2022-07-26, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ja vi värmer enbart med ved.

Vintertid bor vi numera (barnen utflugna) på ca 60 kvm. Värmer med 1 vedspis och 1 liten kamin (är 1 rum+ kök och hall, ingen öppen planlösning). Mestadels går enbart kaminen på morgonen, enbart vedspisen resten av dagen. Vid -20 kan hända att vi tänder i båda.

Kör lövträ, rejält torrt och fint. I vintras gick väl ca 10 kubik, och då snålade vi inte på veden. Vi värmde även hela huset emellanåt när vi hade övernattare (har även kamin på ovanvåningen). Förra året köpte vi all ved, annars har min man tagit en del egen. Betalade 15.000 för 20 kubik, färdig till midsommar förra året, och den är inte slut ännu. I år har vi köpt 30 kubik, men den var billig pga speciella omständigheter (vi producerade själva med annans maskiner). Gissar att kostnaden för detta år blir ca 7000 totalt. Beror förstås mycket på temperaturen också.

Kort sagt är det inte så lätt att ge en exakt siffra på kostnaderna, men billigare än att köra el blir det definitivt! Oberoendet är ovärderligt, ovanpå det.

Mor min värmde åtminstone tidigare 250 kvm med två kaminer, en riktigt rejäl på nv och en modern täljsten på öv. Har för mig att det gick ca 20 kubik där, men hon hade även el som back- Up (dock väldigt låga elräkningar).
Ja det var inga stora kostnader.
Drömmen är att göra detsamma en dag , har bra förutsättningar.
Tror nog man kanske ska börja titta på en kamin.
Har inte heller öppen planlösning men det går att bygga in luftkanaler som går till kaminen.
Citera
2022-07-26, 15:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Ok, tack!

För min del får jag inte tag på gratis ved men om uteffekten är tillräckligt bra så kan det vara värt det ändå, speciellt med dagens elpriser…
Det kommer bli svårt/dyrt att få tag i ved i vinter.
Citera
2022-07-26, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Vad är problemet med detta tillvägagångssättet menar du? Köpa ved och ha värmepump i tillägg menar jag då.

Värmepumpen är så pass billig i drift och veden så pass dyr.

Hittar du en billig svart vedleverantör så visst, kanske... veden eldar du i så fall när det är köldknäppar och kWh-priset går i taket.

Kom ihåg att det är mycket kånka och bära och att det skitar ned invändigt både från ved och flygaska.
Citera
2022-07-26, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prutten12
Ja det var inga stora kostnader.
Drömmen är att göra detsamma en dag , har bra förutsättningar.
Tror nog man kanske ska börja titta på en kamin.
Har inte heller öppen planlösning men det går att bygga in luftkanaler som går till kaminen.

Och vad kostar det att värma 60 kvm med värmepump? Blir det så mycket mer än 15.000 kr?
Citera
2022-07-26, 15:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jo det kan vara så att den släpper ut för mycket värme via skorstenen. Om den tar in luft via inneluften för förbränningen och den inte släpper ut mer värme innan värmen lämnar skorstenen så förlorar du värme, i synnerhet om det är väldigt kallt ute.

Jag skulle definitivt inte köpa en kamin som inte har ett externt luftintag i Sverige även om det är i Skåne. Det kostar inte mer. Så svårt är det väl inte heller att modifiera en som har ett inomhusintag till att ta in luften från andra sidan väggen.
Det är en effektivitetsfråga, extern tilluft ger bättre effektivitet. Men att en kamin skulle kyla ett hus mer än den värmer utan extern tilluft är trams. Du glömmer att folk har värmt sina hus med gamla skräpanordningar i tusentals år. Vikingarna hade bara ett hål i taket och det blev varmt.
Citera
2022-07-26, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Och vad kostar det att värma 60 kvm med värmepump? Blir det så mycket mer än 15.000 kr?
Värmer 90 kvm ,6000 kwh per år.
Frågan är vad elpriset hamnar på i vinter.
Med kaminen kan man hålla grundvärme med lvp och toppa upp med kamin.
Bor på landsbygden så få ved svart är inga problem.
Används den inte kostar det heller inget förutom sotning o brandskyddsinspektion.
Men ja jag skapar kanske problem som inte finns ..
Citera
2022-07-26, 15:38
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Det är en effektivitetsfråga, extern tilluft ger bättre effektivitet. Men att en kamin skulle kyla ett hus mer än den värmer utan extern tilluft är trams. Du glömmer att folk har värmt sina hus med gamla skräpanordningar i tusentals år. Vikingarna hade bara ett hål i taket och det blev varmt.

Vikingarna använde inte heller elektricitet att värma husen i övrigt. Om din kamin suger ut luft som du betalat pengar för att värma upp så förlorar du mer pengar än du vinner om kaminen inte värmer upp mer luft än den som den suger ut, svårare än så är det inte.
Citera
2022-07-26, 15:48
Medlem
Citat:
Värmer 90 kvm ,6000 kwh per år.
Frågan är vad elpriset hamnar på i vinter.
Med kaminen kan man hålla grundvärme med lvp och toppa upp med kamin.
Bor på landsbygden så få ved svart är inga problem.
Används den inte kostar det heller inget förutom sotning o brandskyddsinspektion.
Men ja jag skapar kanske problem som inte finns ..

Jag har värmepump idag men myseldar ofta fortfarande.

snittar du 3 kr/kWh så kostar det dig 18.000 kr... men det är väl rimligare att säga 2 i snitt, det är högt... det är 12.000 kr.

1 meter stjälpt ved har kanske 8-900 kWh men det får du ju inte ut. Räkna med 10 meter björkved för 7-8000 kr. Det är väl en dags skitjobb minst att få veden på plats i ett vettigt travat lager.

Där har du kalkylen... grundar du med lvp så sparar du kanske ett par tre tusen... vad kostar kaminen?

Men! Trivs du med att elda och du vill ha en kamin så varför inte? Den ger väldigt mycket trivsel.

En kamin och en katt så har du ett mysigt hem.
Citera
2022-07-26, 15:53
Medlem
Citat:
Jag har värmepump idag men myseldar ofta fortfarande.

snittar du 3 kr/kWh så kostar det dig 18.000 kr... men det är väl rimligare att säga 2 i snitt, det är högt... det är 12.000 kr.

1 meter stjälpt ved har kanske 8-900 kWh men det får du ju inte ut. Räkna med 10 meter björkved för 7-8000 kr. Det är väl en dags skitjobb minst att få veden på plats i ett vettigt travat lager.

Där har du kalkylen... grundar du med lvp så sparar du kanske ett par tre tusen... vad kostar kaminen?

Men! Trivs du med att elda och du vill ha en kamin så varför inte? Den ger väldigt mycket trivsel.

En kamin och en katt så har du ett mysigt hem.
Bor i elområde 4 så 3 kr kw plus avgifter lär troligen inte alls vara omöjligt under vintern.
Ja kaminen kostar men det gör ju lvp oxå, det får man slå ut på antal år dom håller.
Citera
2022-07-26, 15:55
Medlem
Citat:
Bor i elområde 4 så 3 kr kw plus avgifter lär troligen inte alls vara omöjligt under vintern.
Ja kaminen kostar men det gör ju lvp oxå, det får man slå ut på antal år dom håller.

Ja, de när elen peakar är det skönt att kunna sätta en brasa.

Jag bor också i el 4 och på landet. Väldigt bra att kunna sätta brasa när strömmen går i vinterstormen.
Citera
2022-07-26, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Det kommer bli svårt/dyrt att få tag i ved i vinter.
Dessbättre ger allemansrätten tillåtelse för backstugusittare att samla ved överallt där de kan finna den.
Citera
2022-07-26, 16:05
Medlem
Citat:
Ja, de när elen peakar är det skönt att kunna sätta en brasa.

Jag bor också i el 4 och på landet. Väldigt bra att kunna sätta brasa när strömmen går i vinterstormen.
Ja något bör man nog ha som backup.
I grannbyn gick strömmen för några år sen, var borta i 2 veckor..
Luftledningarna försvann för ca 8 år sen så det är mindre avbrott nu..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in