Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-07-26, 16:48
  #1
Medlem
Hej Flashback!

Jag funderar på att ta jägarexamen och nu när maten är så dyr pga inflation så undrar jag om man får skjuta stadsankor i middagssyfte?

Jag förstår ju att man inte kan skjuta ankor hur som helst men går det bra om det är till middag?

Tänkte ha hagelbössan i firmabilen och skjuta en anka på väg hem i någon park. Alternativt så tänkte att jag kan skjuta ankor på natten när ingen är ute.

Det blir både ekonomiskt och jag äter så mycket rött kött så det skulle vara skönt med lite mer vitt kött. Tänkte nyttja hela ankan för att vara ekonomisk.

Finns det något som jag borde ta höjd för eller är det bara att packa bössan i bilen och köra?

Ska som sagt ta jägarexamen först och skaffa en bössa.
Citera
2022-07-26, 16:51
  #2
Avstängd
Arbetsskyggs avatar
Fan behöver du vapenlicens för sånt trams för? Köp ett luftgevär på Hobbex. Funkar prima. Det är inte elefant du ska jaga. Skaffa ett kikarsikte också, det underlättar om du ska jaga i parker så att du inte skjuter något badande barn i röven ifall du siktar fel.
Citera
2022-07-26, 16:51
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Hej Flashback!

Jag funderar på att ta jägarexamen och nu när maten är så dyr pga inflation så undrar jag om man får skjuta stadsankor i middagssyfte?

Jag förstår ju att man inte kan skjuta ankor hur som helst men går det bra om det är till middag?

Tänkte ha hagelbössan i firmabilen och skjuta en anka på väg hem i någon park. Alternativt så tänkte att jag kan skjuta ankor på natten när ingen är ute.

Det blir både ekonomiskt och jag äter så mycket rött kött så det skulle vara skönt med lite mer vitt kött. Tänkte nyttja hela ankan för att vara ekonomisk.

Finns det något som jag borde ta höjd för eller är det bara att packa bössan i bilen och köra?

Ska som sagt ta jägarexamen först och skaffa en bössa.
Skjut kråkor istället. De är delikata, enligt personer som åt dessa flygfän under andra världskriget på krogen.
Citera
2022-07-26, 16:54
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Fan behöver du vapenlicens för sånt trams för? Köp ett luftgevär på Hobbex. Funkar prima. Det är inte elefant du ska jaga. Skaffa ett kikarsikte också, det underlättar om du ska jaga i parker så att du inte skjuter något badande barn i röven ifall du siktar fel.
Ok, men räcker det?

Vad får man jaga med egentligen?
Citera
2022-07-26, 16:54
  #5
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Jägarexamen kan bli dyrt. Du bygger givetvis en båge och återanvänder samma pil.
Tänker att gräsänder är vanligare och lättare att finna. Annars torde en agressiv kanadagås vara ett alternativ.

(Dock olagligt. Inget jag uppmanar till)
Citera
2022-07-26, 16:55
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Skjut kråkor istället. De är delikata, enligt personer som åt dessa flygfän under andra världskriget på krogen.
Kan man äta kråkor?

Annars är det ju en bra idé, finns mycket kråkor ju!
Citera
2022-07-26, 16:56
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Kan man äta kråkor?

Annars är det ju en bra idé, finns mycket kråkor ju!
Kråkor äro såsom magra kycklingar, enligt min sagesman.
Citera
2022-07-26, 16:57
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Jägarexamen kan bli dyrt. Du bygger givetvis en båge och återanvänder samma pil.
Tänker att gräsänder är vanligare och lättare att finna. Annars torde en agressiv kanadagås vara ett alternativ.

(Dock olagligt. Inget jag uppmanar till)
Jag är inte så duktig på sånt. Hur är det med armborst, får man jaga med en sån? Behövs det licens för all jakt eller är det bara om man ska ha en bössa?
Citera
2022-07-26, 16:58
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Ok, men räcker det?

Vad får man jaga med egentligen?
Här kan du se vad du får jaga: https://jagareforbundet.se/jakt/jakt...-01,2022-12-31,

Om dun skjuter med licensfritt vapen får du inte skjuta något alls. Om du nu inte ger fan i alltihop . . . .
Citera
2022-07-26, 17:03
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Här kan du se vad du får jaga: https://jagareforbundet.se/jakt/jakt...-01,2022-12-31,

Om dun skjuter med licensfritt vapen får du inte skjuta något alls. Om du nu inte ger fan i alltihop . . . .
Ok!

Tänkte ta jägarexamen men
Tanken slog mig nu om man kunde ha sluppit det, känns som ännu ett sätt för staten att suga en på pengar.
Citera
2022-07-26, 17:06
  #11
Medlem
farfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Ok!

Tänkte ta jägarexamen men
Tanken slog mig nu om man kunde ha sluppit det, känns som ännu ett sätt för staten att suga en på pengar.

Ta jägarexamen, du lär dig nyttiga saker. Med licensfritt luftvapen är risken stor att du bara skadskjuter fågeln.
Citera
2022-07-26, 17:07
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Ok!

Tänkte ta jägarexamen men
Tanken slog mig nu om man kunde ha sluppit det, känns som ännu ett sätt för staten att suga en på pengar.
Ja men bara för att du har jägarexamen så hindrar dig det dig inte att tjuvjaga . . . . vet jag av egen erfarenhet . . . .
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback