Citat:
Ursprungligen postat av
ChrisOhoy
Å ena sidan så hävdar vi att priserna på BR har gått upp på grund av bostadsbrist (supply and demand), å andra sidan så hävdar vi att bostadsbristen försvinner med marknadshyror...
Hur ska vi ha det?
Men om
ni gör inkonsistenta påståenden så är det en sak för
er att reda ut.
Det är inte min sak.
Jag säger att med marknadshyra kommer det finnas lediga HR att hyra, hela tiden.
På samma sätt som det finns varor i hyllorna i butikerna och att det går att hyra en bil. Inga köer.
Citat:
Ursprungligen postat av
ChrisOhoy
Nyproducerade hyresrätter kostar idag mer än ränta+amortering på bolån och de priserna går upp med marknadshyror om det råder bostadsbrist, vilket vi hävdar att det gör. De som inte har råd att köpa får helt enkelt betala mer för sitt boende samtidigt som vi bestämt att de som har råd att låna ska få göra ränteavdrag...
Om det ska vara på det viset att vi ska ha marknadshyror, (kanske är det bästa) så bör ränteavdraget slopas omedelbart. Om du lånar pengar så ska du klara 7% ränta (utan ränteavdrag) och gör du inte det så bör du inte få låna.
Hur vi än gör är systemet vi har och marknaden vi byggt upp helt ohållbart. Man ska också tillägga att statens kostnader går upp med räntorna då de inte satt något tak på ränteavdraget. Dubblas räntan (har redan gjort) så dubblas även kostnaderna.
1. Varför skulle du ta bort kapitalbeskattningen bara för att man inför marknadshyra. Jag ser noll koppling.
(Jo att ta bort avdrag för underskott av kapital görs genom att ta bort kapitalbeskattningen. Eftersom avdrag är strikt kopplat till beskattningen. Avdrag medges eftersom inkomsten beskattas i senare led. Varför är detta så extremt svårt att begripa?).
2. Folk som bor i HR får också avdrag för räntorna som fastighetsbolaget åker på att betala och där avdrag görs. Tar man bort avdraget som Fastighetsbolaget gör så stiger kapitalkostnaden för Fastighetsbolaget och då kommer Hyresnämnden se det som sakligt skäl för hyreshöjning.
Ni som i er extrema egoism bara tänker på er själva ser ju inte hur verkligheten fungerar.
Jag antar att superegoisterna här kommer säga att Fastighetsbolagen minsann skall få fortsätta göra avdrag. Det är bara privatpersoner som skall åka på dubbelbeskattning av ränta. Eller hur?
3. Eftersom kapitalbeskattningen ökar lika mycket som avdrag för underskott av kapital ökar när räntan stiger så är beskattningen helt opåverkad av ränta. Staten netto-plundrar lika mycket när räntan ökar.
Detta är hur enkelt som helst att inse. Obegripligt att det finns folk som inte klarar av det.