2022-07-24, 14:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Lista personangrepp jag gjorde mig skyldig till denna helg. Så vitt jag vet kom mitt personangrepp i ett direkt svar på personangrepp mot mig.

När säger LJ att mördaren har rock? Har du något som väger tyngre än alla förhör där han säger mörk/blå jacka eller poliserna som möter LJ på David bagare gata och berättar att han säger blå jacka?

Lägg ner det där med mörkblå täckjacka- Lars J har aldrig sagt det. Mörkt klädesplagg är det som Lars ansåg och anser att mördaren hade. De flesta övriga mordplatsvittnen ansåg att mördaren hade en lång mörk rock+ Yvonne N och hennes vän. Vilket är mest sannolik klädsel att mördaren hade? Mörkblå täckjacka eller mörk rock som gick nedanför knäna? Mörk rock som gick nedanför knäna är mest sannolikt.
Senast redigerad av SkandiahusetStig 2022-07-24 kl. 14:39.
Citera
2022-07-24, 14:21
Avslutad
Citat:
Nej det är inte ett problem om man tar bort Grandmannen ur sin teori. Eller om man tar bort YN:s person ur sin teori.

Der är alltså bara ett problem när man hävdar att ens misstänkte liknar personer på olika platser trots att vittnena uppger signalement med noll gemensamt.

Det är ett problem när det gäller alla teorier eftersom vittnena inte sade exakt samma sak om Grandmännen och mördarens klädsel och utseende. Du verkar inte heller förstå att det med hög sannolikhet var flera sk Grandmän vid 21-tiden och 23-tiden dvs olika personer som inte hade exakt samma klädsel och utseende. Vittnen är inte heller 100% tillförlitliga tyvärr.
Citera
2022-07-24, 14:38
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Det finns problem med alla teorier.

Jag tycker inte man kan jämföra observationerna utanför Grand (eller dra för stora växlar snarare), med uppgifterna kring Dekorima, än mindre med vad YN observerar på DBG. Ljusförhållanden, avstånd, vinklar, osv är otroligt stora. YN såg hakan och inget annat exempelvis. Hon såg ytterplagget uppknäppt (fladdrar eller fladdrar till) när personen springer och halkar omkring i en sluttande backe. Exakt vad hon menade med "fladdrade" vet jag ej, det framkommer inte i förhören. En tunnare längre jacka kan också fladdra till, och lura ögat gällande specifikt plagg.

Om SE är GM, och hade för avsikt att skjuta LOP utanför Grand, men avbröt operationen ca 23:10, och därefter återvände till arbetet, finns ju en möjlighet att han bytte jacka mot rock uppe på kontoret innan han "stämplade ut"? Ett ytterplagg och en mössa när han avsåg skjuta LOP, annat ytterplagg/huvudbonad när han skulle åka hem. Sedan råkade han på LOP när han stämplat ut i alla fall. Ingen aning. Men ingen omöjlighet. Det hade ju varit klokt av SE som GM att byta kläder efter mordet? En tanke bara.

Fast då är det ju inte samma teori längre. Då är det ju inte samma signalement på personerna som man påstått. Då får man i stort sett plocka bort signalement ur sin teori.

Är det inte enklare att vara säga "det var nån okänd man i jacka vid Grand som inte har med saken att göra. SE stötte på Palme av en slump vid Skandia och sköt".

Blir det inte otroligt planerat om SE byter kläder? Han såg Palme vid 21 och fixade fram en outfit? Hur? Säger inte grandvittnen keps och inte mössa?

Själv har jag ju svårt komma runt jacka och keps vid Grand och möbelaffären. Blå jacka vid LA Carterie. Blå jacka vid mordplatsen. Blå jacka och keps i trappan. Varför krångla till det med klädbyten eller att det skulle va olika personer?

Mårten ser någon nyfiken som matchar nyfikne Grandmannen perfekt. Varför skulle det inte va samma person?
Citera
2022-07-24, 14:50
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Synd att du inte är påläst och inte kan förstå vad andra skriver här heller. De flesta av mordplatsvittnena sade faktiskt i det första förhöret att mördaren hade en lång mörk rock som gick nedanför knäna. https://www.youtube.com/watch?v=QAaiK0duwFQ

Nu handlade det om hur många som ändrade sig. Han skrev inte detta. Jag har sett flera vittnen som ändrar sig från jacka eller "vet ej" till mörk rock. Minns ingen som ändrar sig från rock till blå jacka.

Ja det kan vara så att fler mordplatsvittnen sa mörk rock. Men vad har dessa vittnen gemensamt? Jo de såg allt på avstånd i motljus. De de som säger blå jacka har gemensamt är bättre ljusförhållanden och kortare avstånd.

Dåliga ljusförhållanden gör att en blå lång jacka kan se ut som en mörk rock, bättre ljusförhållanden gör inte att en lång rock ser ut som en blå jacka.
Citera
2022-07-24, 14:54
Avslutad
Citat:
Nu handlade det om hur många som ändrade sig. Han skrev inte detta. Jag har sett flera vittnen som ändrar sig från jacka eller "vet ej" till mörk rock. Minns ingen som ändrar sig från rock till blå jacka.

Ja det kan vara så att fler mordplatsvittnen sa mörk rock. Men vad har dessa vittnen gemensamt? Jo de såg allt på avstånd i motljus. De de som säger blå jacka har gemensamt är bättre ljusförhållanden och kortare avstånd.

Dåliga ljusförhållanden gör att en blå lång jacka kan se ut som en mörk rock, bättre ljusförhållanden gör inte att en lång rock ser ut som en blå jacka.

Vilka säger mörkblå täckjacka i första förhöret? Är väl bara Lisbet som ansåg det men hon har med hög sannolikhet blandat ihop vittnet Anders B klädsel med mördarens. Mördaren hade med hög sannolikhet en mörk rock som gick nedanför knäna enligt de flesta mordplatsvittnena i deras första förhör. Detsamma ansåg Yvonne N och hennes vän.
Citera
2022-07-24, 15:04
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
1. Personen vid möbelaffären kan vara vem som helst. Ha likheter med SE, behöver inte vara en dubbelgångare ens. Personen kan ha varit en vanlig människa, som blev nyfiken på LOP, tänkte ta chansen att prata med honom om de höga mjölk eller frimärkspriserna som OP lovat att se över (som exempel). Ingen aning.

2. Är SE GM tror jag han avbröt "operationen" och återvände till arbetet, efter det att Korhonen/Storhök iakttagit honom. Då de kom ut själva, och att det var typ tomt i foajén, trodde SE att han missat LOP med några minuter, att han missbedömt filmens slut. Då lommar han tillbaka. När han stämplat ut, går han norrut mot nattbussen. När LOP korsar gatan mot Sari, ser han dem, då ställer han sig vid norra annonspelaren, rekar av att inga livvakter är dem i följe, när de lämnar Sari slår han dem följe på behörigt avstånd. Det är min teori.

Ja det kan vara någon annan. Dubbelgångare till SE blir han ju då du menar att det är SE som Storhök och nån mer ser vid Grand. Signalementet de uppger är exakt samma signalement som Mårten uppger. Så mannen Mårten ser blir en dubbelgångare.

Det du menar är att Grandvittnen ser SE vara nyfiken, att Mårten senare ser en person med exakt samma signalement vara nyfiken och att Palme mördas 250 bort av den Grandmannen. Får du inte vissa problem med sannolikheten?

Om Mårtens man är lik Grandmannen, finns det inte viss sannolikhet att han är Grandmannen? Är det inte extremt mycket mer sannolikt än att det är två olika personer klädda på samma sätt som kör en stafett: SE - okänd - SE?

Då finns det sannolikare: Okänd - okänd - SE, okänd - okänd - okänd, SE - okänd - okänd. Sen finns ju det jag inte får ihop: SE - SE - SE, okänd - SE - SE

Jag tycker du borde landa i att Mårtenmannen och Grandmannen är samma.
Citera
2022-07-24, 15:06
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Nej om du läser så anser och ansåg Lars J att mördaren hade ett mörkt klädesplagg.

Ja blå jacka. Inte mörk rock.
Citera
2022-07-24, 15:07
Bannlyst
Citat:
Fast då är det ju inte samma teori längre. Då är det ju inte samma signalement på personerna som man påstått. Då får man i stort sett plocka bort signalement ur sin teori. Som jag skrivit, det råder viss osäkerhet (tycker jag) gällande Grandmännens exakta klädsel och attiraljer, detsamma gäller observationerna av någon som korvkioskmannen LN och Fauzzi ser. LN fladdrade rätt rejält fram och tillbaka om mannens utseende, inte omöjligt att språkförbistringarna spelade in, sedan tycker jag han blev rätt unket behandlad i rättegångarna bitvis gällande signalementet (av Helin och CPs försvarare, eller om det bara var CP:s försvarare), svårt att få bukt med hur personen såg ut som han såg. Och detsamma gäller ju GM utanför Dekorima. Och förhören med NF har ju en del att önska.

Är det inte enklare att vara säga "det var nån okänd man i jacka vid Grand som inte har med saken att göra. SE stötte på Palme av en slump vid Skandia och sköt". Tja, det är väl upp till var och en. Jag tycker inte det håller. Det innebär att SE som ensam GM ska ha gått beväpnad 24/7 i väntan på att OP skulle dyka upp? Det tror inte jag. Jag tror att han såg LOP utanför bion ca kl 21. Återvände till när han befarade att filmen skulle sluta. Han tog fel. Avbröt. Gick tillbaka.

Blir det inte otroligt planerat om SE byter kläder? Han såg Palme vid 21 och fixade fram en outfit? Hur? Säger inte grandvittnen keps och inte mössa? Jag tänker att SE inte planerat längre än att han såg dem vid kl. 21. Han kan ha tänkt/lekt med tanken över tid. Men han behöver inte ha planerat det seriöst över månader eller år. Han såg chansen, när han stötte ihop med dem utanför bion 21. Det är rätt vanligt att folk (vad jag vet) har ett extra ytterplagg på jobbet (om man jobbar på kontor), kanske något mer oömt. Kanske även en mössa? Kan vara bra att ha om vädret skiftar över dagen eller man ska iväg på något som kräver det? Tror inte det var planerat. Det bara föl sig så, om det nu gick till så. Bara spekulationer.

Själv har jag ju svårt komma runt jacka och keps vid Grand och möbelaffären. Blå jacka vid LA Carterie. Blå jacka vid mordplatsen. Blå jacka och keps i trappan. Varför krångla till det med klädbyten eller att det skulle va olika personer? Han behöver så klart inte ha krånglat till det med ett jackbyte efter att han återvänt till jobbet, det var en tanke. Rocken han hade i rekonstruktionen (den noppiga som syns när han blir intervjuad i korsningen) var ju mörkblå. Exfrun säger i förhöret att han bar en mörkblå och noppig rock den kvällen. Hur lång rocken var vet vi inte. Han har ju en annan rock (en svart gå-bort-rock) när han fotograferas av PU 25 april. Det är väl även den rocken han har på sig, när han gladlynt pekar in mot gränden när Expressen fotograferar honom, bilden som YN förevisades (där det maskat hans huvud). Den mörkblå rocken (eller längre jackan) exfrun hänvisar till var ju en vid tiden omodern rackare, kan ha varit ett plagg som slutade på mitten av låret (tänk en vintrig skeppar-kavaj, som inte är rocklång, utan ett mellanting, som var modern under sextio och sjuttiotalet, kan ha misstagits för "äldre täckjacka" av något slag för vissa, svart typ av rock för YN, blå längre jacka utanför Grand och enbart mörkblå eller gråsvart av någon utanför Dekorima i motljuset). Jag bara spekulerar.

Mårten ser någon nyfiken som matchar nyfikne Grandmannen perfekt. Varför skulle det inte va samma person? Ja, jag tror inte det bara. Skulle så klart kunna vara. Men då tvivlar jag på att det är SE. Jag tror inte han hinner följa efter dem hela vägen till omkring kiosken, avvika och springa in på Skandia via någon av dörrarna, stämpla ut, prata med väktarna en halv minut och sedan hinna ikapp LOP. Men jag kan säkert ha fel.

Läs fetade.
Senast redigerad av papperslapp2021 2022-07-24 kl. 15:09.
Citera
2022-07-24, 15:11
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Här förstår jag faktiskt inte vad du menar ..

Skulle syftet med språngmarschen som GM enbart vara för att komma gåendes tillbaka ?

Kan finnas fler. Problemet är att SEkten inte riktigt funderat på det. Varför per automatik säga det handlar om förväxlingen?

Om han nu är GM kom han ju tillbaka till mordplatsens närhet. Ni säger han ville förekomma saker. Borde han då inte ha en historia som skyddar honom om någon förstör hans historia som vittne med "honom såg jag komma uppifrån en bra stund efter mordet"
Citera
2022-07-24, 15:16
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Som jag skrivit tusenfalt. Det handlar om en helhetsbedömning av SE, som KP och PU gjort. Givetvis nämnde de inte allt de visst om honom (på pk), och om hans nära och kära. Det blir ganska tydligt om man läser förhören med de inblandade. Och de är hårt maskade bitvis. Och alla dokument finns inte tillgängliga via Facebook-gruppen. Givetvis sitter de på en hel hög av intryck, från de hörda personerna, som de inte drog på pk. Det finns så klart analyser, osv kring dessa, men det är ju inget som är offentliga handlingar. Men givetvis står det dig fritt, att tro vad du vill. Huvudsaken (förutom kepsen) är att du är nöjd.

Nu menar ju jag att en åklagare inte får peka ut någon för mord baserat på något åklagaren inte berättar. Det borde kunna räknas som förtal. "Jag vet att han är skyldig men kan inte berätta hur, men jag tror det räcker peka ut honom på småsaker och låta folket döma honom".

Då blir pressträffen något som utförs för att skada SE, dvs förtal.
Citera
2022-07-24, 15:22
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag har aldrig hymlat med, att jag delvis tvivlar på SE som GM, ser honom som en pajas som kraftigt överdriver, etc... Dock har jag inga problem att se honom som GM.

Nu vet vi ju inte hur många som såg SE utanför Grand (om det gick till som i scenariot jag beskrev), antagligen inte många alls. Det var ju relativt folktomt när K och S såg SE. De gick ju på en annan film än LOP, har ej i huvudet vilken film, vad jag vet så är det främst personer som såg Bröderna Mozart som blivit hörda av PU, inte folk som såg de andra 2-3 filmerna, ett par kanske? Det är väl möjligt att flera av dem kan ha sett SE, med de blev aldrig hörda. Svårt att veta.

Vi vet ju heller inte SE:s plan, skulle han skjuta dem direkt de kom ut i folkvimlet, hålla dem under uppsikt och följa efter dem och skjuta vid bästa tillfälle? Verkar ju oklokt om man vill komma undan, att skjuta i folkvimlet. Men det kanske han struntade i, det viktiga var att skjuta OP. Han var beredd på att åka fast. Ingen aning. Detsamma gäller ju kring Dekorima. Han kunde ju inte räkna med att komma undan, att inte bli sedd. Oavsett GM så hade han ju en sjujädra tur, att ingen såg hans ansikte, fick en bättre bild av honom. Om SE skjutit utanför Grand, vet vi inte om han blottat sig i media. Det blev ju andra förutsättningar, när det skedde utanför Dekorima, osv.

Jag tycker inte att det är så konstigt, att personen visar intresse/nyfikenhet på LOP utanför möbelaffären. Det var väl så det funkade förr. Det var en annan närhet till offentliga personer. Folk haffade en kändis/politiker och ville diskutera fredligt. Livvakter var han ju utan tämligen ofta. Folk haffade Palme lite här och var och ville diskutera, utan problem. Ser inte riktigt det konstiga med det. Personen kan som sagt ha haft liknande svenska drag som SE. Han hade som sagt ett alldagligt utseende. Men det är mina tankar.

Ja men alla på K och S föreställning borde väl då kunna sett SE vid Grand? Trots detta är han med på bild i media och skapar okarakteriskt för GM-SE ingen story för att skydda sig från Grandvittnen.

Nä det är inget konstigt att va nyfiken på Palme. Men osannolikt att två oidentifierade personer med exakt samma signalement är nyfikna på ungefär samma ställe.
Citera
2022-07-24, 15:23
Bannlyst
Citat:
Nu menar ju jag att en åklagare inte får peka ut någon för mord baserat på något åklagaren inte berättar. Det borde kunna räknas som förtal. "Jag vet att han är skyldig men kan inte berätta hur, men jag tror det räcker peka ut honom på småsaker och låta folket döma honom".

Då blir pressträffen något som utförs för att skada SE, dvs förtal.

Jag kanske varit otydlig, beklagar det i så fall. Jag menar inte att åklagaren sitter och håller på tung teknisk bevisning, något erkännande, osv. Jag pratar om "många bäckar små". Samlad bedömning, båda av info om SE (och folk runt honom), vad som sägs i förhören (av de anhöriga/bekanta), hur personerna uppfattas, agerar, osv i förhören.

Vad som sades och inte sades på pk av åklagaren var noga övervägt. Risken att åka dit för förtal hade kunna finnas. Jag tror även (kanske är jag naiv) att åklagaren och PU är hyggliga prickar, vanliga människor, humana, därför hängde man inte ut SE mer detaljerat, och utelämnade i det närmaste helt exfrun, även vapensamlaren och hans döttrar. Jag tycker det var klokt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in