2022-07-26, 10:08
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nej det är inte semantiskt. Avdragen är kopplade till krav som ställs på dig. Du behöver inte göra någonting med dina barn för att få barnbidrag. Eller med din bostad för att få bostadsbidrag.

Om skatteavdragen kom varje år helt utan förbehåll hade det varit semantiskt. Men att ge skatteavdrag utan krav på motprestation vore ju total idioti

Du verkar inte förstå vad som menas med ordet "semantiskt".
Citera
2022-07-26, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Du verkar inte förstå vad som menas med ordet "semantiskt".

Semantiskt i det här avseendet antyder att man benämner företeelser som är väldigt lika varandra olika.

Men i det här fallet är det fundamental skillnad mellan bidrag och avdrag.
Citera
2022-07-26, 10:30
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Semantiskt i det här avseendet antyder att man benämner företeelser som är väldigt lika varandra olika.

Men i det här fallet är det fundamental skillnad mellan bidrag och avdrag.

I det fallet att man har en inkomst så är skillnaden endast semantisk. Det här är tredje gången jag förklarar det nu.

Annars kan vi ju kalla barnbidraget för ett avdrag också, du får ett skatteavdrag mot prestationen att du föder ett barn (och har samtidigt en inkomst).
Citera
2022-07-26, 10:53
Medlem
Citat:
Sveriges skattenivåer är också bisarra i nästan alla länder utanför Sverige. Alla länder som har liknande skattetryck som Sverige har olika ventiler i form av avdrag. Utan dessa hade acceptansen för de sjukt höga skatterna inte funnits.

Alternativet är att ha ett samhälle med låg arbgivaravgift och platt skatt på kanske 25% oavsett inkomst. Men sådant bölar sådana som du ännu mer på

Givetvis förespråkar jag ett samhälle med platt skatt men 25% låter högt, någonstans runt 12-13% som i Ryssland borde räcka för att täcka alla samhällskostnader om vi sparkar ut alla blattar.
Citera
2022-07-26, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
I det fallet att man har en inkomst så är skillnaden endast semantisk. Det här är tredje gången jag förklarar det nu.

Annars kan vi ju kalla barnbidraget för ett avdrag också, du får ett skatteavdrag mot prestationen att du föder ett barn (och har samtidigt en inkomst).

Det sistnämnda visar ju tydligt att du inte förstår. Barnbidraget är lika stort oavsett. Avdrag är kopplade till olika motprestationer. Du får bara 50 000 i rutavdrag om du köpt tillräckligt med tjänster oavsett om du tjänar 1 msek eller 500k. Hur mycket ränteavdrag är kopplat till hur stora lån du har samt vad du tjänar.

Det är alltså inte semantik. Men som vänstervriden vill man gärna ha narrativet dit.
Citera
2022-07-26, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Givetvis förespråkar jag ett samhälle med platt skatt men 25% låter högt, någonstans runt 12-13% som i Ryssland borde räcka för att täcka alla samhällskostnader om vi sparkar ut alla blattar.

Då borde du också med någon form av konsekvens omfamna alla typer av avdrag så länge vi har den extrema skattesats vi har.
Citera
2022-07-26, 11:38
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Det sistnämnda visar ju tydligt att du inte förstår. Barnbidraget är lika stort oavsett. Avdrag är kopplade till olika motprestationer. Du får bara 50 000 i rutavdrag om du köpt tillräckligt med tjänster oavsett om du tjänar 1 msek eller 500k. Hur mycket ränteavdrag är kopplat till hur stora lån du har samt vad du tjänar.

Det är alltså inte semantik. Men som vänstervriden vill man gärna ha narrativet dit.

Jag är motsatsen till vänstervriden. Jag vill inte att staten ska syssla med att ge bidrag och avdrag till höger och vänster utan skulle hellre se sänkt skatt överlag.

I ditt exempel ovan motsäger ju du dig själv, när du beskriver rut-avdrag jämfört med ränteavdrag.
Citera
2022-07-26, 12:02
Medlem
(FB) Har banken gjort rätt? (Bolån)

Det är det här vi har att göra med mina damer och herrar.
Genomsnittlig svennebanan har inte förstått ännu.
Citera
2022-07-26, 12:10
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/expert-risk-att-elpriserna-dubblas-i-vinter/
Citera
2022-07-26, 12:24
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
(FB) Har banken gjort rätt? (Bolån)

Det är det här vi har att göra med mina damer och herrar.
Genomsnittlig svennebanan har inte förstått ännu.

Här är det ändå en som har märkt av det. Finns säker en andel som sitter med räntebetalningar som dras automatiskt och inte ens kollar på kontot när 12k försvinner istället för de sedvanliga 6k.

Sen måste väl ränteavdraget jämkas om också? Antar att det ligger med något belopp och inte automatrapporteras till företagets lönekontor.
Citera
2022-07-26, 12:40
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Här är det ändå en som har märkt av det. Finns säker en andel som sitter med räntebetalningar som dras automatiskt och inte ens kollar på kontot när 12k försvinner istället för de sedvanliga 6k.

Sen måste väl ränteavdraget jämkas om också? Antar att det ligger med något belopp och inte automatrapporteras till företagets lönekontor.

Jag tror faktiskt högre om Svensson i den här frågan. Den TS är särskilt utmanad bara

Men angående jämkningen så verkar förvånansvärt få använda den har jag märkt. Det har varit så lite pengar ändå de senaste åren och "det är ju roligt att få en glad överraskning på skatten". Så jämkningen kan bli en oanad räddare i nöden för mångas kassaflöden år 2023.
Citera
2022-07-26, 13:03
Medlem
Citat:
Då borde du också med någon form av konsekvens omfamna alla typer av avdrag så länge vi har den extrema skattesats vi har.

Nej, har vi den skattesats vi har så ska det givetvis inte ges subventioner. Om de ska ges så ska de isf riktas mot samhällets svagaste och begränsas till etniska svenskar. Inte till medelklassen som vill köpa villa i Bromma för 12 millar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in