Något jag lärt mig genom åren är att ryska politiker alltid pratar tvärtom-språket.
Om de säger "Vi kommer inte attackera" - putsa bössan.
Om de säger "Olycka på kryssaren Moskva. Faran över - få skadade" - så vet man att många dött och att kryssaren är förlorad.
Om de säger "
Inga grödor i Afrika beror på västs sanktioner" - så vet man att de själva vet vems felet är.
Etc etc. Hur många exempel på tvärtomspråk hittar ni?
Nu säger man: "Vi har ändrat målsättning. Vi ska ta Kherson, Zaporizhia, och flera andra territorier".
Och någon dag senare: "Kriget slutar när regeringen Zelensky bytts ut".
Detta, tillsammans med minskad aktivitet på fältet, indikerar att förlusten närmar sig. I alla fall för mig.
Proryska troll kommer naturligtvis ropa "önsketänkande", men för mig är detta tecken på kommande reträtt.
Även reträtten kommer att motiveras med tvärtomspråk.
"Vi gjorde det för att undvika svält i Afrika", "Ukrainas militär utgör inget hot längre", "Lokalbefolkningen sa att det räckte och de känner sig trygga nu" etc etc.
Att ryssen ligger pyrt till ekonomiskt förstår ju alla (njae..

) och att i det läget strypa mer av gasen till EU kan bara vara en patetisk dödsryckning med det sista lilla vapen man har, i sedvanlig total avsaknad av intresse för konsekvens. Även den desperationen är ett gott tecken för mig.