt och hållet samt öka takten rejält i räntehöjningarna. 125 punkter på nästa möte och kanske lika mycket till före årskiftet.
Det skulle iofs sparka ut fastighetsmarknaden i fritt fall, men kanske ett pris att betala på kort sikt.
Att sitta på händerna och hoppas att inflationen försvinner av sig självt och några småpetningar upp till 1,75 % i repa är melodin tror jag kommer kosta mer på längre sikt.
Håller inflationen i sig måste löneökningarna komma och det kommer att leda till ökande arbetslöshet.
De kanske bara inväntar valresultatet?
Citera
2022-07-26, 20:10
Medlem
Citat:
Det gäller 30 villaobjekt med ganska låga utgångspriser i relation till andra.
Samtliga bostäder på hemnet, som det inte står budgivning pågår och inga visningstider står listade, står utan bud. Fyfan, mer än hälften av listade objekt står utan bud!

hösten kommer bli nattsvart om nästa inflationsrapport visar på fortsatt ökad inflation och flera stora räntehöjningar kommer framöver nu.
Det lutar just nu åt bostadskrasch närmaste halvåret-året.
Politikerna ska överhuvudtaget inte lägga sig i den fria marknaden utan låta den ha sin gång nu, eller hur liksom-fb, kurt-sune och Fladderskallen, som marknadsapor/kapitalister håller ni väl med slemhog på den punkten?!

Krasch tvivlar jag på men det är ju den eviga frågan om vad en krasch är.

Men närmsta halvåret kan bli tråkigt med räntor, nedgång, elpris, bensin osv osv.
Kanske även längre tid även om jag tror det blir skakig något år sen hämtar sig allt men detta är såklart bara en gissning.
Citera
2022-07-26, 20:50
Medlem
Tervulls avatar
Vår lägenhet är just nu värd 200 000:- mindre än för ett år sedan när vi köpte den. Hyran har gått upp med 6% nu och snart är min låsta ränta ett minne blott. Maten svindyr, bensinen svindyr. Som väl är har jag fått nytt jobb och kommer få 1700:- mer i plånboken. Liiite plåster på såren. Vi har gjort flera åtgärder. Planerar middagar i 14 dagar framåt. Storhandlar på Willys 2 ggr/månad och bara det vi behöver som står på listan, inga utsvävningar alls. Köper mjölk med lång hållbarhet, har dragit in på frukt och grönt. Lagar storkok och fryser in. Sambon bakar allt bröd själv. Vi har sagt upp alla onödiga abonnemang och prenumerationer. Vi har tack och lov lägenhet där värme ingår och billig ström så det känns skönt. Vi har bytt ut vår nyare Volvo diesel mot en äldre liten bensindriven bil som drar väldigt lite och som är billigare i skatt och försäkring. Vi tankar fullt varje gång bensinpriset faller när det höjs/är hutlöst dyrt tankar vi mindre men oftare. Vi har gått ifrån att äta hämtmat varje lördag till en gång i månaden. Med alla dessa åtgärder kan vi fortfarande spara en del varje månad. Ca 14 000:- per månad kan vi sätta in på sparkontot. Men innan allt blev svindyrt kunde vi spara 17000:- per månad. Oroar mig konstant inför framtiden. Allt känns som ett korthus som kommer rasa. Största skräcken är ju att banken skall gå i konkurs nu när man inte får hämta ut sina egna kontanter.
Senast redigerad av Tervull 2022-07-26 kl. 20:52.
Citera
2022-07-26, 20:55
Medlem
Citat:

Tyvärr kommer inget av det göras är min känsla, pga hur skuldtyngt det privata är. När det sedan skiter sig skyller man på yttre faktorer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in