2022-07-26, 03:04
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Det är inget som staten har något att göra med, det borde alla kunna förstå.

En affär görs upp mellan köpare och säljare. Dessa två parter skall själva bestämma om utökad bakgrundskontroll med lämplig metod skall ske eller ej. Staten är inte inblandad och skall inte vara inblandad.

Vi kan som vanligt anta att lagförslaget har ett helt annat syfte än statens omsorg om köpare respektive säljare.

Dessvärre har det sk "samhällets" och statens verksamheter utvecklats på ett sätt som inte primärt sätter enskildas och näringsidkares intressen i första rummet.

Detta handlar om att utsträcka den politiska makten, intäkterna och inflytandet till nya domäner.

Dessa "reformer" sker alltid under en pretext eller ett rationale som berättar om dessa egentligen negativa åtgärder som om dessa vore bra och positiva för den enskilde.
Tack. Satt och funderade över problemet, då jag vanligtvis är mot allt sånt här, men inte såg några problem, speciellt inte i jämförelse med andra sjuka dragningar vi gör. Att det bara skyddar tredjeparts-individer som blivit ID-kapade, som inte har med affären att göra.

Men som du säger. Det är säljarens ansvar att ta betalt. Ger säljaren varan gratis utan att få betalt är det dennes ansvar. Men var så svårsett för vi redan gått så långt förbi det.
Får en säljare inte betalt bestämmer statliga instanser vem som har rätt eller fel, och så har det varit i väldigt länge, tusentals år på vissa ställen.
Under de förutsättningarna tycker jag nog ändå det är bra. I just detta specifika fallet, ej inräknat slippery-slop-faktorn, med den inräknat är allt dåligt. Men så många mer fucked up beslut och regler i ryggsäcken att detta känns mer som en "ja självklart, ska staten ha full kontroll över allt, stäng i alla fall igen de hål som skyddar vanligt folk även om de inte maximerar statlig kontroll."
Citera
2022-07-26, 09:07
Medlem
Det är massa extra jobb att bestrida fakturor och skit om någon annan handlar i ditt namn.
Klart krimminella kan använda målvakter eller nått men det blir butikens problem inte privatpersoners.
Citera
2022-07-26, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Tycker att det ska vara upp till butikerna att själva avgöra hur stor säkerhet de vill ha. Men om de inte krävt ordentlig identifiering så får de skylla sig själva.

Det är väl där jag också ligger. Ungefär som det var med kortköp tidigare. En butik kunde godta ett köp utan kod och utan underskrift, fast då fanns det begränsade möjligheter (typ inga) att driva in skulden om den överklagades till banken.

Som handlare/näringsidkare får man se till att erhålla vissa säkerheter om man verkligen vill ha betalt för varor eller tjänster.
Citera
2022-07-26, 09:41
Medlem
EnsamStatys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Kontroll över människor.

Jag förstår inte, kan du förklara mer djupgående?

Förstår fortfarande inte hur detta är fascism.
Citera
2022-07-26, 10:04
Medlem
Jättebra!

Nu är nästa steg att kunna identifiera sig med Bank-ID för att få tillgång till sjukvård och bidrag. Jag tänker att ett annat steg är en klassisk folkräkning där vi ser till att skicka ut de som inte har rätt att vistas innanför landets gränser. Vad tror ni om det?
Citera
2022-07-26, 11:14
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det drabbar även dem som vill begå brott, men det vägs väl upp av att många personer slipper bli utsatta för brott.

Om du PM:ar mig ditt personnummer så ska jag visa bristerna i dagens system.

Ja, dagens system har brister.

Frågan är dock hur stora problemen är.

Kan tänka mig att systemet idag där avsändaren i slutändan har ansvaret borde vara tillräckligt.

Misstänker att detta egentligen handlar om något annat, ngn kontroll sossarna vill hitta på för att jävlas.
Citera
2022-07-26, 11:22
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaarekStele
Ja, dagens system har brister.

Frågan är dock hur stora problemen är.

Kan tänka mig att systemet idag där avsändaren i slutändan har ansvaret borde vara tillräckligt.

Misstänker att detta egentligen handlar om något annat, ngn kontroll sossarna vill hitta på för att jävlas.

Varenda gång man går in på en ny hemsida så måste man godkänna cockies, detta är av integritetsskäl.

När jag ser din Audi A8 och blir sugen på den så får jag jättelätt reda på att det är du som äger den, var du bor , hur mycket du tjänar osv. Det gör att jag bara behöver åka hem till dig och hälsa på och be att få bllnycklarna av dig och lite andra dyra saker som jag antar att en person med din höga inkomst har hemma, detta är tydligen inte det minsta kränkande för din integritet till skillnad från cockies på en hemsida?

Det är inte 1980 längre vilket våra lagstiftare tycks tro.
Citera
2022-07-26, 11:38
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Varenda gång man går in på en ny hemsida så måste man godkänna cockies, detta är av integritetsskäl.

När jag ser din Audi A8 och blir sugen på den så får jag jättelätt reda på att det är du som äger den, var du bor , hur mycket du tjänar osv. Det gör att jag bara behöver åka hem till dig och hälsa på och be att få bllnycklarna av dig och lite andra dyra saker som jag antar att en person med din höga inkomst har hemma, detta är tydligen inte det minsta kränkande för din integritet till skillnad från cockies på en hemsida?

Det är inte 1980 längre vilket våra lagstiftare tycks tro.

Jag tror vi pratar förbi varandra. Ansvaret bör ligga hos den som skickar varorna.
Citera
2022-07-26, 11:50
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaarekStele
Jag tror vi pratar förbi varandra. Ansvaret bör ligga hos den som skickar varorna.

Ja det jag skrev om var ju hur lätt det är att få detaljerad informstion om privstpersoner.

Vad gäller ansvaret för dem som skickar varorna så blir det ju ändå besvär för den som får en felaktig faktura och måste bestrida den, samt obehaget att uppleva att någon kapat ens identitet.

Egentligen borde det inte gå att ta krdfitupplysningar på folk om de inte fick en förfrågan som de godkände med bankid vid varje tillfälle.
Citera
2022-07-26, 13:14
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Ja det jag skrev om var ju hur lätt det är att få detaljerad informstion om privstpersoner.

Vad gäller ansvaret för dem som skickar varorna så blir det ju ändå besvär för den som får en felaktig faktura och måste bestrida den, samt obehaget att uppleva att någon kapat ens identitet.

Egentligen borde det inte gå att ta krdfitupplysningar på folk om de inte fick en förfrågan som de godkände med bankid vid varje tillfälle.

Så fårgan är hur vnalgit detta är, det kanske är vanligt såpass att en säljare med stor omsättning inte märker av förlusten då den sker.
Citera
2022-07-26, 13:36
Medlem
Kan inte minnas att jag INTE behöver visa bankID vid fakturaköp?.. vilken butik erbjuder fakturaköp utan ID/BankID?
Citera
2022-07-26, 13:42
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Kan inte minnas att jag INTE behöver visa bankID vid fakturaköp?.. vilken butik erbjuder fakturaköp utan ID/BankID?

Apotea. Till exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in