Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Det där är i mina ögon troligare mördar-typer, ja. CP tror jag dock var för oredig för genomförandet.
Om man talar om den udda och kanske personlighetsstörda individen som i avskildhet under långa tider hanterar intryck på avvikande vis, så tror jag att en sådan (om denne i grunden har kapacitet till dådet) kan förmå sig till att skjuta statsministern under kontrollerade former. Sen om man på ett rimligt vis kan sortera in CA i något liknande får väl var och en fundera på.
Var GM inte SE som öppnar dörren eller någon annan som gick runt beväpnad och ser makarna vid samma tidpunkt, så var mordet inte utfört i omedelbart affekt. Att exempelvis en Grandman, efter att hämtat vapen, väntat på makarna, följt efter osv, skulle börja gapa och hoppa på mordplatsen framstår som orimligt.
Nja, tycker nog att man verkar varit öppen för det mesta framemot sommaren 1986 ivf.
En rimlig impuls när statsministern blir skjuten ute är att tankarna förs mot ett organiserat attentat. När detta inte framgår omedelbart och man besinnat sig, inser man kanske att vid attentat mot dignitärer och prominenta personer så är den vanliga GM en psykiskt sjuk person med bisarra föreställningar. Sådan går dock oftast fram och skjuter i samband med möte eller liknande har sällan minsta tanke på genomförandet eller att försöka komma undan.
Tittar man då vidare på omständigheterna så pekar dessa mycket tydligt bort från varje grad av organisation och planering, annan än mycket låg sådan möjligen (men det kan man avhandla någon annanstans). Går man vidare med detta, som jag försökt göra, och jämför med alla kända attentat vid tiden man kan hitta, så avviker MOP i nästan varje avseende från hur organiserade attentat såg ut.
Men så vad är MOP då? Man kan säga vad MOP förmodligen inte är. Det omvända är svårare. Även om jag tycker att det går att säga ett och annat.
Jag skulle vilja hävda att merparten av människor har det i sig (mord/dråp), men i princip alla människor utvecklar inte
det, ges inte tillfälle att utföra en sådan handling (eller triggas till det), det ser givetvis olika ut i olika kulturer och delar av världen. Men för i princip alla, är det en abstrakt tanke att utföra den typen av brott, pga allehanda välfungerande spärrar. Särskilt inte i så pass välfungerande och civiliserade samhällen som Sverige var vid tidpunkten för mordet.
Om man struntar i alla gängrelaterade mord som sker idag, så är merparten av mord/dråp egentligen (på ett eller annat vis) olyckshändelser, eller sprungna ur destruktiva förhållanden, ofta under stark påverkan eller förvirring av alkohol, droger och psykisk sjukdom (eventuellt i kombination). Ytterst få mord/dråp är cyniskt kalkylerade (varken i stunden eller över tid), det förekommer så klart, varje år. Men de är i kraftig minoritet. Det såg ungefär likadant ut vid MOP.
Som du skriver, var det fullt rimligt att HH/PU inledningsvis fokuserade på (exempelvis) PKK och andra organisationer, med tanke på vem offret var (det skulle man även göra idag om statsministern sköts), det hade varit tjänstefel att inte göra det. Jag tycker det tidiga PU/HH fått oförtjänt mycket ris, genom åren kring detta - även om HH verkar ha fått kraftigt tunnelseende mot slutet. Dock engagerade PU sig de första månaderna även kring ensamma GM (vilket Svartenbrandt, Engström och Gunnarsson är exempel på), man utredde även Alf Enerström rätt ordentligt. Ett problem var (anser jag) att man hade dåtida skygglappar, med förutbestämda åsikter om vem den ensamme GM kunde vara, och från vilket samhällsskikt han kom. Man hade exempelvis kunnat kartlägga psykiskt sjuka och udda enslingar som bodde runt brottsplatsen med omnejd än mer tydligt, vilket jag inte fått med mig att de gjort. Det är även konstigt, att man inte gick all-in och utredde grafikern från Täby de första månaderna, särskilt då han bjöd upp dem till pardans via teve och tidningar tämligen frekvent på ett ganska osvenskt vis.
Kikar man igenom livsödet SE, från vagga till mordet - lär man säga att SE trots allt bör ha
haft det i sig långt mer än gemene man, att han månaderna före mordet kan ha triggats av något/någon, eller att hans inre bägare rann över när han (exempelvis) såg LOP utanför bion runt kl 21 på morddagen. Det är min åsikt.