2022-07-24, 14:54
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellabellak
1. Om sek tappar mot usd så kostar det vi importerar i färdiga varor mer samt de råvaror exempelvis gödning ger dyrare produkter till kund. Exempelvis mat. Sen kan säljaren / producenten ta en del av kostnadsökningen men inte speciellt mycket speciellt inte om sek tappar mycket.
Om USD stiger mot andra valutor så kommer ju bara de som bara prissätter i USD att sänka priset. Dom är inte ute efter en prisökning. Om t ex USD stiger mot EUR och SEK mfl så kommer någon från Euroland inte att höja priset. Utan sänka priset i USD. Vilket gör att det inte blir dyrare för någon i SEK. I mycket av affärerna går man bara via USD.
Sedan finns det många saker som påverkar växelkurs. Det är inte bara realränta. Det är tillväxt också. Plus div kapitalflöden som har med investeringar och avkastning att göra.
Sedan köps mycket insatsvaror kors och tvärs mellan valutaområden. Nettoeffekten av att USD stiger är inte så enkel att avgöra.

Det jag säger är att man tänker fel om man tror att det bara är för RB att höja räntan och så sjunker KPI ned till 2%, samtidigt som ekonomin tuffar på oberörd. Att KPI faller beror på att man skadar ekonomin. Då sjunker efterfrågan och priserna faller. Därav att folk blev så positiva när ECB höjde med 0.5%. Då sjunker efterfrågan även i Euroland. Och då behöver inte FED ta kampen själv. Genast föll förväntan på hur mycket FED behöver höja.

Höjer alla CB mangrant så behöver man inte höja så mycket iom efterfrågan globalt faller, och därmed priserna.

Citat:
2. Schweiz har haft nollränta vilket lett till felallokering av kapital. De har fått en bubbla och lånandet har inte lett till ökad produktion.
Nja, SNB har legat med -0.75%. Det är en bra bit under 0.

SNB har uppenbarligen bedömt att man måste hålla den räntan för att inte landets näringsliv skall få nackdel gentemot konkurrenterna i Euroland.

Men vilken felallokering då?
För vilka företag har kan vi då se ökade förluster pga felallokering (därför att man kunde låna till 7% istället för 7.5%).
Är det felallokeringar måste aktieägarna ta förluster. Så de bör går att hitta. Har du inte en lista på dom har du ingen grund för dina påståenden.

Citat:
Lånen ges med låg ränta men har uppenbarligen hög risk. Så hög risk inte lika med hög ränta i detta fallet.
Varifrån har du fått hög risk?
Det duger inte med att du bara sitter och hittar på det.

Citat:
https://www.iamexpat.ch/housing/real-estate-news/national-bank-warns-housing-bubble-bursting-switzerland
Varför startas det inte massor med byggföretag? Dom kan uppenbarligen bygga hus och sälja med 20% vinst.
Om inte produktionen exploderat är ju det med 20% överpris bara ren goja.

Citat:
3. När riksbanker artificiellt håller ner räntan så blir det felallokering. Tillgång och efterfrågan på pengar sätter då inte räntan och vi får boom och bust.
Vid en felallokering åker aktieägarna på en förlust. Den förlusten är större än vad man sparar in i lägre ränta. Du har inte förklarat varför aktieägarna skulle ha börjat gå med på större förluster.

Vidare så behöver du presentera en lista på företag med stora förluster till följd av felinvesteringar.

Citat:
4. När folk köper bostäder av varandra tas det lån. Vilket vi ser på svenska folkets skuldsättning.
Ja, bankerna lånar mer av allmänheten. Det blir mer pengar på bankkontona. Som byter ägare.
Sedan emitteras det bostadsobligationer så mängden på bankkontona minskar (och obligationerna ökar). (Nästan alla bostadslån lånas upp i form av obligationer. Väldigt lite lånas av bankerna i form av bankkonton).
Det är vad som händer. Är vi överens om det?

Citat:
5. Nej, de finjusterar inte. Med ditt resonemang skulle extremen uppåt dvs 100% styrränta inte spela så stor roll. Vilket det hade gjort. Precis som att styrräntan på andra extremen dvs 0% påverkar. Köp av obligationer håller givetvis också ner räntan artificiellt.
Jo det är just småjusteringar från marknadsärna som kan göras.
Det finns mycket data på det. När avvikelserna blir för stora struntar marknaden i CB. Och marknadsräntan avviker mer och mer från CB styrränta. Det är mer än en CB som försökt detta genom tiderna.

Mekanismen för räntestyrning fungerar men bara för mindre avvikelser.

Citat:
I grund och botten så handlar det om billig energi. Med det vansinniga projekten med vind och sol så är den billiga energin nu inte tillgänglig längre, ej heller är den säker och tillförlitlig. Tyskland har väl 200% installerad effekt sol / vind av deras peak demand. Det verkar således inte vara så planerbar el då man inte kan bestämma när effekten är tillgänglig. Positivt är att inom 1-2 år så kommer nog de flesta ha insett att sol och vind inte är gångbart norr om Spanien. Vind har väl bäst förutsättningar men ändå rätt värdelöst.
Och billig energi är vaddå? Att bränna olja?.
Att bränna naturgas?
Det går utmärkt att göra det. Men det kostar ju rejält.
Är det det du menar försvunnit pga sol och vind?
Det har inte alls försvunnit. Det har bara blivit dyrt?

Är din tes att pga projekten med sol och vind har efterfrågan på olja och naturgas fallit och därför blivit rekorddyrt?
Går man efter vad du skriver är det bara förvirrade känslor. Någon logik och verklighetskontakt saknas fullständigt.
Citera
2022-07-24, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QQQQQQQQQQQQQQQQQQ
Riksbankens höjningar är extremt låga jämfört med andra länder, detta beror på två anledningar:

-Väldigt få möten. Så även om de flesta höjer med 50 punkter i taget blir det mer i andra länder. De har 2-3 möten med höjningar på ett Riksbanksmöte.

-Räntebidraget på 30% gör att höjningen inte blir lika kraftig. Egenligen är en höjning på 25 punkter en höjning på 17,5. 50 punkter blir 35 i verkligheten. Detta medans andra höjer med minst 50

Riksbanken kan ha hur många möten de vill. De är knappast bundna till att bara ha de planerade mötena.
Citera
2022-07-24, 15:53
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Riksbanken kan ha hur många möten de vill. De är knappast bundna till att bara ha de planerade mötena.

Det blir ju dock något av en särskild händelse om de kallar till ett extra möte och höjer med 75p. Inget som marknaderna gillar, men de har väl förvisso inget större förtroende för stofilerna på Riksbanken ändå.

Även lite känsligt att mitt i en valrörelse göra den typen av intervention. Lugnast om det får löpa på tills den 20e september efter valet innan de smäller till med 125p för att komma med i matchen.
Citera
2022-07-24, 16:52
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Det blir ju dock något av en särskild händelse om de kallar till ett extra möte och höjer med 75p. Inget som marknaderna gillar, men de har väl förvisso inget större förtroende för stofilerna på Riksbanken ändå.

Även lite känsligt att mitt i en valrörelse göra den typen av intervention. Lugnast om det får löpa på tills den 20e september efter valet innan de smäller till med 125p för att komma med i matchen.

Var det inte meningen att RB's penningpolitik skulle vara oberoende, då även politiskt?
Citera
2022-07-24, 16:57
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Var det inte meningen att RB's penningpolitik skulle vara oberoende, då även politiskt?

Jo och det tycker jag väl att de är. Men de tar ju ändå hänsyn till det politiska spelet på något vis. Att då klampa in en månad före ett val och höja räntan av någon betydelse blir ju lätt politiserat.

Blir också spännande och se om brunblånazihögern tar makten i valet och RBs sen höjer kraftigt därefter. Kommer ju då för all framtid skyllas på brunblånazihögern från sozzehåll att det var deras fel
Citera
2022-07-24, 17:09
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:

Det kunde vara något.

RB har ett extra möte och sänker räntan till -0.1%.

På frågan om hur dom tänkte där svarar Ingves att: "Jag satt och läste på Flashback och såg att vi borde komma in i matchen. Så jag kallade ihop direktionen och vi diskuterade saken och tog intryck av den uppmaning. Vi har nu anpassat oss till Danmark och Japans styrräntor. Och så ligger vi lite över Schweiz, men under ECB. Så nu menar vi att vi kommit in i matchen."

Och så får man se ett foto på hur DViking bärs in i gullstol som den nya ränte-messias.
Citera
2022-07-24, 17:15
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Jo och det tycker jag väl att de är. Men de tar ju ändå hänsyn till det politiska spelet på något vis. Att då klampa in en månad före ett val och höja räntan av någon betydelse blir ju lätt politiserat.

Blir också spännande och se om brunblånazihögern tar makten i valet och RBs sen höjer kraftigt därefter. Kommer ju då för all framtid skyllas på brunblånazihögern från sozzehåll att det var deras fel

Nja, jag skulle nog vilja påstå att det funnits goda skäl för RB att kraftigt höja räntebanan så fort vi fick en betydande negativ realränta. Det krävs knappast en doktorsexamen i nationalekonomi för att begripa en negativ realränta är kraftigt inflationsdrivande.
Vidare anser jag att RB skall skita högaktningsfullt i huruvida det är val eller ej och endast fokusera på den optimala penningpolitiken för landet.

Sedan kan jag förvisso hålla med om att om stöveltrampen kommer ljuda efter valet, kommer givetvis och fullständigt rättmätigt, dödsknarkarnazisterna beskyllas för allt från vanstyre och Jesu korsfästelse till svinkoppor och skörbjugg.

Svensk politik i ett nötskal.
Citera
2022-07-24, 17:28
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Nja, jag skulle nog vilja påstå att det funnits goda skäl för RB att kraftigt höja räntebanan så fort vi fick en betydande negativ realränta. Det krävs knappast en doktorsexamen i nationalekonomi för att begripa en negativ realränta är kraftigt inflationsdrivande.
Vidare anser jag att RB skall skita högaktningsfullt i huruvida det är val eller ej och endast fokusera på den optimala penningpolitiken för landet.

Sedan kan jag förvisso hålla med om att om stöveltrampen kommer ljuda efter valet, kommer givetvis och fullständigt rättmätigt, dödsknarkarnazisterna beskyllas för allt från vanstyre och Jesu korsfästelse till svinkoppor och skörbjugg.

Svensk politik i ett nötskal.

En sund penningpolitik hade aldrig gått ner på nollränta och ännu mindre negativ ränta, samt haft en styrränta på ~2% sedan länge.

Den negativa räntan har dock inte lyckats skapa någon generell KPI-ökning, men däremot en tillgångsprisökning. Allt som Riksbanken håller på med är egentligen fel, men nu har vi de här reglerna och får väl förhålla oss till det spelet.

Vet inte med hur kort varsel ett extramöte kan dyka upp? Nästa KPI-siffra kommer in om ca tre veckor (12e aug), kanske blir något veckan därefter om det börjar närma sig 10% KPIF.
Citera
2022-07-24, 20:16
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
En sund penningpolitik hade aldrig gått ner på nollränta och ännu mindre negativ ränta, samt haft en styrränta på ~2% sedan länge.

Den negativa räntan har dock inte lyckats skapa någon generell KPI-ökning, men däremot en tillgångsprisökning. Allt som Riksbanken håller på med är egentligen fel, men nu har vi de här reglerna och får väl förhålla oss till det spelet.

Vet inte med hur kort varsel ett extramöte kan dyka upp? Nästa KPI-siffra kommer in om ca tre veckor (12e aug), kanske blir något veckan därefter om det börjar närma sig 10% KPIF.
Då blir det nog 100 punkter i september om det inte blir ett extramöte före valet.
Citera
2022-07-24, 21:42
Medlem
vanartads avatar
Citat:

Skall jag vara helt ärlig, har jag inte en aning om hur RB kommer agera då de definitivt inte är proaktiva, men märkligt nog ej heller reaktiva… i alla fall inte än så länge.Om jag sätter på mig min foliehatt, kan jag tänka mig att KPIF, märkligt nog, inte stiger över 10% innan valet, alternativt faller under 10% strax innan valet… Men som sagt det är med foliehatten på.

FED är betydligt enklare att begripa sig på.
Citera
2022-07-24, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiksbanksGangster
Kommer RB våga öka många gånger till?
Kommer de kapitulera och börja med QE igen?

Detta är en rävsax utan dess like.

Alltså, hela poängen är att de ska krascha ekonomin. De har lootat den, och nu behöver den kraschas... på ett någorlunda ordnat sätt, därav en fejkpandemi osv.
Att prata om att "våga" blir lite fjantigt
Det är därför också som media börjat gnälla om "pensionerna" osv, de vet att the game is up mer eller mindre.
Så kan det gå när hela den globala ekonomin är ett enda stort pyramidspel.
,,,
å andra sidan..
man borde väl kunnat trycka ännu mer astronomiska summor rent teoretiskt kan man tycka. Men ja, det är ju bara papper och fantasiprodukter i slutändan. De vill konsolidera makten "nu eller aldrig", och sen när de väl misslyckats med det kommer vi nog få en lite mer normal ekonomi igen, ja det kan man iaf hoppas på. (förmodligen tom mycket bättre)

Jag tror att man ska se det här som den stora upprensingen snarare än någonting annat, lite som en integritetscheck in realtime. Sen kommer det tugga vidare i stort sett som innan fast lite bättre

De VILL att systemet ska krascha, det är poängen, och sen ska de tydligen styra upp nåt nytt superbra ... hehe.
Senast redigerad av Beach2021-TOPPform 2022-07-24 kl. 22:21.
Citera
2022-07-24, 21:51
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Då blir det nog 100 punkter i september om det inte blir ett extramöte före valet.

Räcker verkligen det, med tanke på att vi har en negativ realränta på ca 8%?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in