2022-07-25, 04:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foodoratjuven
Om man vill lsöa såna brott så tar man bort hemsidor som merinfo, mtkoll osv.

Frågan är hur komemr bedragarna över personummren?? visst är det inte internet där man kan hitta folk på klick.

det här är bara skit snack och man blir irriterad
Jag tror att sannolikheten är större att en idiot på ett svenskt idiotföretag där du handlat på faktura sprider vidare Dina personuppgifter än att en bank gör det , oavsett Om banken anvander Sig av bank-id Eller Massa koder och losenord for att logga in.
Citera
2022-07-25, 05:47
Medlem
Ännu en 1984 lag.
Målet dom strävar efter är att Du ska inte kunna använda pengar och göra affärer utan att identifiera dig inför staten och bankerna.
Citera
2022-07-25, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejmedpondus
Vad sjukt ? Vadå så staten skall registrera vad jag köper ? Detta borde ju va frivilligt att ta beslut om som privatperson.
Hur kommer staten in i bilden?
Du handlar vuxenblöjor från ett apotek ägt av ICA - du identifierar dig via en privatägd app, bankID.
VAR i denna kedja ser du staten. Du verkar ung nog att köra vanlig blöja.
Citera
2022-07-25, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shickablaow.Waowai
Ännu en 1984 lag.
Målet dom strävar efter är att Du ska inte kunna använda pengar och göra affärer utan att identifiera dig inför staten och bankerna.
Det är företaget som säljer som ska kontrollera att den som vill köpa mot faktura är den som denne uppger sig vara.
Att företaget överlåter detta till någon som säljer den tjänsten är en annan sak
Alla uppgifter om säljarens affärer ska denne bokföra och staten kan gå in och kontrollera detta.
Det normala när grossister säljer till andra företag är att de som köper registreras och kreditkontrolleras.
Tror inte det går att köpa via Klarna och liknande utan att verifera vem du är och kreditkontrolleras.

Det är bara i rena kontantaffärer man kan vara ganska anonym, som tex invandrarbutiket och deras dito grossister, där är cash king och de gör onte affärer på nätet.
Citera
2022-07-25, 06:42
Medlem
Förstår inte hur folk kan gnälla över detta. Vill ni allvarligt att någon ska kunna använda ert personnr och beställa massa skit på faktura? Vet ni inte vilket jävla helvete det kan orsaka för offret?
Citera
2022-07-25, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Tror inte det går att köpa via Klarna och liknande utan att verifera vem du är och kreditkontrolleras.

Det går väl som standard tror jag, men det går att logga in på Klarna och ställa in att man ska vara tvungen att identifiera sig vid köp.

Samma hos Qliro nuförtiden.
Citera
2022-07-25, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Låter väl helt rimligt. Ser ingen anledning till att någon skulle ha en rimlig anledning till att ogilla detta, förutom kriminella och annat svagbegåvat folk.

Vem köper ens på faktura idag?

Ja precis, dessutom enda gången det egentligen är aktuellt med faktura är om man köper något dyrare, t.ex dator eller cykel. Köper man ägg, päron eller senaste Xbox spelet så brukar man ju ändå bara dra kortet eller fylla i kortnummer.
Citera
2022-07-25, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hood4life
problem reaktion lösning. Släng elektroniken och betala med likvida medel.

Det vore helt klart bäst.
Citera
2022-07-25, 08:06
Medlem
Jenshalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-vill-se-id-krav-pa-fakturakop

[b]

Är det här ett bra lagförslag eller inte? Kommer det att stoppa bedrägerierna?

Ja med krav på bank ID kommer man iaf längre.
Citera
2022-07-25, 08:15
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ADHDekonomisten
Nej det kommer bara drabba dom som inte begår brott som vanligt. Svensken är helt jävla hjärndöd och fattar inte det här såklart. Varför? Jo för kriminella skiter i lagen. Det är så enkelt.
Ha ha helvete vad korkad du är!

Givetvis kommer det inte att drabba ärliga svenskar! Det är jumper kriminella som inte längre kan handla på faktura i andras namn. Att du inte fattar det tyder på rejäl svagbegåvning.
Citera
2022-07-25, 08:18
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
det är väl ändå butiken du köper ifrån som gör kontrollen??
Ja visst är det så! Men det fattar inte svagbegåvade kriminella blattar…..
Citera
2022-07-25, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Vad kallar du Klarna som lär hantera en majoritet av alla fakturaköp du gjort? Ledtråd bolaget heter Klarna Bank AB. Har du sen någon gång loggat in på Klarna så vet du att de trackar precis allt om dina köp. Så jag finner det fascinerande att alla paranoida i den här tråden absolut inte vill använda bank-id för verifiering men med glädje skickar all data om sina köp till Klarna (eller Qliro eller vem som nu hanterar fakturan). Personligen litar jag mindre på Klarna när det kommer till att hantera personlig data än någon annan aktör och jag betalar därför alltid direkt med kreditkort när så är möjligt.

Från SVT.se:
Ofta har bedragaren beställt varan i någon annans namn och på olika sätt sett till att varan norpats på vägen, antingen genom falsk adress, falsk identifiering vid utlämning eller att varan hämtats utanför dörren när paketet kommit fram.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-vill-se-id-krav-pa-fakturakop

Sen vet jag iofs inte om jag tycker det är nödvändigt att skriva in det i lagen. Jag har inte handlat med Klarna på länge men jag loggade in och kollade nu och de tycks ju redan ha en inställning för om bank-id ska krävas eller inte, och default verkar vara att det ska krävas? Borde ju räcka så. Är någon dum i huvudet och absolut vill kryssa ur det så man lättare kan bli bedragen så tycker jag inte staten ska stoppa dem från att göra det.

Om det nu är bank id som har hand om säkerheten ? Varför är det då regeringen som skall ordna säkerheten om dom inte ligger bakom bank id. Jag talar inte endast om klarna tycker att det är upp till mig att välja om jag vill logga in med dosa eller bank id. Vad för information som verkligen sparas det vet inte du eller jag, på bank id s hemsida står det att dom för viss statistik för att göra sidan bättre men du vet sedan inte vad som händer med all information. Bara för att det inte är en big deal så vet du inte i framtiden hur den här datan kan användas. Jag vill inte att staten ska föra statestik på mina köp och borde kunna göra det valet själv.
Det är väldigt svårt att hämta ut något i någon annans namn redan. Det är inte där problemet ligger och isåfall hade dom skrivit exakt hur många det gällde, men dom ludda in det i en stor summa så att dom skall få annan insyn…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in