2022-07-25, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Vilka av alla världsrekord anses vara det svåraste att slå? Längdhopp för män?
Lär väl snarare vara något kvinnligt rekord eftersom omfattande testosterondoping har större utfall hos kvinnor än män och är nästan omöjligt att genomföra i den skalan som på 80-talet (statsdoping och inte kontroller på samma sätt). Nästan alla rekord från den tiden är ju slagna på herrsidan. På damsidan är (förutom nämnda 400, 800) kula och diskus de mest svårslagna från den tiden skulle jag tro. Nästan alla top 25 genom tiderna kastades på 70- och 80-talet.. där kan man ju knappast få samma hjälp av banor och skor som i löpgrenar tänker jag(?) där även längdhopp är avgörande av farten..
Citera
2022-07-25, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbuserUser
En sak till? Kanske redan nämnts, men vem fan har Ingebögallsbrigdsen tatuerat på höger axel? Är det Trump??
Verkar vara en gubbe med sådan där klassisk romarhjälm.. men trump hade varit roligare fast då kanske han inte fått tävla, är väl i paritet med svastika i dagens läge..
Citera
2022-07-25, 23:43
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Hoppas man då inför 100m gång, för oss som är lite otåliga.

Ursäkta min något sena reaktionstid men jag skulle vilja se 110m häck i gång
Citera
2022-07-26, 00:06
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Ursäkta min något sena reaktionstid men jag skulle vilja se 110m häck i gång

Det går inte eftersom den tävlande inte, synligt för ögat, får ha båda fötterna i luften samtidigt.
Citera
2022-07-26, 00:15
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det går inte eftersom den tävlande inte, synligt för ögat, får ha båda fötterna i luften samtidigt.

Kan väl GÅ om man har långa spiror?
Citera
2022-07-26, 01:50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Kan väl GÅ om man har långa spiror?

Knappast, det skulle i bästa fall gå på styltor.
Citera
2022-07-26, 06:22
Medlem
MrSokratess avatar
Ser att Nadja Casadei ska vara expertkommentator i SVT under Folksam GP idag.
Kände igen namnet och det är ju mångkamparen Marcus Nilssons kvinna/tränare.
Lite udda val som bisittare.
Citera
2022-07-26, 11:11
Medlem
hennevilljagknulla
Citat:
Tycker fler borde uppskatta gång.
Även jag tyckte det var fjolligt förut men sen insåg man som går fortare än vad en vältränad löpare springer.
Kring 40min på milen gör dom nu under 20km loppet. Sjukt!

Det är fjolligt! Gör som i fotboll, använd VAR så ska du se att alla kommer att bli diskade.
Man kan inte gå milen på 40 minuter utan att fuska, dvs att alltid ha markkontakt med någon fot.

Testa själv att spela upp gångarna i slow motion.
Senast redigerad av bosseriks 2022-07-26 kl. 11:24.
Citera
2022-07-26, 12:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Det är fjolligt! Gör som i fotboll, använd VAR så ska du se att alla kommer att bli diskade.
Man kan inte gå milen på 40 minuter utan att fuska, dvs att alltid ha markkontakt med någon fot.

Nu är ju reglerna sådana att det är det mänskliga ögat som ska kunna uppfatta att de inte har markkontakt med en fot så ditt förslag är redan kastat på sophögen från sportens ansvariga.
Citera
2022-07-26, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
hennevilljagknulla

Ja, alla tappar markkontakten ett kort ögonblick, det är numera känt. Därför har man också ändrat reglerna: Man varnas bara om det är tydligt för domarens öga, utan teknisk hjälp, att gångaren tappar markkontakten. 😄

Man kunde ju förresten ha med ytterligare en gren som får med det bästa från både gång och löpning, nämligen Jogging: Då skulle man få springa, men bara lagom fort och utan att det blir tydligt ansträngande.
Citera
2022-07-26, 12:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Wennerholm i Aftonslasket ger, helt rätt, underbetyg åt friidrottens VM-insats. Han menar att Duplantis är ett självspelande piano som svensk friidrott fått till skänks och att gången inte är friidrott. Jag håller med honom där. Det jag inte håller med honom om är att han tvärsäkert slår fast att Duplantis kommer att dominera stavhoppet i tio år till. På tio år kan mycket hända.
Citera
2022-07-26, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nu är ju reglerna sådana att det är det mänskliga ögat som ska kunna uppfatta att de inte har markkontakt med en fot så ditt förslag är redan kastat på sophögen från sportens ansvariga.
Ja, så är det. Egentligen ett mycket märkligt beslut. Tänk om tjuvstartsregeln var lika godtycklig. Minns inte när man införde detta. Men det var sen länge uppenbart att alla fuskade mot regeln om markkontakt, så om man skulle hålla strikt på den och kolla via slowmotion skulle man gjort om sporten från grunden. Idag är det väl det sträckta benet som definierar sporten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in