2022-07-24, 15:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ja blå jacka. Inte mörk rock.

Nej inte blå jacka- mörkt klädesplagg.
Citera
2022-07-24, 15:30
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Läs det fetade.

Jag menar att Mårtens man är en dubbelgångare till SE i ditt scenario. Dvs klädda exakt likadant.

Jag kan inte förstå att du tycker det är troligt att Grandmannen och mårtenmannen äf olika personer. De är ju exakt likadana. Det måste finnas en ganska hög sannolikhet det är samma person.

Det blir underligt iom att du behöver en oidentifierad person klädd exakt på samma som SE, samt att dessa två kör nån slags stafett. Först är mannen i blå jacka och keps SE, sen någon okänd, sen SE. Det går mot sannolikheten.
Citera
2022-07-24, 15:30
Bannlyst
Citat:
Ja men alla på K och S föreställning borde väl då kunna sett SE vid Grand? Trots detta är han med på bild i media och skapar okarakteriskt för GM-SE ingen story för att skydda sig från Grandvittnen.

Nä det är inget konstigt att va nyfiken på Palme. Men osannolikt att två oidentifierade personer med exakt samma signalement är nyfikna på ungefär samma ställe.

Det beror ju på när SE kom till Grand, när filmen slutade, hur många som var där och vilken väg ut de tog. Har jag fattat det rätt, så var inte S och K:s film särskilt välbesökt. De gick på toaletten efter filmen. De var nog sist ut, eller någon av de sista. I mitt scenario har SE missbedömt när Bröderna Mozart slutar, innebär att han kan ha kommit till Grand en eller ett par minuter efter det mesta bioutsläppet på filmen. Det kanske var en handfull personer till bara. Vi vet inte vad SE uppehöll sig då. Han kanske stod vid någon av de inglasade montrarna på sidan och höll utkik, när han inte såg LOP komma, gick han närmre dörrarna. Han kan ju ha stått och spejat efter dem på norra sidan om biografen, där är det ju en avfasning av samma modell som fanns vid Dekorima?
Citera
2022-07-24, 15:32
Medlem
Citat:
Kan finnas fler. Problemet är att SEkten inte riktigt funderat på det. Varför per automatik säga det handlar om förväxlingen?

Om han nu är GM kom han ju tillbaka till mordplatsens närhet. Ni säger han ville förekomma saker. Borde han då inte ha en historia som skyddar honom om någon förstör hans historia som vittne med "honom såg jag komma uppifrån en bra stund efter mordet"

Jo men det är enbart om någon sett honom komma så , vilket inte borde ge honom tillräckligt anledningen till att hitta på språngmarschen som GM enligt mig..

Jag är helt övertygad om att språngmarschen är ett påhitt av Engström oavsett skyldig eller inte...

Vi kan iallafall slå fast att språngmarschen är mkt viktig för Engström oavsett att berätta om ....

Då borde väl anledningen också vara viktig ?
Citera
2022-07-24, 15:33
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Lägg ner det där med mörkblå täckjacka- Lars J har aldrig sagt det. Mörkt klädesplagg är det som Lars ansåg och anser att mördaren hade. De flesta övriga mordplatsvittnen ansåg att mördaren hade en lång mörk rock+ Yvonne N och hennes vän. Vilket är mest sannolik klädsel att mördaren hade? Mörkblå täckjacka eller mörk rock som gick nedanför knäna? Mörk rock som gick nedanför knäna är mest sannolikt.

Du har ju själv fått läsa när LJ säger blå jacka. Nu tror jag det är dags för dig att äta eller sova, du är lite kinkig och barnslig.

Det är mest sannolikhet att de som är närmast en person ser rätt klädsel. Därför är blå jacka mördarens klädsel. Du tror mördaren hade mörk rock för du tror SE hade mörk rock. Men det finns ju inget stöd för att SE hade mörk rock.
Citera
2022-07-24, 15:34
Bannlyst
Citat:
Jag menar att Mårtens man är en dubbelgångare till SE i ditt scenario. Dvs klädda exakt likadant.

Jag kan inte förstå att du tycker det är troligt att Grandmannen och mårtenmannen äf olika personer. De är ju exakt likadana. Det måste finnas en ganska hög sannolikhet det är samma person.

Det blir underligt iom att du behöver en oidentifierad person klädd exakt på samma som SE, samt att dessa två kör nån slags stafett. Först är mannen i blå jacka och keps SE, sen någon okänd, sen SE. Det går mot sannolikheten.

Dubbelgångare är ett kraftigt ord i sammanhanget. Gemensamma drag och liknande klädsel, en klädsel som enligt dig var väldigt vanlig vid tidpunkten.

Det är inget överarbetad scenario jag lade fram till dig, som jag suttit uppe på vinden och knåpat ihop med pannlampa. Det var en teori som slog mig bara. Jag tycker den passar bäst, när det kommer till SE som GM, då har han helt plötsligt väldigt gott om tid att ta sig tillbaka till Skandia, stämpla ut, snacka med väktarna en halv eller en minut, stilla promerat ut på Sveavägen igen, gå norrut mot nattbussen - vilket var det alternativ han som regel tog dessa sena kvällar, enligt exfrun.
Citera
2022-07-24, 15:38
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det är ett problem när det gäller alla teorier eftersom vittnena inte sade exakt samma sak om Grandmännen och mördarens klädsel och utseende. Du verkar inte heller förstå att det med hög sannolikhet var flera sk Grandmän vid 21-tiden och 23-tiden dvs olika personer som inte hade exakt samma klädsel och utseende. Vittnen är inte heller 100% tillförlitliga tyvärr.

Ja det finns flera Grandmän. Men den K och S ser är samma person. Och det är med 95% sannolikhet samma person som Mårten ser då signalementen stämmer perfekt med varandra.
Citera
2022-07-24, 15:44
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Vilka säger mörkblå täckjacka i första förhöret? Är väl bara Lisbet som ansåg det men hon har med hög sannolikhet blandat ihop vittnet Anders B klädsel med mördarens. Mördaren hade med hög sannolikhet en mörk rock som gick nedanför knäna enligt de flesta mordplatsvittnena i deras första förhör. Detsamma ansåg Yvonne N och hennes vän.

Mårten, NF, LP, LJ. AB enligt polis Löhr. Dvs vill säga alla potentiella mördarvittnen som inte var långt ifrån och såg i motljus. Med undantag för den förmodat berusade YN.

YN kan man ju fråga sig om hon alls ser GM.
Citera
2022-07-24, 15:45
Avslutad
Citat:
Mårten, NF, LP, LJ. AB enligt polis Löhr. Dvs vill säga alla potentiella mördarvittnen som inte var långt ifrån och såg i motljus. Med undantag för den förmodat berusade YN.

YN kan man ju fråga sig om hon alls ser GM.

Låg sannolikhet att Mårten såg mördaren och det var inte nära mordplatsen han såg den mannen. Lars har inte sagt blå täckjacka- mörkt klädesplagg är det korrekta. De flesta mordplatsvittnen sade att mördaren hade en lång mörk rock- inte en blå täckjacka. Mycket högre sannolikhet att Yvonne N såg mördaren än att Mårten gjorde det.
Citera
2022-07-24, 15:47
Avslutad
Citat:
Du har ju själv fått läsa när LJ säger blå jacka. Nu tror jag det är dags för dig att äta eller sova, du är lite kinkig och barnslig.

Det är mest sannolikhet att de som är närmast en person ser rätt klädsel. Därför är blå jacka mördarens klädsel. Du tror mördaren hade mörk rock för du tror SE hade mörk rock. Men det finns ju inget stöd för att SE hade mörk rock.

Du har fått läsa att Lars ansåg och anser att mördaren hade ett mörkt klädesplagg.
Citera
2022-07-24, 15:49
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Jag kanske varit otydlig, beklagar det i så fall. Jag menar inte att åklagaren sitter och håller på tung teknisk bevisning, något erkännande, osv. Jag pratar om "många bäckar små". Samlad bedömning, båda av info om SE (och folk runt honom), vad som sägs i förhören (av de anhöriga/bekanta), hur personerna uppfattas, agerar, osv i förhören.

Vad som sades och inte sades på pk av åklagaren var noga övervägt. Risken att åka dit för förtal hade kunna finnas. Jag tror även (kanske är jag naiv) att åklagaren och PU är hyggliga prickar, vanliga människor, humana, därför hängde man inte ut SE mer detaljerat, och utelämnade i det närmaste helt exfrun, även vapensamlaren och hans döttrar. Jag tycker det var klokt.

Det är din gissning att det var noggrannt uttänkt innan vad som sas och inte. Då hade han inte sagt det han fick officiell kritik för.
Den pajiga powerpointen tyder på att innehållet inte var speciellt genomtänkt.

Det kan lika gärna vara så att de sa allt de visste. Du har ingen aning om de har ett enda lite tecken till på att SE är GM. Ren gissning.
Citera
2022-07-24, 15:52
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Nej inte blå jacka- mörkt klädesplagg.

Ja det är upp till dig att undergräva allas respekt för dig och din teori. Att hävda motsatsen till vad som står svart på vitt skadar dig och din teori. Dina meningsfränder är förmodligen inte nöjda
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-07-24 kl. 16:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in