2022-07-24, 20:30
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ADHDekonomisten
Nej det kommer bara drabba dom som inte begår brott som vanligt. Svensken är helt jävla hjärndöd och fattar inte det här såklart. Varför? Jo för kriminella skiter i lagen. Det är så enkelt.

Det drabbar även dem som vill begå brott, men det vägs väl upp av att många personer slipper bli utsatta för brott.

Om du PM:ar mig ditt personnummer så ska jag visa bristerna i dagens system.
Citera
2022-07-24, 20:30
Medlem
problem reaktion lösning. Släng elektroniken och betala med likvida medel.
Citera
2022-07-24, 20:33
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Men det kan ju också handla om att skydda den vars namn blir utnyttjat. Denne måste ju ”bevisa” att hen varken beställt eller fått varorna, och i värsta fall kan denne få krav på sig och hot om kronofogden under tiden man tjafsar om det.

Visst kan företaget stoppa kravrutinen medan utredning pågår, men det är inte alltid det funkar smidigt pga fastställda rutiner och automatiseringar, olika avdelningar inblandade etc.
Citera
2022-07-24, 20:36
Medlem
Flexarn10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Låter väl helt rimligt. Ser ingen anledning till att någon skulle ha en rimlig anledning till att ogilla detta, förutom kriminella och annat svagbegåvat folk.

Vem köper ens på faktura idag?
Beror väl på vart man handlar men jag skulle nog hellre ta en faktura än att slänga ut kortuppgifter
På vissa sidor..
Citera
2022-07-24, 20:40
Medlem
Alla vill inte skaffa Bank-ID, korrupta jävla politiker.
Citera
2022-07-24, 20:41
Medlem
Lilabanans avatar
Jättebra förslag ju. Hoppas det går igenom.
Citera
2022-07-24, 20:42
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h

Det fina med dagens samhäller är att du inte behöver skaffa det heller.

Min farmor klarade sig prima med kontanter under sängen och utan tekniska lösningar.
Citera
2022-07-24, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Det fina med dagens samhäller är att du inte behöver skaffa det heller.

Min farmor klarade sig prima med kontanter under sängen och utan tekniska lösningar.

Jag ser var samhällsutvecklingen är påväg, tyvärr är jag ganska ensam om det.
Citera
2022-07-24, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h

Borde kanske vara undantag och alternativ till de som inte har det, annars så är väl lagförslaget bra ju.
Citera
2022-07-24, 20:50
Medlem
Tanken bakom är vel bra men som med så mycket annat så försvårar det personers liv/stjäl tid från oss som inte far med en massa jävelskap. Tyvärr så samhället har blivit. Dock bättre med ID krav än att hamna i skulder.
Citera
2022-07-24, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-vill-se-id-krav-pa-fakturakop

[b]

Är det här ett bra lagförslag eller inte? Kommer det att stoppa bedrägerierna?
Citat:
En baksida kan vara att det blir lite krångligare att handla på nätet.

Inte märkbart "krångligare" att också bekräfta med b-id efter man har klickat sig fram till betalning. Det finns ju redan EUdirektiv som infördes 2022 att kreditkort ska verifieras med typ b-id. Blir väl samma som det, har man konto hos shoppen gör man det bara första gången.
Bra initiativ så man slipper klydd med id-kapning. Det går ändå inte att handla anonymt på nätet. När man handlar i en fysisk butik mot faktura vet de vem du är, annar får su inte handla mot faktura.
Citera
2022-07-24, 21:00
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ADHDekonomisten
Ja dom kommer skita i det
Det finns alltid en väg runt saker och ting. Den här lagen kommer om något göra bedrägerierna värre.
Nix, inte om vanligt folk surnar till. Då kanske myndigheterna, vilka är totalt kassa, får börja jobba lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in