2022-07-25, 15:54
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Verkligen inte nej Sailor. Vart du fått detta ifrån kommer förbli ett obesvarat mysterium. S-400 såsom vilket annat automatiskt luftförsvarssystem reagerar på inkommande missil/flyg OAVSETT varifrån den är avfyrad. Sedan ställs automatiken som så att den inte reagerar på egna avfyrningar. Men självklart skiljer den inte på om inkommande missil är 2 km ifrån den andra. Fullständigt galen information du kommer med där, och enkel logik får ju till och med en totalt okunnig att förstå hur verkningslöst systemet skulle vara om det endast riktar in sig på ett av 4 inkommande flyplan/missiler eftersom att de andra är 300 meter västerut från detta. Du är smart Sailor, så pudla den så är du snäll

Jag tänker så här: Skjuter de från olika ställen så måste det vara lättare att skilja dem från varandra. Då förutsätter jag att de "riktiga" (farliga) HIMARS har en annan ballistisk bana än några dumma gamla Smerch-raketer eller några dummies skjutna från HIMARS. Men det är kanske lika lätt eller svårt att skilja på för en algoritm, oavsett om de står bredvid varandra eller om de står förskjutet. Glöm vad jag sa eller brygg vidare på det.
Citera
2022-07-25, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Obegripligt!

NATO skulle ha mycket svårt att sälja in sig som en fredsorganisation i majoriteten av världens länder. Det är en synnerligen naiv fantasi att tro att NATO kommer med fred. Exemplen är legio på det motsatta.

Och så här: USA skulle inte tveka till att ta till militära tvångsmetoder för att komma ett hundratal amerikanska medborgare till undsättning. Och ingen jävel skulle synpunkter på det åtminstone inte i väst.

Att tro att en annan stormakt efter åtta års fientlig beskjutning inte skulle agera för att skydda sitt folk är möjligtvis en flummig rosaskimrande fabel i det Demokratiska partiets annaler.

Varje nation är naturligtvis fri att ta de beslut man vill i ett säkerhetsavseende, Det gäller Ukraina men också Ryssland.

Som framgår av namnet så är NATO en organisation för länderna vid Nordatlanten, dvs i princip Europa och Nordamerika.

Och USA skulle inte ta till militära tvångsmetoder för några hundra amerikanska medborgare utomlands, såvida inte det andra landet begår något övergrepp typ ambassadockupationen i Teheran.

Och återigen: den fientliga handlingen utfördes av separatisterna och ryssarna. Att Ukraina vill ta tillbaka sitt territorium är självklart. Det finns inga länder som accepterar separatism, utan alla länder agerar mot det. Särskilt Ryssland, se bara på Tjetjenien där man slog ner separatisterna och Georgien där man underblåst och stött separatisterna. Oftast tar man till våld mot separatister eftersom det är enda möjligheten då separatisterna själva är beväpnade.

Ukraina är faktiskt tillsammans med Serbien, Georgien, Moldavien, Sudan och Etiopien de enda länderna som i modern tid inte lyckats stoppa väpnad separatism. Och samtliga dessa länder har använt våld för att hindra separatisterna. I Etiopien och Sudan ledde det till delning av länderna efter långvariga krig och stora mängder döda (som får antalet döda i Donbass 2014-2021 att förblekna i jämförelse). I Serbiens fall ingrep omvärlden så att en de facto delning uppstod. I Georgien, Moldavien och Ukraina upprätthåller Ryssland separatiststaterna och förhindrar återbördande till landet.

(Du ser kanske en gemensam nämnare bland länderna?)
Citera
2022-07-25, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tänker så här: Skjuter de från olika ställen så måste det vara lättare att skilja dem från varandra. Då förutsätter jag att de "riktiga" (farliga) HIMARS har en annan ballistisk bana än några dumma gamla Smerch-raketer eller några dummies skjutna från HIMARS. Men det är kanske lika lätt eller svårt att skilja på för en algoritm, oavsett om de står bredvid varandra eller om de står förskjutet. Glöm vad jag sa eller brygg vidare på det.
Du har rätt i tänket vad det gäller att systemet kan lokalisera de olika avfyrningspositionerna, och detta kan sedan användas som intel för vidarebefordring. Så jag försår ditt tänk. Men för att tömma ett batteri på sina max 6 missiler gör det helt ovidkommande i själva situationen. Men inget jag tänker dra vidare nej. Tummen upp!
Citera
2022-07-25, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Polen själva ser sig nog som spekulant på en större del av Ukraina.

....dock inte på befolkningen där, eftersom den inte är polsktalande och inte heller katoliker. Var ska du göra av befolkningen?
Citera
2022-07-25, 16:06
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Ryssland har 6400 kärnstridspetsar.

Mmm.. och jag har 20 fingerborgar hemma. Tomma, kommer inte så långt när jag kastar dem och egentligen helt ofarliga.
Citera
2022-07-25, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
S-systemen har en omladdningstid på ca 35 sekunder, på den tiden kommer en HIMARS-robot att tillryggalägga en distans på över 30 km.
Skall du ladda om ett batteri på 35 sekunder så får du vara jävligt snabb.....youtube-snabb med färdigpreppad lyft,4 tekniker med kablar i hand, samt inget tryck i hydron. Så, och....ett system då . Snarare 30+ minuter eftersom att lyften inte står jämte och väntar, samt att 35 sekunder i absolut bästa fall skulle lyckas få två tuber på plats, men inte redo för avlossning.

EDIT - eftersom att lyften ALDRIG står jämte vid avfyrning, samt inte kan förflytta sig med redan upplyft 2-pack avlossningsrör, så är de 35 sekunderna lika verkliga som herr Lavrovs uttalanden
Senast redigerad av OnceUponACreek 2022-07-25 kl. 16:14.
Citera
2022-07-25, 16:16
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Verkligen inte nej Sailor. Vart du fått detta ifrån kommer förbli ett obesvarat mysterium. S-400 såsom vilket annat automatiskt luftförsvarssystem reagerar på inkommande missil/flyg OAVSETT varifrån den är avfyrad. Sedan ställs automatiken som så att den inte reagerar på egna avfyrningar. Men självklart skiljer den inte på om inkommande missil är 2 km ifrån den andra. Fullständigt galen information du kommer med där, och enkel logik får ju till och med en totalt okunnig att förstå hur verkningslöst systemet skulle vara om det endast riktar in sig på ett av 4 inkommande flyplan/missiler eftersom att de andra är 300 meter västerut från detta. Du är smart Sailor, så pudla den så är du snäll

Edit - självklart skiljer den på vart ifrån var och en missil ÄR avfyrad från ja, men systemet skiter fullständigt i om avfyrningen gjordes från samma plats eller inte

Himars bytar plats ofta så går ju inte avgöra om det är en himars eller ej beroende på avfyrningsplats.
Citera
2022-07-25, 16:17
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Skall du ladda om ett batteri på 35 sekunder så får du vara jävligt snabb.....youtube-snabb med färdigpreppad lyft,4 tekniker med kablar i hand, samt inget tryck i hydron. Så, och....ett system då . Snarare 30+ minuter eftersom att lyften inte står jämte och väntar, samt att 35 sekunder i absolut bästa fall skulle lyckas få två tuber på plats, men inte redo för avlossning.

EDIT - eftersom att lyften ALDRIG står jämte vid avfyrning, samt inte kan förflytta sig med redan upplyft 2-pack avlossningsrör, så är de 35 sekunderna lika verkliga som herr Lavrovs uttalanden

Vilken kanon talar du om ? Det är inte Himars i vilket fall.
Citera
2022-07-25, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Himars bytar plats ofta så går ju inte avgöra om det är en himars eller ej beroende på avfyrningsplats.
Självklart inte nej. Vilket var vad jag sade till vederbörande också. Dock så kan du teoretiskt sett studera ballistikbanan av de tex 6st inkommande missilerna, och utav detta få ut vilket som var ett Himars och position ja. Dock tar detta längre tid än det tog att bli en smält metallklump, samt att när de uppgifterna nått fram till ledningscentralen så har alla beskjutande system/flyg redan lämnat position, ja
Senast redigerad av OnceUponACreek 2022-07-25 kl. 16:22.
Citera
2022-07-25, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Vilken kanon talar du om ? Det är inte Himars i vilket fall.
Deff inte nej, Jag svarade ARCcosinus på hans "35 sekunder att ladda om ett S-400 system"
Citera
2022-07-25, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeiseArne
"Ryssland har satt in allt dem har"...? Exakt vad baserar du den här typen av (des)informtion på, inte ens äckliga västmedier kommer med sådana här uttalanden.

Eller du kanske bara är Elensky-troll?
Det baserar jag på att Ryssland gör enorma förluster i soldatliv utan att göra några landvinningar. Hade de haft mer att sätta in så hade de givetvis gjort det för att förändra deras nuvarande ohållbara situation. Vilket också bekräftas av deras desperata metoder att rekrytera pensionärer och intagna på fängelser.
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Har du något tidsperspektiv på det?

När får vi se Zelensky i täten för en segerparad genom Mariupol?
Några veckor är nog för optimistiskt, men inom några få månader.
Citera
2022-07-25, 16:28
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Jag har aldrig påstått det du ljuger om! Skäms ..

Nibiru2011 sade även att västs ekonomi kommer att kollapsa för att Klarnas värdering sjunkit, inget mer Ellos handlande för Nibiru2011
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in