2022-07-25, 08:51
Medlem
Inget direkt förvånande att en extension ovanför huvudet är bättre än vid sidan (pushdown), då det långa huvudet får en dubbelt så hög rörelsebana. Övningar som pushdown, dips, smalbänk osv är ett slöseri med tid om det är triceps ni är ute efter, då det mediala och laterala huvudet tränas minst lika effektivt i en extension ovanför huvudet eller en liggande tricepsextension bakom huvudet, lägg på detta till att de även smiskas i bröst- och axelpressar.

Citat:
Changes in muscle volume in Overhead-Arm compared to Neutral-Arm were 1.5-fold greater for the TBLong (+28.5% vs. +19.6%, Cohen’s d = 1.272, P < 0.001), 1.4-fold greater for the TBLat+Med (+14.6% vs. +10.5%, d = 1.106, P = 0.002), and 1.4-fold greater for the Whole-TB (+19.9% vs. +13.9%, d = 1.427, P < 0.001). In conclusion, triceps brachii hypertrophy was substantially greater after elbow extension training performed in the overhead versus neutral arm position, even with lower absolute loads used during the training.

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17461391.2022.2100279?fbclid=IwAR34k_ddT_QizG2rpxs GQlmrJBZBdv1DdTfQA_YfSHzlZeF1uFZeQEMon3M
Citera
2022-07-25, 08:56
Avslutad
Ja du sträcker ju triceps långa huvud vilket utgör hälften av tricepsmuskulaturens volym. Vid armarna ner kopplar du mer eller mindre ur den muskelbuken.
Citera
2022-07-25, 10:14
Medlem
UrsusSpelaeuss avatar
Kul forskning. Kanske är en bidragande orsak till att man har hästskoformade triceps nästan i Lee Priest-format. Gör runt hälften eller mer av volymen ovanför huvudet. Haft rätt galna triceps hela mitt vuxna liv, även innan steroider.
Varför man gjort saker ovanför huvudet till den graden är att det känns bäst för armbågarna. Om det börjar klicka och djävlas så får man la göra om och göra rätt.
Citera
2022-07-26, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1mkr
Ja du sträcker ju triceps långa huvud vilket utgör hälften av tricepsmuskulaturens volym. Vid armarna ner kopplar du mer eller mindre ur den muskelbuken.

Jo exakt, men jag tänkte att den var värd att posta då så många inte ger det långa huvudet kärlek.

Citat:
Ursprungligen postat av UrsusSpelaeus
Kul forskning. Kanske är en bidragande orsak till att man har hästskoformade triceps nästan i Lee Priest-format. Gör runt hälften eller mer av volymen ovanför huvudet. Haft rätt galna triceps hela mitt vuxna liv, även innan steroider.
Varför man gjort saker ovanför huvudet till den graden är att det känns bäst för armbågarna. Om det börjar klicka och djävlas så får man la göra om och göra rätt.

Kör du ingen liggande extension runt huvudet? Den kompletterat med en ensidig ovanför huvudet i kabeltrissan är riktigt fint. Den förstnämnda är nog den snällaste tricepsövningen som finns för armbågarna, speciellt om man kör med hantlar.
Citera
2022-07-26, 08:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Uninamed
Jo exakt, men jag tänkte att den var värd att posta då så många inte ger det långa huvudet kärlek.
Förvisso men det långa huvudet tränas även vid chins med supinerat grepp. Triceps fäster under axeln och hjälper att dra armen nedåt.
Citera
2022-07-26, 10:30
Medlem
UrsusSpelaeuss avatar
Citat:

Kör du ingen liggande extension runt huvudet? Den kompletterat med en ensidig ovanför huvudet i kabeltrissan är riktigt fint. Den förstnämnda är nog den snällaste tricepsövningen som finns för armbågarna, speciellt om man kör med hantlar.

Händer, men ingen favorit. Föredrar olika kabelövningar med lång TUT (time under tension) eller iaf hög vikt. Händer att man gör något med hantlar, men det känns mest som ett slöseri med set/volym. Reagerar bäst på kabel eller pressande övningar som close grip bänk eller diamond pushups.

Brukar börja med tunga pressövningar några set, gå vidare med tunga curly bar eller A-form pushdowns (kabel) några set mellan 100-80 kg, sedan overheads 10+ set på runt 60 kg och avsluta med cable kickbacks på löjligt låg vikt (5-15 kg) men gärna superhög volym till totalt failure. Vikter och volymer har ändrats över tid, men det är favoriterna. Overheads och kickbacks är alltid en mycket stor del av volymen. Alla är olika, det är bara vad jag föredrar.

Tycker hantel och EZ- övningar aktiverar sämre. Lärt mig och använt de flesta någon gång. Gummiband och pushups funkar om man reser. Men annars mest kabel.
Citera
2022-07-26, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1mkr
Förvisso men det långa huvudet tränas även vid chins med supinerat grepp. Triceps fäster under axeln och hjälper att dra armen nedåt.

Nja, inte mot någon nämnvärd belastning då det bara agerar som en dynamisk stabilisator, likt biceps under bröstpress och hamstrings under knäböj, vilket man i en studie där man kikade på knäböj inte ledde till någon muskeltillväxt. I pullovers (kabel alt hantel) så arbetar dock triceps långa rätt hårt isometriskt.

https://exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/BWUnderhandChinup
https://exrx.net/Kinesiology/Glossary#DynamicStabilizer
Citera
2022-07-26, 13:28
Medlem
Krappfiskarns avatar
Fördelen är det är svårare att "fuska" i tricepsövningar ovanför huvudet, vilket gör att triceps måste jobba hårdare. Pushdowns blir till slut skidåkning när folk svingar hela överkroppen för att ego-reppa hela magasinet.

French press är en gammal hederlig övning från t.ex. Arnes tricepsskola
Citera
2022-07-26, 13:46
Avslutad
Citat:
I pullovers (kabel alt hantel) så arbetar dock triceps långa rätt hårt isometriskt.
Det är svårt att se skillnad i rörelse för överarmarna mellan pullover och chins. Supinerad chins = pullover + böjning i armbågsleden och annan vinkel (triceps långa huvud opåverkat).
Citera
2022-07-26, 14:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Fördelen är det är svårare att "fuska" i tricepsövningar ovanför huvudet, vilket gör att triceps måste jobba hårdare. Pushdowns blir till slut skidåkning när folk svingar hela överkroppen för att ego-reppa hela magasinet.

French press är en gammal hederlig övning från t.ex. Arnes tricepsskola
French press är en guldövning.

Min personliga favorit som mina triceps svarar bäst på är "skull crushers" och också det utförandet som många säger är fel (stången mot pannan).
Citera
2022-07-26, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
French press är en guldövning.

Min personliga favorit som mina triceps svarar bäst på är "skull crushers" och också det utförandet som många säger är fel (stången mot pannan).
Alltid kört den bakom huvudet för en längre rörelse.
Fungerar med hantlar också men då är det lägre vikt och många reps för någon vettig kontakt för min del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in