2022-07-26, 17:08
Moderator
pbos avatar
Det finns två problem med att låta parkänder bli middagsmat.

1. TS har inte jakträtt i stadens parker.
2. TS behöver skottlossningstillstånd för att skjuta inom detaljplanelagtområde.
Citera
2022-07-26, 17:18
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Jag är inte så duktig på sånt. Hur är det med armborst, får man jaga med en sån? Behövs det licens för all jakt eller är det bara om man ska ha en bössa?

Armborst är licensbelagda, om de kan skjuta en skäkta/pil/projektil med en anslagsenergi på över 10 Joule åker man dit för olaga vapeninnehav.

Det du har planerat att göra är olagligt och jag avråder dig från att göra det.

Med det sagt: Beställ ett luftgevär från hatsan med 6,35 mm kaliber och så beställer du en originalfjäder från Turkiet, med en sån kan du skjuta gäss utan problem.
Citera
2022-07-26, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pbo

2. TS behöver skottlossningstillstånd för att skjuta inom detaljplanelagtområde.

3. Höga halter av tungmetaller i köttet.
Citera
2022-07-26, 17:21
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Bröd och ett litet nät är allt du behöver.
Citera
2022-07-26, 17:42
Medlem
idiamindadas avatar
Blev ett antal gräsänder under min studietid. Preskriberat.
Citera
2022-07-26, 17:56
Medlem
Jag har sett negrerna här i Stockholm jaga ankor till middag när soc-pengarna är slut så det är bara att köra säger jag!
Citera
2022-07-26, 18:00
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Hej Flashback!

Jag funderar på att ta jägarexamen och nu när maten är så dyr pga inflation så undrar jag om man får skjuta stadsankor i middagssyfte?

Jag förstår ju att man inte kan skjuta ankor hur som helst men går det bra om det är till middag?

Tänkte ha hagelbössan i firmabilen och skjuta en anka på väg hem i någon park. Alternativt så tänkte att jag kan skjuta ankor på natten när ingen är ute.

Det blir både ekonomiskt och jag äter så mycket rött kött så det skulle vara skönt med lite mer vitt kött. Tänkte nyttja hela ankan för att vara ekonomisk.

Finns det något som jag borde ta höjd för eller är det bara att packa bössan i bilen och köra?

Ska som sagt ta jägarexamen först och skaffa en bössa.
Smakar inte stadsanka mest skit?
Btw, du få mängder av kyckling (höna) hos ICA-Stig för slanten du får lägga för att jaga lagenligt.
Citera
2022-07-26, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pbo

3. Man ska ha ett licenspliktigt vapen att slutföra det hela . . . .
Citera
2022-07-26, 18:17
Avslutad
Om jag bortser från alla lagliga aspekter så har jag fortfarande svårt att se någon äta en stadsanka. De äter exakt allt. Nu vet jag inte i vilken stad du bor i men varje stad jag besökt i Sverige med kanaler/dammar har vattnet varit i klass med avföring. Har själv sett ankor äta cigarettfimpar osv. (Ingen aning om det är farligt är ingen vetenskapsman, men i mina öron låter det inte särskilt hälsosamt). Men visst är det liv/död situation skulle jag nog kunna tänka mig att ta risken för en bit anka, annars aldrig i livet.
Citera
2022-07-26, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeilSeiGegrust
Jag har sett negrerna här i Stockholm jaga ankor till middag när soc-pengarna är slut så det är bara att köra säger jag!

Ha. Ja tattarna gör samma sak.
Fångar sovande änder och grillar.
Citera
2022-07-26, 18:35
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Kan man äta kråkor?

Annars är det ju en bra idé, finns mycket kråkor ju!
Tydligen: https://svenskjakt.se/viltsmak/kraka-vartradition-pa-tennstopet/

Tvivlar dock på att det är gott. Jag har provat duva, det var ingen höjdare.

Och i vilken park kan man hitta ankor? Jag ser bara änder och dessa förbannade kanadagäss.
Citera
2022-07-26, 21:58
Medlem
Citat:
Hej Flashback!

Jag funderar på att ta jägarexamen och nu när maten är så dyr pga inflation så undrar jag om man får skjuta stadsankor i middagssyfte?

Jag förstår ju att man inte kan skjuta ankor hur som helst men går det bra om det är till middag?

Tänkte ha hagelbössan i firmabilen och skjuta en anka på väg hem i någon park. Alternativt så tänkte att jag kan skjuta ankor på natten när ingen är ute.

Det blir både ekonomiskt och jag äter så mycket rött kött så det skulle vara skönt med lite mer vitt kött. Tänkte nyttja hela ankan för att vara ekonomisk.

Finns det något som jag borde ta höjd för eller är det bara att packa bössan i bilen och köra?

Ska som sagt ta jägarexamen först och skaffa en bössa.

Det är nog genom tiderna den sämsta idén jag hört.
Inte mindre än 4 saker du skriver är brott mot jakt lagstiftningen eller vapen lagstiftning.
Då inte ens nämnt hur dum idé det är att äta stads and....
Du kommer torskar rätt snabbt.
Jaga är inget man börjar med av ekonomiska skäl.
Ett fåtal kan gå plus minus noll på att jaga, ännu mer sällsynta är dom som går plus på det.

Du tjänar otroligt mycket mer på att köpa potatis och sätta i jorden, arbets insatsen är likvärdig att ta jägar examen och köpa ett vapen.
Veto tusan om det räcker med 15k från att du köper boken till din bössa är inskjuten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in