2022-07-25, 12:54
Medlem
Både fördelar och nackdelar med detta - Varför sådana här frågor är viktiga är pga principen då det påverkar större mängden av populationen.

Fördel - Säkrare köp, mindre offer för denna typ av bedrägerier.
Nackdel - Blir mer komplicerat för kunden, steg att införa kan vara en resurs som folk inte vill göra, principsak då vi går emot ett mer 'big-brother' samhälle (inte direkt kopplat till utgången av detta individuella förslag, men i en större bild av liknande folio)

Overall; så tror jag att nettoutgången blir positiv i relevans med ett 'lagligare' samhälle, dock känner jag personligen inte i helhet att sådana här typer av lagar är bra eftersom det på många sätt är ett steg till mot ett samhälle där det ska gå att spåra/spara data om människor i högre utsträckning (går säkert att minska data som sparas osv, men i ett tidigt skede så lär det inte vara fallet)

Måste finnas en balans, så förslaget är troligtvis bra men i kontext där små steg av dessa princip-lagar är jag negativt inställd.
Senast redigerad av Itibixi 2022-07-25 kl. 12:58.
Citera
2022-07-25, 13:25
Medlem
glajarns avatar
[quote=ADHDekonomisten|81010054]Det har mycket med demokrati att göra.

Staten ska inte bry sig om vad jag

Kommer det att införas så har du inget val i alla fall😄
Citera
2022-07-25, 13:26
Medlem
glajarns avatar
[quote=ADHDekonomisten|81010054]Det har mycket med demokrati att göra.

Staten ska inte bry sig om vad jag

Om det införs så har du inget val i alla fall😄
Citera
2022-07-25, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Den som är villig att betala för en sådan tjänst får nog anses (rätt eller fel) ha nytta av dessa uppgifter.
Den principen gäller väl i så fall alla uppgifter, all information? Att någon som är villig att betala för den, får anses ha nytta av den? Håller isf inte med om det.
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Integritet är ju något man själv är ansvarig för genom besluten man tar, och lagstiftning som tydligör vad man ger upp på en hemsida/köp osv, är på plats och minst sagt extrema.
Till viss del är man själv ansvarig, men man har också skyldigheter. Att ständigt vara anonym, för att ingen annan ska lägga sig i, det beteendet är ju synnerligen utmärkande för människor med kriminell livsstil, dvs människor som gör sitt leverne på att ta andras resurser, eller handla med resurser som tar andras och frihet (och liv) ifrån dom.
Senast redigerad av Robbinist 2022-07-25 kl. 13:38.
Citera
2022-07-25, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Tycker att det ska vara upp till butikerna att själva avgöra hur stor säkerhet de vill ha. Men om de inte krävt ordentlig identifiering så får de skylla sig själva.

Självklart ska det ligga mycket ansvar på butikerna, men det hjälper ju inte de so. Blir utsatta, det är ju de som blir sittande med obetalda räkningar för skit som de inte beställt.

Jag tycker förslaget låter vettigt i den meningen.

Men överlag krävs betydligt hårdare straff för att minska och förändra bedrägerier.
Citera
2022-07-25, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Det vore helt klart bäst.

Det blir ju svinsegt att betala på nätet med fysiska pengar...

Jag har den senaste veckan klickat hem säkert tio prylar från europeiska webshoppar och ebay på grejer som inte går att få tag på i svedala. Nu skall jag handla däck.

Heppårej!
Citera
2022-07-25, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Förstår inte hur folk kan gnälla över detta. Vill ni allvarligt att någon ska kunna använda ert personnr och beställa massa skit på faktura? Vet ni inte vilket jävla helvete det kan orsaka för offret?
Bedrägerierna kommer inte upphöra. Bara finna nya vägar. Ett problem som detta kan medföra är att bedragarna får offren att bekräfta beställningarna på falska premisser, och eftersom de bekräftat beställningen med sina personuppgifter, bankid eller hur det nu ska funka finns risken att de står utan rättsskydd eftersom de själva har godkänt beställningen.
Citera
2022-07-25, 14:22
Medlem
Idiotisk idé som vanligt.
Syftet är såklart att hålla koll på vad vanliga människor köper i första hand.
Citera
2022-07-25, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Den principen gäller väl i så fall alla uppgifter, all information?
Självklart, Alla offentliga och enligt överenskommelse delade.

Citat:
Att någon som är villig att betala för den, får anses ha nytta av den? Håller isf inte med om det.
Det behöver du inte, såtillvidare du inte är köpare eller leverantör.

Citat:
Till viss del är man själv ansvarig, men man har också skyldigheter. Att ständigt vara anonym, för att ingen annan ska lägga sig i, det beteendet är ju synnerligen utmärkande för människor med kriminell livsstil, dvs människor som gör sitt leverne på att ta andras resurser, eller handla med resurser som tar andras och frihet (och liv) ifrån dom.

Jo, och även dessa individer har dessa ansvar och ”skyldigheter”.
Citera
2022-07-25, 15:03
Medlem
Det är buset som styr som vanligt(?) och kanske ska man fundera ett varv extra innan man köper på nätet. FINNS ju rätt många affärer IRL!?
Citera
2022-07-25, 16:00
Medlem
Tycker regeringen skall införa biometrisk data på alla som vill vara och är Svenska medborgare.

DNA, fingeravtryck samt foto.

Tänk vad problem vi skulle kunna lösa.
Citera
2022-07-25, 16:25
Medlem
kompakt-utseendes avatar
Skönt, då slipper vi sälja till privatpersoner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in