2022-07-26, 16:28
Medlem
TomThumbs avatar
Liten stad i mellansverige:

Många objekt ute, extremt få människor på visningar.

Lägenheter som såldes innan visning för 4 månader sedan ligger ute på hemnet utan bud trots att utgångspriset är över 300k lägre än tidigare försäljningar.

Väldigt många som vill sälja nu och förväntar sig att få den summan mäklare värderat huset till tidigare då man lånat upp precis allt utrymme man har kunnat när grannes kåk gick för 6 miljoner för ett halvår sedan. Verkligheten är nog att köpare inte ens finns just nu i dagsläget. Kanske framåt hösten men då har vi passerat ännu en räntehöjning (minst) och då kan det bli tufft att få igen pengarna för poolen man byggt eller liknande.

Torskarna sitter i nätet och nu ska det vittjas!
Citera
2022-07-26, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomThumb

Lägenheter som såldes innan visning för 4 månader sedan ligger ute på hemnet utan bud trots att utgångspriset är över 300k lägre än tidigare försäljningar.

Väldigt många som vill sälja nu och förväntar sig att få den summan mäklare värderat huset till tidigare då man lånat upp precis allt utrymme man har kunnat när grannes kåk gick för 6 miljoner för ett halvår sedan. Verkligheten är nog att köpare inte ens finns just nu i dagsläget. Kanske framåt hösten men då har vi passerat ännu en räntehöjning (minst) och då kan det bli tufft att få igen pengarna för poolen man byggt eller liknande.

Kan nog vara bra med lite exempel och vilken stad.
Blir väldigt mycket liknande inlägg där man berättar väldigt mycket om marknaden i en liten stad men inte någon som helst fakta.

Lite som att jag skulle skriva mellanstor stad aldrig sett så mycket folk på visningen och buden haglade över mäklaren minst 1 miljon upp.

Säger inte att du ljuger, det stämmer säkert men blir ju totalt ointressant med sådana inlägg.
Citera
2022-07-26, 17:29
Medlem
TomThumbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Kan nog vara bra med lite exempel och vilken stad.
Blir väldigt mycket liknande inlägg där man berättar väldigt mycket om marknaden i en liten stad men inte någon som helst fakta.

Lite som att jag skulle skriva mellanstor stad aldrig sett så mycket folk på visningen och buden haglade över mäklaren minst 1 miljon upp.

Säger inte att du ljuger, det stämmer säkert men blir ju totalt ointressant med sådana inlägg.

Vill inte outa mig då jag jobbar i branschen.
Om du väljer att tro på mitt inlägg eller inte är upp till dig. Uppskattar själv exempel och länkar men det kommer du inte att få av mig tyvärr.
Citera
2022-07-26, 17:40
Medlem
Citat:
Vill inte outa mig då jag jobbar i branschen.
Om du väljer att tro på mitt inlägg eller inte är upp till dig. Uppskattar själv exempel och länkar men det kommer du inte att få av mig tyvärr.

Jodå jag tror dig, låter inte helt orimligt blir mest att det inte säger så mycket.

Men är nog en del nervösa säljare där ute just nu som köpte nytt innan de sålde sitt gamla och förmodligen räknat med en summa de inte kommer få till kontantinsats till det nya.
Skulle tro att det kommer vara en del oro på marknaden i något år iallafall.
Citera
2022-07-26, 17:51
Medlem
TomThumbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Jodå jag tror dig, låter inte helt orimligt blir mest att det inte säger så mycket.

Men är nog en del nervösa säljare där ute just nu som köpte nytt innan de sålde sitt gamla och förmodligen räknat med en summa de inte kommer få till kontantinsats till det nya.
Skulle tro att det kommer vara en del oro på marknaden i något år iallafall.

Jag förstår och håller med.

Vet med säkerhet att det är många nervösa nu. Mina egna räntekostnader har ökat ca 30% från en månad till en annan så jag kan förstå om man laddat på fullt och köpt massa onödigt skit för pengarna så börjar det på att kännas. Läste att majoriteten av bolån i Sverige är rörliga och är säker på att många sitter rejält i skiten och det kommer vi troligtvis att se kommande månader då höstmörkret kryper in och det kanske är dags att binda om lånet.

Detta är bara början på en riktig skitperiod för många. Tror jag. Kan såklart ha fel.
Citera
2022-07-26, 18:10
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nja, långivaren medges avdrag för att beskattningen sker i senare led.

Staten tar ju in skatten. Bara det att det mottagaren av räntan som betalar in den.
Netto blir det ingen skattereduktion. State plundrar lika mycket.

Kan du vara vänlig och göra en uppställning där du redogör för din syn på statens ”plundring” vad gäller avdragen/skatten/räntan och vad du nu tycker om saken.

Visa med exempel att jag köper en bostad för 3miljoner och har 500 000 i kontantinsats. Visa hur jag förtjänar ett ränteavdrag.

Tack på förhand.
Citera
2022-07-26, 18:11
Medlem
slemhogs avatar
Stora visningshelgen om 1 mån nu. Blir intressant att se vilket utbud det blir och om RB hinner dra ner den den redan deprimerande stämningen till ren melankoni med ytterligare en fet höjning innan det.

Slemhögska institutet har i sin kvalitativa undersökning av 30 villaobjekt utanför Stockholm fått information att samtliga står helt utan bud eller budgivare dragit tillbaka det.
Det glimrande guldet blev till kattguld

Det bästa bolånetorskar kan göra nu är att elda upp kåken som i Detroit sen få ut försäkringspengar i 2021 års värde, då minskar även utbudet varvid prisbilden blir något mer motståndskraftig.
Senast redigerad av slemhog 2022-07-26 kl. 18:26.
Citera
2022-07-26, 18:17
Medlem
Citat:

Att utgångspriset är 300k under tidigare försäljningar säger absolut ingenting om du inte delger vad de tidigare gick för totalt
Citera
2022-07-26, 18:22
Medlem
TomThumbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Att utgångspriset är 300k under tidigare försäljningar säger absolut ingenting om du inte delger vad de tidigare gick för totalt

Såklart.

Tidigare objekt (2or) såldes snabbt som attan i vintras för ~1,5mkr. Nu idag finns det osålda objekt i samma förening trots 300k lägre utgångspris
Citera
2022-07-26, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Kan du vara vänlig och göra en uppställning där du redogör för din syn på statens ”plundring” vad gäller avdragen/skatten/räntan och vad du nu tycker om saken.

Visa med exempel att jag köper en bostad för 3miljoner och har 500 000 i kontantinsats. Visa hur jag förtjänar ett ränteavdrag.

Tack på förhand.

Om du vill ha konkreta exempel från just bostadsmarknaden så betänk detta. Du köper en villa för 5 msek, varav 4 msek är lån. Staten kräver 1.5% av köpesumman, dvs 75k i ren stämpelskatt.

Din bostad ökar i värde till 10msek på 10 år men du måste flytta några mil för ett nytt jobb. Där ska du köpa en likvärdig villa som också kostar 10msek.

Staten avkräver dig ännu en stämpelskatt om 150k. Dessutom 22% reavinstskatt, 1.1msek på din gamla försäljning.

Du har alltså under dessa år inte fått ett bättre boende men staten har lyckats klämma ut 1.325 msek av dig i skatt. Du måste alltså nu sitta med 5.325 msek lån istället för 4 msek om du inte amorterat.

Under samma period har du (vid 3% ränta) fått tillbaka 360k i ränteavdrag.

Hur har staten INTE plundrat dig trots ränteavdraget??
Citera
2022-07-26, 18:27
Medlem
Citat:
Såklart.

Tidigare objekt (2or) såldes snabbt som attan i vintras för ~1,5mkr. Nu idag finns det osålda objekt i samma förening trots 300k lägre utgångspris

Ok så mao behövs det större sänkningar än -20% från toppen för att få sålt. Got it
Citera
2022-07-26, 18:27
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Om du vill ha konkreta exempel från just bostadsmarknaden så betänk detta. Du köper en villa för 5 msek, varav 4 msek är lån. Staten kräver 1.5% av köpesumman, dvs 75k i ren stämpelskatt.

Din bostad ökar i värde till 10msek på 10 år men du måste flytta några mil för ett nytt jobb. Där ska du köpa en likvärdig villa som också kostar 10msek.

Staten avkräver dig ännu en stämpelskatt om 150k. Dessutom 22% reavinstskatt, 1.1msek på din gamla försäljning.

Du har alltså under dessa år inte fått ett bättre boende men staten har lyckats klämma ut 1.325 msek av dig i skatt. Du måste alltså nu sitta med 5.325 msek lån istället för 4 msek om du inte amorterat.

Under samma period har du (vid 3% ränta) fått tillbaka 360k i ränteavdrag.

Hur har staten INTE plundrat dig trots ränteavdraget??

Försöker du säga att du gått back under din bostadskarriär upp till sekelskiftevåningen nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in