2022-07-25, 14:57
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Om elen kostar 2 kronor sparade du alltså 9000 * 2 = 18.000 kronor det året
Anläggningen skrivs alltså av på 163.000 / 18.000 = 9 år

Men om vi skall räkna med effektförluster i lagring, service och annat, hur lång tid tar det att tjäna in anläggningen i praktiken?

Och förhoppningsvis sjunker väl elpriset, men ingen vet.

Sjunkande elpriser ligger långt bort, runt 2 kr kwh i snitt får vi nog räkna med framöver utan rysk gas och tysk kärnkraft.

Blir det minus 20 i centraleuropa brakar elnätet ihop.

Det är inte många år sedan miljövännerna yrade om att vi kunde spara på elen och avveckla kärnkraften, tex förbjöds glödlampor.

LL
Citera
2022-07-25, 14:58
Medlem
Samtidigt som Såssarna stänger ner kärnkraften och jiddrar med elbidrag: Maggan lämnar över en stål-skål som är tillverkar utan fossilbränsle-energi, till Joe Biden. Första i sitt slag! Fantastiskt. Till detaljerna hör det att det stålverket skulle kräva ett EGET kärnkraftverk för att producera den där jävla skålen en gång till.

Det vill man inte prata om (SR jag tittar på er)

Fattar inte vad tanken är ELLER JO NU Fattar jag!

https://www.klimatfakta.info/article.php?m=1&t=3165

Man vill alltså att Sverige ska tillverka detta stålet och exportera det i framtiden. Lycka till när en fabrik kräver lika mycket el som södra Sverige gör!

Och det är nog därför min elräkning är helt galet skyhög - Man köttar på i fabriken och tillverkar ljusstakar. Man tar alltså all jävla el som finns och gör en ljusstake, vi som arbetar och sliter får pröjsa för det med elräkningen. Tack Sossarna.
Senast redigerad av Torabora 2022-07-25 kl. 15:08.
Citera
2022-07-25, 15:16
Medlem
Waterlilys avatar
Citat:
Om elen kostar 2 kronor sparade du alltså 9000 * 2 = 18.000 kronor det året
Anläggningen skrivs alltså av på 163.000 / 18.000 = 9 år

Men om vi skall räkna med effektförluster i lagring, service och annat, hur lång tid tar det att tjäna in anläggningen i praktiken?

Och förhoppningsvis sjunker väl elpriset, men ingen vet.

Eftersom jag inte kan konsumera allt som panelerna ger så säljs överskottet. Men det jag får vid försäljning är inte lika mycket som kostnaden är då jag köper motsvarande mängd. Därför kan jag inte säga att jag sparar 18000 kr. När jag säljer får jag spotpris, lite från nätägaren och skattereduktion. Men då jag köper måste jag betala, förutom elhandelspriset: elskatt, moms och överföring. Den köpkostnaden är större än motsvarande säljvinsten. Därför blev min s k vinst ca 15600 kr.

Vänligen Näckrosen
Citera
2022-07-25, 15:24
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waterlily
Eftersom jag inte kan konsumera allt som panelerna ger så säljs överskottet. Men det jag får vid försäljning är inte lika mycket som kostnaden är då jag köper motsvarande mängd. Därför kan jag inte säga att jag sparar 18000 kr. När jag säljer får jag spotpris, lite från nätägaren och skattereduktion. Men då jag köper måste jag betala, förutom elhandelspriset: elskatt, moms och överföring. Den köpkostnaden är större än motsvarande säljvinsten. Därför blev min s k vinst ca 15600 kr.

Vänligen Näckrosen
Intressant med ni som försöker göra något åt situationen även om politikerna borde lösa detta för alla.

Så i ditt system finns ingen lagring av el? Vad tror du om det? Är det bara snack från Tesla med batterier hemma eller lagring i den elbil man antas inneha (+ vehicle-to-grid etc) ? Att utnyttja dygnsvariationen i priset.
Senast redigerad av wwr 2022-07-25 kl. 15:27.
Citera
2022-07-25, 15:30
Avstängd
Barentss avatar
Citat:
Bättre och mer rättvist för de som bor i lägenhet om EU slutar försöka bojkotta Putin och bara skadar oss själva samt den svenska regeringen tar bort stoppet mot kärnkraft efter 2040.
Ett enkelt räkneexempel tidigare i tråden gav att alla Sveriges tak måste täckas med elpaneler till en kostnad av 400-800 miljarder kronor för att ersätta kärnkraften. Detta räkneexempel är redan bevisat felaktiga med den dåliga effekten nästan halva året så långt ner som i zon 3. Om jag hade sett det diagram som listades senare i tråden, där elpaneler ligger skyhögt över alla andra i kostnad per intjänad kwh och med ett medelpris på 150 öre som nästan aldrig uppnåtts i svensk historia, så hade jag inte ens räknat på panelerna. Sanningen om dem är att de är bluff, utom kanske i vinter. Men om man inte synar bluffen så kan man åtminstone känna att man minskat sin footprint.
Citera
2022-07-25, 15:35
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Ett enkelt räkneexempel tidigare i tråden gav att alla Sveriges tak måste täckas med elpaneler till en kostnad av 400-800 miljarder kronor för att ersätta kärnkraften. Detta räkneexempel är redan bevisat felaktiga med den dåliga effekten nästan halva året så långt ner som i zon 3. Om jag hade sett det diagram som listades senare i tråden, där elpaneler ligger skyhögt över alla andra i kostnad per intjänad kwh och med ett medelpris på 150 öre som nästan aldrig uppnåtts i svensk historia, så hade jag inte ens räknat på panelerna. Sanningen om dem är att de är bluff, utom kanske i vinter. Men om man inte synar bluffen så kan man åtminstone känna att man minskat sin footprint.
Självklart måste kärnkraften byggas ut och Sverige måste sluta skicka strömmen till kontinenten. Men det är intressant när någon i alla fall försöker göra något.

Allra bäst vore om EU slutade sin fruktlösa kamp mot Ryssland för att se vilket av folken - det ryska eller de europeiska - som kommer att krascha först ekonomiskt.
Citera
2022-07-25, 15:40
Avstängd
Citat:
Självklart måste kärnkraften byggas ut och Sverige måste sluta skicka strömmen till kontinenten. Men det är intressant när någon i alla fall försöker göra något.

Allra bäst vore om EU slutade sin fruktlösa kamp mot Ryssland för att se vilket av folken - det ryska eller de europeiska - som kommer att krascha först ekonomiskt.

Ja det är pinsamt hur Svereige lider med höga elpriser och sen fortsätter vi att sälja el till andra länder til högsterbjudande.

Jag vet att marknaden funkar så, men vi borde inte vara en del av den marknaden eftersom det uppenbart gör våra elpriser mycket högre än de borde vara. Ett politiskt beslut allltså.

Om någon vågar ta sig i skjortan och ta bort denna försäljning till hela marknaden så skulle priset rasa.
Citera
2022-07-25, 17:33
Medlem
Waterlilys avatar
Citat:
Intressant med ni som försöker göra något åt situationen även om politikerna borde lösa detta för alla.

Så i ditt system finns ingen lagring av el? Vad tror du om det? Är det bara snack från Tesla med batterier hemma eller lagring i den elbil man antas inneha (+ vehicle-to-grid etc) ? Att utnyttja dygnsvariationen i priset.

Det stämmer. Jag har inget batteri. Jag kan om jag vill ansluta batteri till min växelriktare. Leverantören sa förra året, då jag lät installera solpaneler, att det ännu inte lönade sig med batteri.

Jag har inte kollat upp vad batteri kostar. För mig skulle nog ett batteri på 10 kWh passa ganska bra. Då skulle jag i snitt under ca ett halvår kunna spara el i batteriet under dagen och sen konsumera den under kvällen och natten utan att behöva köpa el. Det är lite knepigt och jobbigt att summera ihop alla dagar med köpt el och sålt för att beräkna hur mycket jag sparar på att låta bli att köpa och sälja en viss mängd el under ett dygn. Just nu är min skillnad de senaste 12 månaderna på vad jag köpt elen för (ca 2,38 kr/kWh) och sålt (ca 1,68 kr/kWh [inklusive skattereduktion och en liten skvätt från elnätsbolaget]) för liten för att batteri ska löna sig.

Vänligen Näckrosen
Citera
2022-07-25, 17:50
Medlem
Wretch32s avatar
Vad hade man egentligen förväntat sig när man lägger ner reaktor efter reaktor?

Kärnkraften byggdes ju Söder ner i Sverige i taktikskt syfte för att balansera upp det Svenska elnätet mot Vattenkraften i Norr.

Eller tänkte regeringen kanske att det alltid blåser i Södra Sverige under dygnets alla 24h?

MP har tydligen fått alldeles för mycket att säga under alla dessa år i regeringen
Citera
2022-07-25, 17:54
Medlem
Funderar redan nu på vad man kan göra för att få ner kostnaden i vinter. Skippa kylskåpet och ha altanen som kyl. Undvik spis och ugn och köra med gasolgrill och vedeldad kamin med ugnsluckan som är kanonbra att ha. Bara ha en frys igång istället för 2 som man brukar ha och låta brönsleagregat jobba för att kunna tvätta i tvättmaskin. Tvätt får lufttorka istället för att köra torktumlaren. Värma huset med ved och ha värmepumpen på max 18 grader. Tips på annat?
Citera
2022-07-25, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Sorgligt att folk sjunker till en nivå där man måste dra ner på levnadsstandarden så pass mycket för att Elen blivit svindyr. Allt för att anpassa sig till att leva ett svenssonliv i pisskalla Sverige som går åt helvete med allting.

Så underbart det var att få flytta ifrån Sverige för bo i ett varmt och behagligt land med 300kronors Elräkning varje månad.

Fan vad jag njuter!
Sakta i backarna!!! Har råd med elen men tycker inte om att slösa. Går att spara lite och goda råd är aldrig fel.
Citera
2022-07-25, 19:29
Medlem
Skyrmions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waterlily

Vänligen Näckrosen

Så avskrivningstiden är >10 år, trots de nu extrema priserna? Vad är avskrivningstiden för de reella kostnaderna, dvs utan subventioner?

Uppenbarligen längre än livstiden på installationen. Alltså är det en samhällsekonomiskt värdelös investering. Din eventuella ”vinst” bekostas helt och hållet av Sveriges ska skattebetalare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback