2022-07-24, 17:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
S och K såg en man i blå jacka. Stöd för dig att GM hade blå jacka.

Intressant att Korhonen pekar ut SE. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vittnet-vid-grand-pekar-nu-ut-stig-engstrom-blev-aldrig-forhord-av-nya-palmeutredningen

Under förra veckans presskonferens fick hon, enligt Svenska Yle, för första gången se en bild på Stig Engström. Hon säger sig nu vara säker på att det är samma person som hon såg utanför Grand.

– Han har samma keps och allt. Men det var aldrig något tal om honom. Och jag såg inte de där intervjuerna för vi tittade inte så mycket på tv då. Jag hade inte sett hans bild någonstans under alla dessa år, i onsdags var första gången.
Citera
2022-07-24, 17:02
Avslutad
Citat:
För att mörk också innefattar mörkblå.

Varför ändrar du jacka till plagg? Jacka innefattar inte rock.

Mörk är snarare svart och inte blå. Varför ljuger du för? Det var Lars som ansåg redan från början att mördaren hade ett mörkt klädesplagg- inte blå.
Citera
2022-07-24, 17:03
Medlem
Citat:
Är det mer logiskt att han hittar på språngmarschen för att kunna skydda sig om någon pekar ut honom som mördaren? Haha.

-"Nej de minns fel, jag sprang tre minuter efter mordet"
-"De säger de hörde skott och såg dig springa"
-"Öhhh... Nej..."
Busted.

Nej jag tror inte språngmarschen är riktad mot dom som skulle sett honom springa just som GM

Utan möjligen sett honom springa ...

Som GM vet han inte vart iakttagelser kan ha skett...Kanske tror han någon sett honom springa vid Luntmakargatan typ...

Han får en liten större chans att försvara sig mot en person som säger sig ha sett honom springa om han erkänner att han faktiskt sprang....

Låt säg att LJ inte vet något om mordet utan Engström tror att LJ är ett vittne som sett honom springa bara....

För han nämner faktiskt språngmarschen redan 23;40 för han vet kanske att han sprang förbi både LJ o YN men hoppas att dom bara sett honom springa...
Citera
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det var några i Palmerummet, inte alla dock, som skrattade rått och hånfullt åt SE våren 1986. Men "skrattar bäst som skrattar sist" kan SE nu säga uppe i sin himmel, han fick ju någon slags upprättelse av senaste PU.

Apropå Palmerummet, undrar hur Nils Linder fick ihop sin teori om att det var Engström som sprang "där uppe" men att han ändå inte var mördaren? Hade han möjligen hört samma version av språngmarschen som SE delgett några kollegor på Skandia och exfrun. Det vill säga att han jagat mördaren.

Tror inte Engström skrattar. Han undrar nog vad f-n man håller på med. "Är de helt från vettet, vad får de allt ifrån? Det var precis som jag trodde de kan inte lägga pussel. Vilka amatörer!".
Citera
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Han sprang in på Tunnelgatan för att leta efter skytten.

Han sprang in på Tunnelgatan för att meddela poliserna ett signalement på skytten.

Han sprang in på Tunnelgatan i egenskap av flyende gärningsman.

Jag tror det sistnämnda ligger närmst sanningen.
Det tror jag med, han har själv vid olika tillfällen lämnat minst tre olika förklaringar till språngmarschen:
Rätta till ett felaktigt signalement.
Glömt att nämna jackan som LP nämnt.
Letat efter skytten.

Språngmarschen finns dock alltid med, utan språngmarsch är ingen "förväxling" möjlig.
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-07-24 kl. 17:10.
Citera
2022-07-24, 17:04
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Vittnesuppgifterna blir ju ganska röriga. Några säger rock och andra jacka. Väktarna menar att SE kan ha haft en blå jacka på sig under mordkvällen. I så fall är det inga konstigheter att han som mördare gissar att LP säger just det. Om så är fallet har alltså YN sett någon annan än mördaren. Mitt i allt detta har vi då SE som skarvar/ljuger/minns fel. Att efter 36 år få någon rätsida på det här är lika svårt som att vinna högsta vinsten på Lotto.

Varför skulle inte YN kunna se fel på plagget? Du menar alltså att YN:s uppgifter är oantastbara? Stämmer hennes historia ser hon mannen i 2-3 sekunder, hon lär inte ha hunnit uppfatta mycket alls. Viss antydan till berusning också.
Citera
2022-07-24, 17:06
Medlem
SlappTjackBalles avatar
Vad står SE för?
Citera
2022-07-24, 17:07
Medlem
Citat:
Varför skulle inte YN kunna se fel på plagget? Du menar alltså att YN:s uppgifter är oantastbara? Stämmer hennes historia ser hon mannen i 2-3 sekunder, hon lär inte ha hunnit uppfatta mycket alls. Viss antydan till berusning också.

"Du menar alltså att YN:s uppgifter är oantastbara"

Nej ,inte någonstans påstår jag det. Jag säger att det är många olika uppgifter att ta hänsyn till.
Citera
2022-07-24, 17:08
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Mörk är snarare svart och inte blå. Varför ljuger du för? Det var Lars som ansåg redan från början att mördaren hade ett mörkt klädesplagg- inte blå.

Mörkblå är inte mörkt? Är du hög?

Konsekvent rakt genom förhören är det jacka. En blå jacka får vi det alla till.
Citera
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
...

LJ som ansåg redan från början att mördaren hade ett mörkt klädesplagg- inte blå.

Dessa ord använder LJ om gm:s ytterplagg i sitt enda riktiga och långa dialogförhör.
mörk dunjacka.
fått för mig att det var en typ mörkblå täckjacka.
svart med blå inslag.
täckjacka
väldigt mörk och lite blått
liknande, men mer mörk
(än hans egen mörkblå täckjacka)
Senast redigerad av niokilometer 2022-07-24 kl. 17:13.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Intressant att Korhonen pekar ut SE. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vittnet-vid-grand-pekar-nu-ut-stig-engstrom-blev-aldrig-forhord-av-nya-palmeutredningen

Under förra veckans presskonferens fick hon, enligt Svenska Yle, för första gången se en bild på Stig Engström. Hon säger sig nu vara säker på att det är samma person som hon såg utanför Grand.

– Han har samma keps och allt. Men det var aldrig något tal om honom. Och jag såg inte de där intervjuerna för vi tittade inte så mycket på tv då. Jag hade inte sett hans bild någonstans under alla dessa år, i onsdags var första gången.

I blå jacka alltså
Citera
2022-07-24, 17:10
Avslutad
Citat:
Mörkblå är inte mörkt? Är du hög?

Konsekvent rakt genom förhören är det jacka. En blå jacka får vi det alla till.

Du verkar hålla på med droger m.m. som är så kass i huvudet tydligen. Mörkt är svart och inte blå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in